Koupě ojetiny nese úspory i rizika

- Koupě ojetiny to není jenom značná, dvaceti až padesátiprocentní úspora při štěstí na kvalitní, třeba jen rok či dva starý vůz. Je to také velké riziko při smůle na auto poznamenané podvodem. "V obrovském obchodu se staršími automobily je podle mého názoru větší či menší nepravost za každým druhým nabízeným vozidlem," míní Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha.
Petr Svoboda, plzeňský obchodník s novými i jetými vozy a šéf diesel-servisu Bosch, se v odhadu liší jen nepatrně: "Myslím, že nějaký z mnoha možných podvodů se v současnosti dotýká více než padesáti procent ojetin."
Naopak Rudolf Mudra, spolumajitel jednoho z bazarů s největší tradicí v Karlových Varech, soudí, že problém není až tak vážný. "A pokud ano, tak je hlavně v největších městech, a ne v obchodu s klasickými ojetinami, tedy s vozy pořízenými a dlouhodobě používanými v tuzemsku, nýbrž s auty dovezenými jen a jen kvůli výdělku z ciziny," říká Mudra. "Připouštím, že také u nás se zákazníci občas pokoušejí podstrčit vůz, o němž tvrdí, že nebyl bouraný nebo že je méně jetý, to ale bez větších problémů odhalíme." Odborníci se shodují, že právě obchod s ojetinami patří v zemi k branžím nejvíce poznamenaným divokým podnikáním a běžně zažívá praktiky, na které není v motoristicky vyspělé západní Evropě pomyšlení. A jestliže minimálně poslední rok dva byla v Česku jetá auta perspektivních ročníků 1991, 1992 a mladší levnější než v bohatší a motorizovanější cizině, tak je zřejmé, že se dosud překupníkům mohl vyplácet hlavně dovoz kusů, které z nějakého důvodu neměly v cizině na úspěšný prodej šanci. "Největší a nejvýnosnější podvody tuším u dražších vozů, dovezených po totálních haváriích ze západní Evropy a v tuzemsku problematicky opravených, někdy i při využití dílů záhadného původu," uvádí Svoboda. "Takový vůz často vypadá velmi dobře, ovšem ve skutečnosti má třeba docela jiné rozměry,než by měl mít." Zmíněné závady se pak projeví v jízdních vlastnostech automobilu při razantnějším zatížení, jeho menší bezpečností, rychlejším ojetím pneumatik... Petr Svoboda doporučuje obezřetnost při zájmu o starší vůz, který je nejlépe kupovat u značkového prodejce. Takové auto může být až o dvacet procent dražší než jiné a zdánlivě stejné ze zapadlého bazaru, ovšem nebude mu chybět důkladný životopis s pečlivě vedenou servisní knížkou s přehledem skutečně ujetých kilometrů a absolvovaných oprav. Mnozí lidé ale zůstanou nepoučitelní a nepřestanou platit za auta, která jim nepřinesou nic než starosti a finanční ztráty. "Zájemcům o ojetiny v ceně od 150 tisíc korun tedy kvůli eliminaci zmíněných rizik poradím alespoň tolik, aby s vytipovaným vozidlem jeli nejen do značkového servisu, ale také na takzvanou laserovou geometrii. Není příliš drahá - za zhruba tisícikorunu proměří najednou všechna čtyři kola a obě nápravy," doporučuje Petr Svoboda. Tomáš Pánek vidí největší problém v podvodech s auty pořízenými na leasing. V posledních dvou letech totiž policie nezapisuje leasingové smlouvy a závazky do technických průkazů vozidel a v dokladech je jen jméno držitele, nikoliv už majitele auta. Právě toho podvodníci zneužívají a nesplacená auta prodávají - v bazarech, na inzeráty, v ulicích... "Leasingu aut i starých od roku výroby 1988 - se v zemi věnuje kolem tří set firem, což dobře ilustruje šíři problému. Při všech zkušenostech našich pracovníků a při důkladných prověrkách, kterým se u nás věnuje několik úřednic, odhalíme pětadevadesát procent podvodů zmíněného ražení," informuje Pánek. to my - nikoli zákazník - , kdo o ně při podvodech přicházíme a svého se pak domáháme v soudních procesech, zatímco při podobných případech u konkurence, která prodej jen zprostředkovává, nebo při koupi na inzerát a podobně, vrací vůz při odhalení podvodu leasingové firmě oklamaný kupec-motorista, samozřejmě bez nároku na rychlou náhradu." Podle zkušeností z největšího zdejšího autobazaru jsou časté i problémy s doklady vozidel. "Mnohdy nesouhlasí identifikační čísla karoserie nebo motoru, jindy nás firmy,u kterých objednáváme prověrky vozidel nabízených k výkupu, upozorní, že vůz je v tuzemsku či v cizině hledaný jako kradený nebo byl jako těžce havarovaný vyřazen z provozu a podobně," pokračuje Pánek. Další závažnou závadou jsou podle jeho informací nedostatky ve vlastnických vztazích kolem automobilů: nebývá ukončeno dědické řízení, nejsou vyřešena zástavní práva, spoluvlastnictví... "Ze šesti tisícovek aut, která nám lidé týdně v průměru nabídnou k výkupu, zhruba polovinu odmítáme - hlavně kvůli vypočítaným nedostatkům," sděluje Tomáš Pánek a domnívá se, že minimálně stejně ohrožen je každý, kdo ojetinu kupuje bez odborné asistence značkového dealera, zavedeného bazaru či jiného opravdového odborníka.

Drtivá většina lidí na autě nepozná, v jaké je kondici. Proto se s prohlídku ojetého vozu vyplatí svěřit odborníkům.


Témata: AAA Auto, Životopis