Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupě staršího motocyklu přináší značná rizika

  14:51aktualizováno  14:51
- Koupě staršího motocyklu je podle názoru motoristických odborníků náročnější než nákup automobilové ojetiny. Motorky totiž zpravidla mívají dramatičtější minulost, často bývají dražší a přitom o nich motoristická veřejnost obvykle ví mnohem méně než o automobilech. Václav Piroutek, který obchoduje se staršími motocykly v Praze,proto radí přizvat k prohlídce ojetého stroje odborníka, nebo lépe navštívit značkový servis.

A bude-li chtít potenciální kupec alespoň se základní motocyklistickou zkušeností přece jen udělat orientační test sám? »Na rovince zhruba v šedesátikilometrové rychlosti jezdec lehce pustí řídítka, a pokud zjistí, že motorka má sklon táhnout ke straně, je rizikový rám,« radí V áclav Piroutek.

Pavel Rys, servisman a obchodník s novými i staršími motocykly v Přešticích na Plzeňsku, doplnil, že zmíněnou nesnáz mohou působit také ohnuté vidlice a brýle. »Při brzdění nesmějí vibrovat řídítka, nemá být vůle v krku. Hodně napoví celkový pohled na nabízený kus.

Lze poznat, zda ho měl pečlivý člověk nebo lajdák. Pravověrný motorkář dá své lásce bezpochyby víc než ten, kdo k motorce nemá vztah.« Další zásada říká, že s prohlídkou nabízeného motocyklu nelze spěchat. Pozornost zaslouží každá část stroje.

DOKLADY : Lepší jsou originály než duplikáty. Sebemenší nesrovnalost, nejasnost, gumování či přepisování jsou pádným důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený exemplář. Totéž platí při nepřesnostech ve vyražení čísel motoru a rámu. V Česku totiž jezdí dost kradených či »omlazených« motocyklů. »Leccos lze ověřit podle čísel motoru a rámu v databázích dealerů jednotlivých značek,« řekl Rys a dodal, že preferenci určitě zaslouží motorka s přesvědčivě prokazatelnou minulostí. »Tedy s řádně datovanými doklady o původu a koupi, údržbě, opravách, technických prohlídkách a podobně.« Při sebemenší nejistotě se vyplatí ještě před uzavřením obchodu motocykl nechat prověřit u některé z firem, které se tím zabývají s působností v tuzemsku i v cizině. Orientačně také lze zajet na česko-německou hranici a požádat německé celníky či policisty o zjištění, zda stroj není v západní Evropě hledaný jako kradený. T ento způsob však není zcela prokazatelný: na hranici jsou k dispozici údaje jen asi rok staré. Už sama výzva k cestě a prověrce na hranici však původního majitele odradí či znejistí, nabízí-li problematický kus či nepravosti alespoň tuší. Vždyť při problémech Němci samozřejmě motorku zadrží a s ní minimálně na pár dnů i toho, kdo je v jejím sedle.

RÁM: Nesmí být po haváriích křivý či neodborně rovnaný a nebezpečně svařovaný. Praskliny bývají nečastěji v krku, ale také v podsedlové části. Čerstvé nátěry, tmelení a další kosmetické úpravy často maskují zásadní problém y. Rám je třeba zkontrolovat celý - od krku až po stupačky. Rovnost rámu lze orientačně ověřit pomocí tyče s pohyblivými bodly na koncích, jaká se dřív používala ke kontrole geometrie u aut: porovná se vzdálenost přední a zadní osy kola na pravé a levé straně. »Přesně ale rám proměří odborník v servisu,« prohlásil Pavel Rys. »Problémy samozřejmě lze odhalit i při jízdě,ale to už žádá jistou praxi.«

MOTOR: O velké peníze se hlásí chrastěním, klepáním a kouřením. »Šrámy na krytech a výfucích svědčí o pádech a nedbalé údržbě,« doplnil Rys. »U motoru platí dvojnásob: jednoznačný posudek může dát jen odborný servis.« Záludný může být také agregát relativně mladý a s malým počtem kilometrů na kontě. Stačí totiž, aby po pádu motor v chodu půl minuty ležel a už hrozí, že se přidře.

