Tesla X

Tesla X | foto: Tesla Motors

Krásná pohádka: Tesla možná bude mít elektrické SUV

  • 120
Mediálně glorifikovaný americký výrobce elektrických aut Tesla rozšiřuje své portfolio. K velkému sedanu přidává pohledné SUV s výbornými technickými parametry. A ani cena není šílená, v základní verzi má novinka stát milion korun.

Americký výrobce elektrických aut Tesla nemusí mít o pozornost médií starost. Jeho produkty jsou zajímavé, pohledné, technicky výjimečné a předpokládané ceny jsou rozhodně akceptovatelné. Věc má ale malý háček. Vyjma prvního sportovního roadsteru zatím značka do sériové produkce žádný model nedostala. A navíc na roadsteru prodělala kalhoty. Letos se to ovšem, prý, má změnit.

Tesla X

Nové SUV s lakonickým označením X se povedlo. Design je zajímavý, proporce auta jsou vyvážené, takový městský teréňák by se na trhu rozhodně ztratit neměl. Podobně jako velký sedan S i nové SUV těží ze sportovní karoserie s linkami, které připomínají italské luxusní vozy maserati. Ostatně mezi automobilovou nejvyšší třídu se svými auty Tesla míří. Model X by měl konkurovat Porsche Cayenne nebo podobně koncipovaným lexusům. Mimochodem, obě zmíněné značky mají v nabídce hybridní modely.

Tesla X pojme až sedm cestujících, na což ale na první pohled nevypadá. Jenže zdání klame. Techniku totiž SUV přebírá ze sedanu S, který má rozvor téměř tři metry.

Zajímavostí karoserie jsou zadní dveře. Ty se neotvírají tradičně, ale vyklápí se vzhůru jako u legendárního Mercedesu 300SL z padesátých let či aktuálního modelu SLS. U mercedesu se takto výklopným dveřím (respektive celému autu) přezdívalo gullwing - racčí křídla, Tesla zvolila pro příměr sokola (falcon).

Na první pohled poněkud komplikované řešení výrobce obhajuje vylepšeným přístupem k dvojici zadních řad sedadel a prý je to i prostorově výhodnější řešení pro ucpané městské silnice než u klasických dveří. To se nám ale nechce věřit, na parkovištích lze klasické dveře alespoň trochu pootevřít, pokud nebude místo na výklopné, tak se prostě dveře neotevřou. Problém může nastat i v nízké garáži, ač i to nepovažuje výrobce za problém.

Z technických parametrů toho o novince zatím Tesla mnoho neprozradila. Uvádí dvě verze auta podle kapacity baterií: 60 nebo 85 kWh. Dojezd auta s menší kapacitou baterie by měl být okolo 340 kilometrů, s větší pak až 430 kilometrů. Dojezd je tak zhruba o deset procent menší než u sedanu S, důvodem je vyšší hmotnost modelu X a také jeho bachratější karosérie, která jistě bude mít vyšší aerodynamický odpor.

Tesla X

Výkon motorů zatím Tesla neuvádí, ale je jisté, že budou existovat dvě varianty auta. Základní s jedním motorem na zadní nápravě a verze s pohonem všech kol, která bude mít na motor na každé nápravě. Je pravděpodobné, že se na trh dostane i model Performance se zvýšeným výkonem. V jeho případě by auto mělo sprintovat z nuly na stovku okolo pěti sekund.

Vedle zajímavého exteriéru bude mít novinka i velmi zajímavý a luxusně provedený interiér. V něm nebudou chybět dřevěné dekory a výrobce se chlubí, že vůbec nepoužívá PVC. Přístrojová deska má sice tradiční tvar, ale v kapličce před řidičem je jen jeden sdružený přístroj a celý středový panel je jeden velký dotykový displej. A to je řešení, které se v dnešní době dotykových mobilů a tabletů jasně nabízí, ale zatím si na něj žádný výrobce aut netroufl.

Tesla X

Plánované ceny modelů Tesla jsou přiměřené. Stejně jako sedan S i SUV má začínat s cenou na 50 000 dolarech, tedy v přepočtu na necelém milionu korun. V ceně je ale započtena i daňová úleva, kterou v USA poskytují úřady na ekologická auta. V Evropě není pravděpodobné, že by bez státních dotací cena začínala pod 1,5 milionem korun, ale i to je za auto s těmito parametry výborná cena.

Problém je v tom, že sedan S, který značka představila v roce 2009 se stále neprodává. Aktuálně Tesla slibuje dodávky od poloviny letošního roku. SUV model X se má začít vyrábět na konci příštího roku a v dostatečné míře bude k mání až v roce 2014. Uvidíme, jestli se celý projekt Tesla přehoupne do automobilového zázraku a nebo umře na krásu, technickou výjimečnost a nerealistická očekávání.


Elektromobil