Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kráska v červeném: Alfa Romeo 8C Competizione

aktualizováno 
"Nikdy jsem si nemyslel, že se budou ještě vyrábět takto krásná auta. Nevím, zda se design dá ještě označit výrazem retro, podle mě už je to něco víc. Jedno z nejkrásnějších aut v Paříži," řekl o italské krasavici po podzimním autosalonu šéfredaktor časopisu věnovaného automobilovému designu Radek Laube.

Alfa Romeo 8C Competizione | foto: Alfa Romeo

NEJobletovanější, NEJkrásnější, NEJhlídanější exponát letošních autosalonů? Jednoznačně Alfa Romeo 8C Competizione.

Při pohledu na ni i úplně nechápavý divák pochopí slogan automobilky "cuore sportivo" (sportovní srdce). "Svaly" karoserie si dokonale rozumí se svůdně rudou, kterou si na promenádu oblékla. Vůz okolo sebe šíří jakousi auru dokonalosti a nedotknutelnosti.

Závodnice (competizione = závodění italsky) však nevzbuzuje respekt mohutností, či agresivním vzezřením, krásný vůz si vystačí s charizmatem. 

Automobilka z Arese s ní dokazuje celému světu, že stále umí stavět sochy na kolech. Pravděpodobně spíše ztrátový projekt ukazuje potenciál značky, chráněné neodolatelnou aurou krásy a urozenosti.

Před třemi lety se stala superstar frankfurtského autosalonu, od té doby se semtam objevila na autosalonu nebo přehlídce automobilové krásy.

Italská automobilka s ní pokračuje v tvorbě stylových ohlédnutí za veleslavnou a veleúspěšnou historií. Už samotné pojmenování se odvolává na slavná jména minulosti. První část křestního jména (8c) si zhmotněná automobilová krása vypůjčila od závodních (ale i civilních) alf předválečných let, které pod kapotou ukrývaly výkonné osmiválce. Druhá část (Competizione) má naopak být oslavou závodní verze sportovního kupé 6C Competizione 2500, s kterým v roce 1950 dvojice Fangio - Zanardi vyrazila na tísíc mil závodu Mille Miglia. 

Alfa Romeo 8C Competizione

GALERIE: ALFA ROMEO 8C COMPETIZIONE V PAŘÍŽI

Už nepůsobí jako auto, rychlost na první pohled jako by ji chyběla, je spíše sochou na kolech přibližující se na dosah Davidovu ideálu krásy. Ve vlásenkách toskánských kopečků si ji lze představit už o něco méně, to spíš na mramorovém soklu v galerii Ufizzi. Retrodesign vytesali do moderny designéři z Centra Stile Alfy Romeo.

Dvoumístné kupé je 4,28 metru dlouhé, do šířky má 1,9 metru, výška 1,25 metru pak akorát postačuje pro ulehnutí za volant. Rozvor činí 2,6 metru. Přední pneumatiky mají rozměr 245/35, zadní pak 285/35 a jsou navlečeny na dvacetipalcových kolech. Koncept vážil 1500 kilo, kolik shodila případně přibrala sériovka není známo.

Lehký prostorový rám je sestavený z oceli a uhlíkových vláken, ze stejného materiálu jsou i rámy sedadel. To všechno spočívá na hliníkovém podvozku.

Konstruktéři si při stavbě 8C rozvzpomněli na alfy let osmdesátých, které vyznávaly ideální rozložení hmotností a postavili ji podle schématu Transaxle - motor vepředu, vše ostatní (hnaná náprava, převodovka) vzadu.

Pod kapotou s velkýma svůdnýma očima, kterým snad chybí jen smyslné dlouhé řasy, pracuje osmiválec o objemu 4,7 litru s plynule variabilním časováním ventilů komandovaným elektronikou (podobný motor potkáváme v modelech Maserati a Ferrari).

Agregát umí rozdovádět 8C na rychlost přesahující třístovku. Maximální výkon činí 330 kW, což je téměř 450 koní; 470 Nm kroutícího momentu rozsprintuje alfu z nuly na stovku za 4,5 sekundy.

Šestistupňováautomatická  převodovka řazená pádly pod volantem dovoluje řidiči volit mezi pěti různými módy: manual-normal, manual-sport, automatic-normal, automatic-sport, poslední je "led". Nechybí hodně sportovně naladěný stabilizační systém VDC a samosvorný diferenciál.

Setkání s ní bude svátkem, všech chystaných 500 kusů už je podle neoficiálních zpráv vyprodáno. Těch málo šťastlivců, kteří si s automobilovou sochu budou užívat, zaplatí 150 000 euro a vyzvedávat si je budou od jara příštího roku.

Alfa Romeo 8C Competizione Spider

Alfu Romeo 8C Competizone lze potkávat také v otevřené verzi spider. Jedinečný kousek, u kterého ještě stále není jisté, dočká-li se byť malosériové realizace, mimo jiné vyhrál přehlídku automobilové elegance Villa d´Este (Villa d’Este Concorso d´Eleganza), konané letos v dubnu v Cernobbiu u jezera Como.


Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.