Fisker Atlantic

Fisker Atlantic | foto: Fisker

Fisker Atlantic je krásný, výkonný, ekologický. Budoucnost nejistá

  • 13
Auta mladé americké značky Fisker vypadají báječně a mají špičkové parametry. Jenže nákladné hybridní technologie zpožďují výrobu a zvyšují cenu. Přesto značka představila svůj třetí model. Nejmenší Atlantic by měl stát méně než milion korun.

Fiskeru se zatím daří kusově prodávat první model Karma, což je pětimetrový sportovní sedan s hybridním pohonem. Výroba nejde tak hladce, jak by si značka představovala, a navíc je aktuální prodejní cena o poznání vyšší, než výrobce původně deklaroval. V Evropě je to přes 100 000 eur (asi 2,4 milionu korun), tedy o čtvrtinu víc, než Fisker původně avizoval. Dodejme, že ceny v USA jsou stejné, akorát v dolarech, který je o pětinu slabší než euro.

Fisker Atlantic

A v přepočtu 2,5 milionu korun je prostě za auto neznámé značky hodně, bez ohledu na povedený design a zajímavé technické parametry. Fisker se tedy rozhodl být víc při zemi a připravil menší sedan s názvem Atlantic. Což je opět technicky velmi zajímavé auto s atraktivní karosérií, ale tentokrát s předpokládanou cenou okolo 40 000 eur, tedy těsně pod milion korun. A to je už částka, s kterou by mohl nalákat docela slušnou skupinu zájemců. Otázkou je, co se s cenovkou stane do roka, což je termín zahájení prodeje.

Atlantic se drží designového stylu větší karmy. Velmi agresivní sportovní rysy řadí auto spíš po bok porsche či maserati než proti BMW nebo mercedesu, ke kterým má cenou rozhodně blíž. Nízká stavba auta a ukrytá madla druhého páru dveří pomáhají maskovat praktickou čtyřdveřovou karoserii. Atlantic tak spíš připomíná kupé. Dominantním prvkem je křivka pontonu karoserie, která dává vyniknout mohutným obloukům podběhů.

Fisker Atlantic

Představený model má zajímavě prosklenou střechu. Vyjma předního skla ji tvoří čtyři díly: jeden za předními sedadly, druhým je vlastně zadní okno a nad zadními sedadly jsou dvě části, nad každým místem jedna. Mohutné masce chybí jasně modelovaný nárazník. Naopak horní část nad masivním grilem chladiče plynule přechází do přední kapoty s dvojicí hlubokých prolisů.

Atraktivní karoserie ale rozhodně není to nejdůležitější u vozů značky Fisker. Podstatný je hybridní pohonný systém. Atlantic bude vozit sadu akumulátorů, zatím bez konkrétnější specifikace, a bude mít i spalovací motor. Ten ale nebude přímo pohánět kola, poslouží jen jako generátor energie pro akumulátory.

Jenže věc má háček. Fisker o pohonném ústrojí neprozradil vůbec nic konkrétního. Z dřívějšího prohlášení víme, že spalovací motory bude dodávat BMW, jednotkou by měl být přeplňovaný dvoulitr. Není znám ani výkon celého ústrojí, podle všeho ale bude nižší než u velkého sedanu karma (2× 150 kW elektromotory a 191 kW benzinový motor).

Znám není ani dojezd, neoficiálně by na baterie měl atlantic urazit 100 kilometrů a dále se spuštěným benzinovým generátorem dalších asi 450 kilometrů. Jasné ale je, že elektromotory budou pohánět v základním provedení zadní kola, na přání bude výrobce dodávat i pohon všech kol.

V případě zájmu již Fisker přijímá nezávazné objednávky. Pro české zákazníky je připraveno dealerství značky ve Švýcarsku, nejbližší dealer je ale také hned za hranicemi v Drážďanech.