Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zloději mění kořist. Nejžádanější jsou starší auta na díly a xenony

  14:07aktualizováno  14:07
Pět let počet kradených vozů klesal, loni se trend otočil. Mizí zejména starší auta, zloději se na ně zaměřují kvůli poptávce po levných náhradních dílech. Policie najde pachatele jen každé páté krádeže.

Zloději se zaměřují na starší auta, která pak rozprodávají na náhradní díly. Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Pokud máte doma deset let starou škodovku a myslíte si, že na parkovišti dají zloději aut raději přednost novému BMW či audi, jste na omylu.

Policejní statistiky za loňský rok ukazují novou "módu" mezi zloději aut: krádeže starších a levnějších aut na náhradní díly. Podle odhadů společnosti Cebia loni skončilo na náhradní díly až 40 procent všech ukradených vozů. "Ve větší míře dochází ke krádežím levnějších ojetých vozidel," řekla mluvčí policejního prezidia Eva Stulíková.

Rádio už nefrčí

Velký zájem je i o díly, které může zloděj odmontovat, aniž by s vozem musel odjet: například litá kola či dražší typy světel. Jen za loňský rok přibylo krádeží dílů z aut o dvanáct procent.

"Přibývá činů, kdy jsou z vozidel ukradeny části karoserií a prvky bezpečnostní a komfortní výbavy," potvrzuje mluvčí České pojišťovny Jan Marek. Podle něj se už namísto autorádií pozornost zaměřuje hlavně na náhradní díly, například airbagy, xenonová či diodová světla nebo litá kola.

(ilustrační snímek)

Za růstem počtu krádeží autodílů je jak loňská amnestie, tak velká poptávka po kradených dílech. "Lidé patrně kvůli úspoře volí levnější variantu, proto nakupují náhradní díly po různých vrakovištích, místo aby zaplatili mnohonásobně víc peněz v autorizovaném servisu," vysvětluje mluvčí policejního prezidia Eva Stulíková.

Auta na díly kradou i organizované skupiny, které používají podobné finty: auto převezou na parkoviště u obchodního centra či na sídliště a čekají, zda ho někdo bude hledat. Pokud ne, vůz rychle mizí k novým majitelům, za hranice či je rozebrán na díly. Klienti autoservisů přitom nemají často možnost si ověřit, zda jim namontují v servisu originální, nebo kradený díl.

Oblíbené škodovky

Pět let počet ukradených vozů klesal, loni naopak zhruba o tři sta kusů stoupl. Lidé z oboru mluví i o častých krádežích na objednávku.

Zloději loni způsobili majitelům vozů škody za více než dvě miliardy korun, v této sumě jsou započítány například i osobní věci, které zloději z aut odcizí. Policie objasní jen zhruba pětinu případů.

Přestože celkový počet ukradených vozů mírně vzrostl, hodnota ukradených vozů poklesla a průměrná škoda se snížila téměř o pětinu, na 123 tisíc korun. Odklon k levnějším vozům ukazují i statistiky ukradených aut podle značek. Počet odcizených vozů BMW, Audi nebo Mercedes klesl o desítky procent.

V čele žebříčku nejkradenějších vozů jsou škodovky, tvoří více než třetinu všech ukradených vozů. Na odbyt jdou i desítky let staré modely. Například "stodvacítek" se loni u nás ukradlo tolik jako všech aut značky Hyundai, současné dvojky na domácím trhu v prodejích nových aut.

Počet ukradených aut v roce 2013

Mercedes - 180
Audi - 191
Škoda - 3 809
Seat - 165
BMW - 177
VW - 566
Ford - 414
Renault - 353
Peugeot - 258
Fiat - 150
Opel - 157
Citroën - 120
Hyundai - 38

Na kolik aut připadá jedno kradené v roce 2013
Mercedes - 284
Audi - 385
Škoda - 416
Seat - 451
BMW - 455
VW - 560
Ford - 857
Renault - 868
Peugeot - 1 053
Fiat - 1 230
Opel - 1 377

Pramen: Policie ČR, CRV, Autosap

Autor:




Nejčtenější

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Budou sprintovat i plavat

Už pošestnácté bude jarní víkend v Praze patřit nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz bude opět náramná podívaná. Tradičním vrcholem bude sprinterské klání....  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.