Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Křížky u silnic. Varování i hrozba

aktualizováno 
Černá šmouha po pneumatikách z asfaltu v Modřanské ulici u tramvajové smyčky už dávno zmizela. Stejně jako olejová skvrna a střepy z rozbitého skla. Na to, že se tu v autě zabil člověk, by si už nikdo ani nevzpomněl. Ale přeci. U lampy veřejného osvětlení se mezi keři jedna vzpomínka krčí. Křížek.

Ilustrační foto | foto: Reuters

V noci u něj svítí svíčky, ve dne jej zdobí květiny. Před třemi lety tady při nehodě skončil jeden mladý život a nešťastní rodiče se rozhodli varovat ostatní řidiče. Buďte opatrní, tady zemřelo naše dítě! Pomníčků jsou podél pražských silnic desítky. Třeba na Jižní spojce jsou dva mramorové kříže jen pár desítek metrů od sebe.

Podle zákona nemají pomníčky u silnic co dělat, mohou odvádět pozornost řidičů a být hrozbou při nehodě. "Pomníčky vedle silnic vznikají v podstatě nezákonně. Na území patřícím státu nebo jiným vlastníkům bez jejich svolení," uvádí ve studii Veřejná připomínka smrti Olga Nešporová z Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí.

Pozůstalí umisťují pomníčky vedle silnic bez povolení vlastníka, kterým je v Praze Technická správa komunikací. Majitel pomníku potřebuje nejen svolení vlastníka, ale navíc také stavební povolení.

A navíc mohou být nebezpečné. Každá hlavní silnice má totiž ochranný pás, na němž má při dopravní nehodě auto bezpečně zastavit, pokud například dostane smyk a vyletí ze silnice.

Když by řidič vrazil do kamenného pomníku, mohlo by dojít k další tragédii. "Pásmo se pohybuje od patnácti až do sta metrů dle třídy komunikace," řekl Jaroslav Mach z odboru dopravy pražského magistrátu.

Přesto pomníčky správa silnic ani úřad zpravidla neodstraňují. "Pomníčky, které nevadí výhledu a nezvyšují riziko dopravní nehody, jsou tolerovány," řekl Mach. Podle správy silnic mohou pomníčky i snižovat počet nehod, protože upozorňují ostatní řidiče na to, aby jezdili bezpečně.

"Považujeme tuto pietu za určité varování," uvedl mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek. Podle něj jsou pomníčky většinou na přilehlé zeleni, takže jediný problém s nimi mají silničáři jen při sekání travnatých ploch a keřů.

"Je to citlivá věc. Na jednu stranu se musí brát ohled na pozůstalé, na druhou stranu pomníčky určitě odvádějí pozornost projíždějících řidičů. Navíc jsou to pevné objekty hned u krajnice, které mohou být při provozu nebezpečné," tvrdí Ředitelství silnic a dálnic, které se stará v Praze o vnější silniční okruh. Správa silnic může vyzvat majitele, aby stavbu bez povolení odstranil, nebo v případě, že není znám, ji odstranila sama.

Hromadná likvidace pomníčků, k níž došlo například na Českobudějovicku, se v Praze zatím nečeká. Přitom v některých zemích je výstavba křížů, desek či jiných vzpomínkových objektů u silnic zakázána. Například v amerických státech Missouri, Oregon nebo Severní Karolína. V Kalifornii a Montaně mohou pozůstalí stavět pomníčky jen v případě, že při nehodě hrál roli alkohol. Jinde se zas budují kolektivní pomníky. Jeden takový stojí i v Praze. U sjezdu z brněnské dálnice k centru Chodov je na travnatém ostrůvku mramorový pomník "Obětem dopravních nehod".

Křížky nejsou fenoménem poslední doby. Byly tu vždy. Pomníčky se u cest objevují od prehistorie. Není divu - na cestách vždy číhalo nebezpečí, ať již v podobě lupičů či jiných nepředvídatelných událostí. Jedním z nejznámějších českých pomníčků je ten, který nedaleko České Kamenice připomíná násilnou smrt pláteníka Blumberga z německého Hirschfelde.

V roce 1833 ho uprostřed lesa zákeřně přepadl a zavraždil známý český lupič Babinský. Poté tu lidé vztyčili kámen s nápisem: "Jako oběť ohavné loupežné vraždy, pokryt mnoha ranami, zde v noci ze 4. na 5. července 1833 vypustil svou duši Johann Gottfried Blumberg, obchodník z Hirschfelde v Království saském, stár 36 let a 5 měsíců."

Autoři:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.