VIDLICE: Podle otisku brýlí na trubkách se pozná, že jsou naražené a později rovnané. Také otisky na kolenech výfuků svědčí, že vidlice byla notně ohnutá. V idlice nesmí téct, hladký chod je základním požadavkem. Stranové ani svislé vůle nesmí mít zadní vidlice.

RÁFKY: Někdy bývají rovnané, či dokonce svařované, což se s jistotou ukáže až po demontáži pneumatiky. »Svařovaný ráfek je u rychlého silničního motocyklu hotová katastrofa,« prohlásil Pavel Rys. Kola rovněž nesmějí házet.

PNEUMATIKY: Bez ohledu na dezén by na motocyklu neměly být pláště starší pěti let. Nebezpečné jsou praskliny na bocích i ve vzorku. Špatně ojeté a někdy nevyvážené pneumatiky a nekvalitní tlumiče se u rychlejších motorek projeví chvěním řídítek.

BRZDOVÉ KOTOUČE: Pozor na nerovnosti, rýhy a na hrany vybroušené od destiček. K otouč sice lze na soustruhu srovnat, ale pozor, aby se tak nedělo už poněkolikáté a za bezpečnou mez. Údaj o síle kotouče je v příručce ke konkrétnímu motocyklu.

KAPOTÁŽ: Svařované díly ubírají na hodnotě. Ideální je stroj s původním lakem a s originálními úchyty,nálepky často maskují neodborné opravy.

ŘETĚZ: Vytahaný se pozná tak, že pevně nesedí v rozetě, která může být stejně jako řetězové kolečko vymačkaná. Mění se celá sada všech zmíněných dílů.

!!!! Velké riziko při koupi představují sportovní motocykly !!!!

 

Desatero pro koupi staršího motocyklu

1. K posouzení skutečného technického stavu je vhodné přizvat odborníka nebo stroj dát k prohlídce do značkového servisu.

2. Při základní kontrole technického stavu je třeba sledovat ze jména praskliny či stopy po svařování a rovnání rámu, chrastění a klepání motoru, vlnění ráfků a rizikové sváry i vůle ve vidlicích a jejich hladký chod.

3. Zkušební jízda by měla sledovat, zda stroj netáhne ke straně a nevlní se. Při brzdění nesmí vibrovat řídítka.

4. Neoriginální lak rámu, kapotáže a stroje vůbec je důkazem hraničícím s jistotou, že motorka měla havárii. Lepší je, když prodávající může poskytnout doklad o tom, že bouraný kus opravoval odborný servis.

5. Doklady musí být v naprostém pořádku. Jakákoliv nesrovnalost, přepisování, gumování či úpravy jsou důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený stroj.

6. Totéž platí o nepřesnostech či úpravách v číslech motoru a rámu. Riziko koupě kradené motorky lze omezit také tím, že stroj zkontroluje odborník a v databázích značkových prodejců ověří jeho minulost.

7. Pozor na motocykly bez jednoznačně prokazatelné minulosti. K jejímu poznání mohou přispět také datované doklady o koupi, servisu či opravách.

8. U motorek se obvykle mnohem častěji než u aut mění majitelé, což nemusí být vždy známkou toho, že se jedná o stroj nějak poznamenaný či špatný. Zvlášť starší motocykly mívají i několik vlastníků během sezóny, což mnohdy komplikuje převod na dopravním inspektorátu.

9. I pro motocykly se - podobně jako pro automobily - zpřísnily k začátku letošního roku podmínky dovozu ze zahraničí, takže je lepší při koupi preferovat stroj s vyřízenými formalitami. Se schvalováním k provozu nemívají problémy motorky od roku výroby 1995.

10. Vážnější zájem kupujících si zaslouží hlavně motocykly od ročníku 1992. Naproti tomu starší stroje, zejména vyrobené před rokem 1989, se hůř prodávají, neboť je o ně malý zájem. Platí, že rok výroby je u motorky méně důležitý než její skutečný stav.



Velké riziko při koupi představují sportovní motocykly.

Autor:


Témata: katastrofy, celníci


Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Další z rubriky

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1
Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1

r.v. 2005, naj. 20 500 km, benzín
2 370 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.