Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Královna silnic šoféruje autobus, ale zkusila by i formuli

  16:52aktualizováno  16:52
Adéla Kasalická z Chrudimi je první profesionální řidička v České republice, která získala diplom Mezinárodní unie silniční dopravy, vysoké ohodnocení profesionálních šoférů. Už téměř třicet let usedá za volant autobusu a na svém kontě má přes milion ujetých kilometrů.

Adéla Kasalická - řidička oceněná za 1 milion km bez nehody | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Dnes už si neumí představit, že by změnila profesi. Jejím snem ale zůstává usednout do kokpitu formule 1 a vyzkoušet si její řízení. Jezdí hlavně na linkách městské dopravy v Chrudimi. Na práci ji baví, že přijde do styku s lidmi. "Mám lidi ráda, hodně se mnou jezdí starší generace na nákupy," říká Kasalická.

Než se mohla stát řidičkou autobusu, musela dva roky jezdit s náklaďákem. Když totiž v roce 1979 nastupovala jako řidička, byla to povinná praxe. A prý by byla pro, aby povinnost jezdit nejdřív s nákladním autem a pak teprve s autobusem platila i dnes: "S nákladním autem se získají zkušenosti a jak se říká mezi řidiči, člověk se na tom vyhrká. Stačil by třeba rok, ale nějakou praxi by to rozhodně chtělo."

Vzpomíná, že když začínala jezdit s nákladním autem, muži se jí báli. Když poprvé najížděla ke stroji, který pokládá asfalt, musela se dívat z okénka na zadní kola. Ta totiž musí najet přesně na stroj, do kterého se pak ze zvednuté korby asfalt sype. "Hoši u toho stroje mě znali ze silnic. Když jsem tam přijela a vystrčila hlavu z okénka, kluci zahazovali lopaty a skákali do příkopu," směje se řidička.

Podle ní nejde říct, jestli líp řídí muži či ženy, přesto fandí řidičkám. "Holky jsou ohleduplnější, přeci jen v sobě mají povinnost k rodině a myslím si, že to přenáší i do řízení. Zdravě se bojí," míní Kasalická. Kolegy řidiče si ale pochvaluje: "Jsou na mě hodní, nebýt jich, těžko bych to zvládala. Když mám problém s vozem, poradí mi."

Podle ní to ale muži za volantem mají lehčí. Nemusí se totiž starat o domácnost. "Musím zajistit chod domácnosti, nakoupit, uvařit, vyprat, vyžehlit, uklidit a případně pohlídat vnoučata. Kluci to mají fajn, ti přijdou domů a mají servis, talíř na stole, ve skříni vyžehlenou košili," porovnává šoférka.

Diplom od Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) nedostala Adéla Kasalická jen tak. Organizace uděluje čestný diplom řidičům nákladních aut a autobusů podle přísných kritérií. Musí mít třeba ujeto přes milion kilometrů, pracovat jako řidič nejméně dvacet let a během posledních dvaceti let nezpůsobit žádnou vážnou dopravní nehodu. Během posledních pěti let nesmí spáchat ani žádný vážný dopravní či administrativní přestupek.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.