Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krásná pohádka: Tesla možná bude mít elektrické SUV

  12:11aktualizováno  12:11
Mediálně glorifikovaný americký výrobce elektrických aut Tesla rozšiřuje své portfolio. K velkému sedanu přidává pohledné SUV s výbornými technickými parametry. A ani cena není šílená, v základní verzi má novinka stát milion korun.

Tesla X | foto: Tesla Motors

Americký výrobce elektrických aut Tesla nemusí mít o pozornost médií starost. Jeho produkty jsou zajímavé, pohledné, technicky výjimečné a předpokládané ceny jsou rozhodně akceptovatelné. Věc má ale malý háček. Vyjma prvního sportovního roadsteru zatím značka do sériové produkce žádný model nedostala. A navíc na roadsteru prodělala kalhoty. Letos se to ovšem, prý, má změnit.

Tesla X

Nové SUV s lakonickým označením X se povedlo. Design je zajímavý, proporce auta jsou vyvážené, takový městský teréňák by se na trhu rozhodně ztratit neměl. Podobně jako velký sedan S i nové SUV těží ze sportovní karoserie s linkami, které připomínají italské luxusní vozy maserati. Ostatně mezi automobilovou nejvyšší třídu se svými auty Tesla míří. Model X by měl konkurovat Porsche Cayenne nebo podobně koncipovaným lexusům. Mimochodem, obě zmíněné značky mají v nabídce hybridní modely.

Fotogalerie

Tesla X pojme až sedm cestujících, na což ale na první pohled nevypadá. Jenže zdání klame. Techniku totiž SUV přebírá ze sedanu S, který má rozvor téměř tři metry.

Zajímavostí karoserie jsou zadní dveře. Ty se neotvírají tradičně, ale vyklápí se vzhůru jako u legendárního Mercedesu 300SL z padesátých let či aktuálního modelu SLS. U mercedesu se takto výklopným dveřím (respektive celému autu) přezdívalo gullwing - racčí křídla, Tesla zvolila pro příměr sokola (falcon).

Na první pohled poněkud komplikované řešení výrobce obhajuje vylepšeným přístupem k dvojici zadních řad sedadel a prý je to i prostorově výhodnější řešení pro ucpané městské silnice než u klasických dveří. To se nám ale nechce věřit, na parkovištích lze klasické dveře alespoň trochu pootevřít, pokud nebude místo na výklopné, tak se prostě dveře neotevřou. Problém může nastat i v nízké garáži, ač i to nepovažuje výrobce za problém.

Z technických parametrů toho o novince zatím Tesla mnoho neprozradila. Uvádí dvě verze auta podle kapacity baterií: 60 nebo 85 kWh. Dojezd auta s menší kapacitou baterie by měl být okolo 340 kilometrů, s větší pak až 430 kilometrů. Dojezd je tak zhruba o deset procent menší než u sedanu S, důvodem je vyšší hmotnost modelu X a také jeho bachratější karosérie, která jistě bude mít vyšší aerodynamický odpor.

Tesla X

Výkon motorů zatím Tesla neuvádí, ale je jisté, že budou existovat dvě varianty auta. Základní s jedním motorem na zadní nápravě a verze s pohonem všech kol, která bude mít na motor na každé nápravě. Je pravděpodobné, že se na trh dostane i model Performance se zvýšeným výkonem. V jeho případě by auto mělo sprintovat z nuly na stovku okolo pěti sekund.

Vedle zajímavého exteriéru bude mít novinka i velmi zajímavý a luxusně provedený interiér. V něm nebudou chybět dřevěné dekory a výrobce se chlubí, že vůbec nepoužívá PVC. Přístrojová deska má sice tradiční tvar, ale v kapličce před řidičem je jen jeden sdružený přístroj a celý středový panel je jeden velký dotykový displej. A to je řešení, které se v dnešní době dotykových mobilů a tabletů jasně nabízí, ale zatím si na něj žádný výrobce aut netroufl.

Tesla X

Plánované ceny modelů Tesla jsou přiměřené. Stejně jako sedan S i SUV má začínat s cenou na 50 000 dolarech, tedy v přepočtu na necelém milionu korun. V ceně je ale započtena i daňová úleva, kterou v USA poskytují úřady na ekologická auta. V Evropě není pravděpodobné, že by bez státních dotací cena začínala pod 1,5 milionem korun, ale i to je za auto s těmito parametry výborná cena.

Problém je v tom, že sedan S, který značka představila v roce 2009 se stále neprodává. Aktuálně Tesla slibuje dodávky od poloviny letošního roku. SUV model X se má začít vyrábět na konci příštího roku a v dostatečné míře bude k mání až v roce 2014. Uvidíme, jestli se celý projekt Tesla přehoupne do automobilového zázraku a nebo umře na krásu, technickou výjimečnost a nerealistická očekávání.

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.