Ulice se kropí kvůli snížení prašnosti, také pro zvýšení vlhkosti vzduchu v ulicích a zalévání zeleně. Moderní kropicí vozy totiž kromě ostřiku silnice před vozem mají ještě vzadu zařízení, které rozprašuje vodu do vzduchu. Vodní mlhovinu spousta lidí uvítá. "Dokonce před autem přeběhnou pro osvěžení," popisuje řidič kropicího vozu, který osvěžuje pražské ulice, Petr Dušek.
Češi znají z cest hlavně klasické oranžové liazky osazené cisternou a kropicí technikou. Dnes už se ovšem používají mnohem modernější stroje. Nádrž mercedesu Petra Duška pobere devět kubíků vody. To podle řidiče vystačí asi na třičtvrtěhodinu kropení, plnění trvá asi dvacet minut. V zimě se pak sundá kropicí lišta, nasadí pluh a auto se používá jako sypač. Pražská Technická správa komunikací vlastní cisterny nemá, najímá si je. K dispozici má 18 kropicích vozů. Kropí a mlží se vodou z běžné vodovodní sítě, lidé se tudíž nemusí bát se pod "sprchou" osvěžit. "Čtyři kola kropení po vybraných silnicích vyjdou denně asi na jeden milion korun," doplňuje mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
"Prahu 1 máme rozdělenou na tři části zhruba po dvaceti kilometrech. Každá je specifická, Staré Město se dělá zvlášť, pak Václavské náměstí a Pražský hrad," popisuje Bohumil Martínek, dispečer Pražských služeb.
Někde vozy vyjíždí nepravidelně, jinde podle harmonogramu, náklady na jejich provoz budou města v mnoha případech znát až na konci sezony. Například v Praze hrozilo že kvůli nedostatku peněz kropicí vozy letos nevyjedou.
Centrem třetího největšího města ČR Ostravy projíždí kropicí vůz ve vedrech každý den. "Denně najede 42 kilometrů a využívá jen užitkovou vodu," uvádí mluvčí radnice Jana Pondělíčková. Po celý den jezdí zejména kvůli snižování prašnosti dva kropicí vozy i po olomouckém centru.
Chrudim posílá ve vedrech do středu města dvě až tři auta s vodou. "Denně na to spotřebujeme asi 30 kubíků vody, není to drahé," říká ředitel Technických služeb Chrudim 2000 Zdeněk Kolář.