Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupě ojetiny: bankovní úvěr výhodnější než leasing

  19:28aktualizováno  19:28
Na auto si můžete půjčit i v bance. Při nákupu staršího vozu dokonce ušetříte pár tisíc korun, pokud odmítnete nabídky leasingových společností a vydáte se do banky pro spotřebitelský úvěr. Nabízejí jej v každé větší bance, a to hned ve dvou variantách jako účelový nebo neúčelový úvěr.

Účelový úvěr je levnější
Tyto dva typy úvěrů se od sebe liší tím, že v případě neúčelového úvěru vám banka jednoduše poskytne určitý objem peněz, s nímž můžete naložit podle libosti. Automobil můžete zaplatit teprve poté, kdy vám přijdou peníze na účet. Naopak účelový úvěr vyžaduje, abyste bance dali najevo, na co budou vypůjčené peníze použity.

Za to vám často nabídne výhodnější podmínky, například nižší úrokovou sazbu než v případě neúčelového úvěru ­ většinou o jedno procento. Praxe je taková, že poté, co vám banka úvěr schválí, jí doručíte fakturu za kupované zboží, například od prodejce automobilů, a banka ji za vás následně proplatí. Spotřebitelský úvěr můžete splácet pět, nebo dokonce i sedm let. Přitom je možné úvěr splatit předčasně, ale to není zadarmo.

Banky si za tento krok účtují tři až pět procent z nesplacené části úvěru. Značně limitující se v případě některých bankovních ústavů může zdát výše úvěru. Třeba GE Capital Bank nabídne maximálně 150 000 korun. Některé banky naopak stanovenou hranici nemají ­ například Citibank, HVB Bank nebo Česká spořitelna. Chcete-li požádat o spotřebitelský úvěr v řádu stovek tisíc, musíte se připravit na to, že téměř každá banka od vás bude již od stotisícové půjčky požadovat nějakou záruku, často ve formě ručitele. Ručit však můžete také zástavním právem k nemovitosti nebo termínovaným vkladem.

Někde získáte peníze do druhého dne
Jak dlouho trvá vyřízení úvěru? Zatímco před několika lety jste si na spotřebitelský úvěr počkali i pár týdnů, dnes můžete mít půjčku do druhého dne po dodání všech dokumentů. To je případ GE Capital Bank, HVB Bank a České spořitelny.

Pro posouzení způsobilosti pro získání úvěru banky většinou vyžadují potvrzení o vašem příjmu od zaměstnavatele nebo poslední daňové přiznání, dále doklad, který by potvrdil adresu vašeho trvalého bydliště ­ například fakturu za pevný telefon nebo výpis SIPO, a jeden nebo i dva doklady o totožnosti.

Pozor na poplatky
Při rozhodování nesledujte jenom výši úrokové sazby. Velice významnou roli hrají i poplatky spojené se získáním úvěru. Setkat se můžete s poplatkem za vyřízení žádosti o úvěr, za poskytnutí úvěru nebo třeba za správu úvěrového účtu. Za dvousettisícový úvěr můžete zaplatit vedle úroků ještě jednorázovou částku až 2000 korun a každý rok ještě i více než 1000 korun ­ to požaduje Citibank.

Sama úroková sazba spotřebitelských úvěrů se v současné době pohybuje mezi 7,5 až 12,9 procenta. Od zmíněné nejnižší sazby se lze odrazit v případě účelového úvěru HVB Bank, naopak s tou nejvyšší se můžete setkat u neúčelového úvěru Československé obchodní banky.

Banky si vás prověří
Skutečná výše úrokové sazby záleží na několika faktorech. Odvíjí se nejen od výše poskytnutého úvěru a délky splácení, ale také od klientovy finanční historie. Banka má možnost sledovat, zda mu chodí pravidelně peníze na účet a v jaké výši, a ví také, jakým způsobem splácí závazky. Jediné, co může bance pomoci při hodnocení klienta "bez historie", je úvěrový registr.

Jedná se o zpřístupnění dat o klientech mezi bankami. Například GE Capital Bank tak může zjistit finanční historii klienta, který ji žádá o úvěr a má přitom účet třeba u Komerční banky. Ne všechny banky dosud registr využívají v plném rozsahu, ale určitě k tomu ve svém vlastním zájmu již brzy přistoupí.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.