Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Křižovatky mění tvar: vítězí kruh

aktualizováno 
Kruhové objezdy mají smysl především v místech, kde je doprava frekventovaná a kde často dochází k vážným nehodám.
Kruhový objezd. Ilustrační foto

Kruhový objezd. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Například v Jabloneckých Pasekách před čtyřmi lety zemřeli po srážce nákladního auta a osobního vozu tři lidé. Po tragédii vystřídal klasickou křižovatku kruhový objezd. "Od té doby tu k vážné nehodě nedošlo,“ zmínila mluvčí jablonecké policie Ludmila Knopová.

Podle ní na kruhových křižovatkách k haváriím prakticky nedochází. "A pokud, tak si nehoda nevyžádá smrtelné zranění a odnesou to většinou jen karoserie,“ zdůraznila policistka.

Ne všechny objezdy jsou přitom bezpečné. "Bezpečné jsou ty, které nedovolí přejíždění středního ostrůvku a neumožní rychlou jízdu v příliš přímém směru,“ říká Jan Stach z Ředitelství silnic a dálnic.

Objezdy výrazně sníží následky nehod
Okružní křižovatky se u nás stavěly už před desítkami let. "Zatímco v zemi jsou jich jen stovky, v zahraničí je počítají na tisíce,“ říká Josef Andres z Centra dopravního výzkumu.

Jaká je vůbec historie objezdů?
Historicky první vznikly nejprve v USA, respektive ve Velké Británii, a odtud se rozšířily především do států Beneluxu, Francie a Německa.

Mění se nějak zásadně parametry kruhových objezdů?
Pohled na správné utváření těchto křižovatek se vyvíjel. Obecně řečeno - okružní křižovatky se zmenšují, samozřejmě při zachování průjezdnosti všech typů automobilů, a to s cílem snížit rychlost vozů.

Jaká je přednost kruhových objezdů oproti křižovatkám průsečným nebo stykovým?
Výrazně se sníží následky dopravních nehod, a to z důvodu snížení počtu kolizních bodů. Pomalý, ale neustálý pohyb vozidel se rovněž projevuje vyšší kapacitou dopravy oproti křižovatkám klasickým.

Jak je to se středovým ostrovem? Měli by přes něj řidiči vidět?
Středový ostrov by měl být zásadně neprůhledný, a to proto, aby vytvářel optickou překážku pro řidiče přijíždějící k objezdu. Na druhou stranu by však úprava středového ostrova neměla znemožňovat výhled řidičům na vozidla, která přijíždějí po okružním pásu od předcházejícího vjezdu. Předměty či zeleň na středovém ostrově nesmí tvořit pevnou překážku v provozu.

Jak hodnotíte kruhové objezdy?
Jsou jednoznačně přínosem. Zvyšují bezpečnost. Měly by vznikat tam, kde je třeba napojit tři a více větví přibližně stejných intenzit dopravy. Dále v místech, kde je nutné napojit vedlejší komunikaci na hlavní a současně přimět řidiče ke změně jízdy. Mohou sloužit i jako alternativa k mimoúrovňové křižovatce. Uplatní se i tam, kde je nutné kvůli bezpečnosti zajistit pomalý průjezd křižovatkou při zachování plynulosti dopravy.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.