Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krása vraků: fotograf hledá rezavějící vozy

aktualizováno 
Dobrodružné výpravy za vraky nemusí vést jen do hlubin oceánů, ale také třeba do zarostlých zahrad a zaprášených stodol. Ústecký fotograf Vladimír Cettl právě tam nejčastěji pátrá po vracích historických aut, aby zachytil poslední fázi života kdysi pyšných králů silnic.

Poválečná Škoda Tudor | foto: Vladimír Cettl

Moře kopřiv pohlcující staré embéčko, Škoda Tudor s přední maskou bez reflektorů, která vypadá jako oslepená tvář, a další auta se zuboženou karosérií zbarvenou namísto metalízy už jen rzí... Jsou to pohledy až apokalyptické a přitom svým způsobem krásné.

"Ty káry měly kdysi obrovskou hodnotu a najednou tady hnijí na zarostlé mezi. Odžily si svá zlatá léta a v jejich vráskách lze číst historii. Je to jako s člověkem," hodnotí Vladimír Cettl duchovní rozměr vraku a zdůrazňuje zároveň i jeho výtvarnou hodnotu.

"Každý výtvarník ví, že vytvoří hodnotnější a zajímavější obraz, když portrétuje starou vráščitou dámu než krásnou mladou holku. A u aut je to stejné. Vraky nabízejí možnost sledovat v přímém přenosu proces, jak si příroda bere nazpět jednotlivé materiály. Paralela s lidským údělem je tu zřejmá - prach jsi a v prach se obrátíš."

A jak k tak zvláštnímu koníčku přišel? Zabývá se renovací proslulých Škod 110 R. Z počátku spíše hledal vraky kvůli náhradním dílům, pak ale pochopil, že ho ty zrezivělé vozy, na které už 30 let nesáhla ruka člověka, fascinují víc než precizně zrenovovaný veterán. Začal vraky systematicky fotit.

A neomezoval se jen na stodesítky. Do jeho hledáčku se dostávala všechna historická auta vyrobená do 70tých let. "V tom hledačství je pořádný kus dobrodružství. Nejvíce propátrané mám samozřejmě vlastní teritorium, což je Ústecko. Tady dostávám tipy od svých kamarádů," říká fotograf.

"Ale vyrážím i do dalších regionů, kde jsem narazil na podobně zaměřené lovce vraků. Letos v létě tak chystám výpravu za vraky na Valašsko, do Havířova a na Plzeňsko," poznamenal fotograf.

ŠKODA 1200

Na jedno z "nejvýnosnějších" nalezišť narazil v Trmicích na vrakovišti renovátora historických vozů Marka Čvančary. Tady má k dispozici na jedné ploše hned několik úchvatných starých rozpadajících se aut všemožných značek a roků výroby.

"Vladimír v tom vidí výtvarný objekt, ale pro mě je to pořád auto, které bude jednou zase jezdil v plné kráse. Sbírám ty vraky po celé republice, abych je kompletně zrenovoval anebo zužitkoval na náhradní díly. I totálně zrezivělá karosérie mi poslouží alespoň jako mustr pro výrobu nové plechařiny," poznamenal majitel vrakoviště na adresu svého častého návštěvníka.

Vladimír Cettl fotografie vraků vystavuje na svých webových stránkách www.vladimir.cettl.cz a už si získal slušný okruh příznivců. "Funguje to hlavně na chlapy. Oni si u těch fotek popláčou. Probouzí v nich touhu zachraňovat ta vyfocená auta, přestože by vynaložená energie na jejich renovaci byla už evidentně nepřiměřená hodnotě vozu," komentuje ohlasy.

Jeho koníček ale v posledních letech zažívá kritické ohrožení. Nejdříve zredukovala počet vraků vysoká cena výkupu železa, teď je dalším strašákem snaha o zavedení šrotovného.

"Stará auta strašně rychle mizí. Objevil jsem před nedávnem krásný vrak, a když jsem ho jel za týden fotit, byl už pryč. V budoucnu nejspíše nebudou vraky existovat vůbec. Stát totiž vymyslel systém, jak po vysloužilých autech dokonale zamést stopy. Tím se přerušil ten přirozený stav," dodává pesimisticky ústecký lovec vraků.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.