Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Kropičky zahajují sezonu a osvěžují žhnoucí ulice

aktualizováno 
Osvěžení do rozpálených ulic přiváží kropicí vozy. K nejznámějším patří tradiční oranžové liazky, správněji Škody 706 RT.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

"Aby kropicí vozy vyjely, musí teplota v Praze tři dny po sobě přesáhnout 25 stupňů a zároveň nesmí být předpověď hlásící přeháňky," vysvětluje pro iDNES.cz Tomáš Mrázek, tiskový mluvčí pražské Technické správy komunikací.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT

Za loňský rok stálo kropení ulic hlavního města 1,7 milionu korun. Podle Mrázka se kropí kvůli snížení prašnosti a také pro zvýšení vlhkosti vzduchu v ulicích. Moderní kropicí vozy totiž kromě ostřiku silnice před vozem mají ještě vzadu zařízení, které rozprašuje vodu do vzduchu.

Fotogalerie

Češi znají z cest hlavně klasické oranžové liazky osazené cisternou a kropicí technikou. "Náš externí dodavatel má ale moderní vozy, jak bylo požadováno ve výběrovém řízení," upozorňuje Tomáš Mrázek. Pražská správa komunikací totiž vlastní cisterny nemá, najímá si jich osmnáct.

Nesmrtelná škodovka

Staré liazky ale do šrotu nezamířily, však brázdí české silnice už přes padesát let. První kusy Škody 706  RT vyrobili v Jablonci nad Nisou v roce 1957, posledních 825 v roce 1985. Celkem jich vzniklo na 150 tisíc. "Řádově desítky či spíše jednotky vozů se pak kompletovaly dál a ještě na počátku 90. let bylo postaveno několik vozů z dřívějších i nově vyrobených dílů," uvádí Wikipedia.

RTčko (RT = rámový, trambusový) vzniklo zkrácením podvozku předchozího modelu 706 R o jeden metr. "Na něj pak byla posazena zcela nová trambusová (bezkapotová) kabina, na svou dobu velmi moderní: její vzhled, vybavení a provedení by obstálo i v zahraniční konkurenci," popisuje internetová encyklopedie Wikipedia.

Snížením a prodloužením rámu nákladní škodovky byl od původního vozu odvozen legendární autobus Škoda 706 RTO.

Pohon obstarává skoro dvanáctilitrový šestiválec s udávanou spotřebou kolem 24 litrů nafty na 100 km, k tomu ještě přidejte necelý litr oleje. V RTčku měl motor 160 koní výkonu, které udávaly vozu maximální rychlost 55 až 85 km/h podle převodu rozvodovky. