Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupě ojetiny nese úspory i rizika

aktualizováno 
- Koupě ojetiny to není jenom značná, dvaceti až padesátiprocentní úspora při štěstí na kvalitní, třeba jen rok či dva starý vůz. Je to také velké riziko při smůle na auto poznamenané podvodem. "V obrovském obchodu se staršími automobily je podle mého názoru větší či menší nepravost za každým druhým nabízeným vozidlem," míní Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha.
Petr Svoboda, plzeňský obchodník s novými i jetými vozy a šéf diesel-servisu Bosch, se v odhadu liší jen nepatrně: "Myslím, že nějaký z mnoha možných podvodů se v současnosti dotýká více než padesáti procent ojetin."
Naopak Rudolf Mudra, spolumajitel jednoho z bazarů s největší tradicí v Karlových Varech, soudí, že problém není až tak vážný. "A pokud ano, tak je hlavně v největších městech, a ne v obchodu s klasickými ojetinami, tedy s vozy pořízenými a dlouhodobě používanými v tuzemsku, nýbrž s auty dovezenými jen a jen kvůli výdělku z ciziny," říká Mudra. "Připouštím, že také u nás se zákazníci občas pokoušejí podstrčit vůz, o němž tvrdí, že nebyl bouraný nebo že je méně jetý, to ale bez větších problémů odhalíme." Odborníci se shodují, že právě obchod s ojetinami patří v zemi k branžím nejvíce poznamenaným divokým podnikáním a běžně zažívá praktiky, na které není v motoristicky vyspělé západní Evropě pomyšlení. A jestliže minimálně poslední rok dva byla v Česku jetá auta perspektivních ročníků 1991, 1992 a mladší levnější než v bohatší a motorizovanější cizině, tak je zřejmé, že se dosud překupníkům mohl vyplácet hlavně dovoz kusů, které z nějakého důvodu neměly v cizině na úspěšný prodej šanci. "Největší a nejvýnosnější podvody tuším u dražších vozů, dovezených po totálních haváriích ze západní Evropy a v tuzemsku problematicky opravených, někdy i při využití dílů záhadného původu," uvádí Svoboda. "Takový vůz často vypadá velmi dobře, ovšem ve skutečnosti má třeba docela jiné rozměry,než by měl mít." Zmíněné závady se pak projeví v jízdních vlastnostech automobilu při razantnějším zatížení, jeho menší bezpečností, rychlejším ojetím pneumatik... Petr Svoboda doporučuje obezřetnost při zájmu o starší vůz, který je nejlépe kupovat u značkového prodejce. Takové auto může být až o dvacet procent dražší než jiné a zdánlivě stejné ze zapadlého bazaru, ovšem nebude mu chybět důkladný životopis s pečlivě vedenou servisní knížkou s přehledem skutečně ujetých kilometrů a absolvovaných oprav. Mnozí lidé ale zůstanou nepoučitelní a nepřestanou platit za auta, která jim nepřinesou nic než starosti a finanční ztráty. "Zájemcům o ojetiny v ceně od 150 tisíc korun tedy kvůli eliminaci zmíněných rizik poradím alespoň tolik, aby s vytipovaným vozidlem jeli nejen do značkového servisu, ale také na takzvanou laserovou geometrii. Není příliš drahá - za zhruba tisícikorunu proměří najednou všechna čtyři kola a obě nápravy," doporučuje Petr Svoboda. Tomáš Pánek vidí největší problém v podvodech s auty pořízenými na leasing. V posledních dvou letech totiž policie nezapisuje leasingové smlouvy a závazky do technických průkazů vozidel a v dokladech je jen jméno držitele, nikoliv už majitele auta. Právě toho podvodníci zneužívají a nesplacená auta prodávají - v bazarech, na inzeráty, v ulicích... "Leasingu aut i starých od roku výroby 1988 - se v zemi věnuje kolem tří set firem, což dobře ilustruje šíři problému. Při všech zkušenostech našich pracovníků a při důkladných prověrkách, kterým se u nás věnuje několik úřednic, odhalíme pětadevadesát procent podvodů zmíněného ražení," informuje Pánek. to my - nikoli zákazník - , kdo o ně při podvodech přicházíme a svého se pak domáháme v soudních procesech, zatímco při podobných případech u konkurence, která prodej jen zprostředkovává, nebo při koupi na inzerát a podobně, vrací vůz při odhalení podvodu leasingové firmě oklamaný kupec-motorista, samozřejmě bez nároku na rychlou náhradu." Podle zkušeností z největšího zdejšího autobazaru jsou časté i problémy s doklady vozidel. "Mnohdy nesouhlasí identifikační čísla karoserie nebo motoru, jindy nás firmy,u kterých objednáváme prověrky vozidel nabízených k výkupu, upozorní, že vůz je v tuzemsku či v cizině hledaný jako kradený nebo byl jako těžce havarovaný vyřazen z provozu a podobně," pokračuje Pánek. Další závažnou závadou jsou podle jeho informací nedostatky ve vlastnických vztazích kolem automobilů: nebývá ukončeno dědické řízení, nejsou vyřešena zástavní práva, spoluvlastnictví... "Ze šesti tisícovek aut, která nám lidé týdně v průměru nabídnou k výkupu, zhruba polovinu odmítáme - hlavně kvůli vypočítaným nedostatkům," sděluje Tomáš Pánek a domnívá se, že minimálně stejně ohrožen je každý, kdo ojetinu kupuje bez odborné asistence značkového dealera, zavedeného bazaru či jiného opravdového odborníka.

Drtivá většina lidí na autě nepozná, v jaké je kondici. Proto se s prohlídku ojetého vozu vyplatí svěřit odborníkům.

Autor:


Témata: AAA Auto, Životopis


Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.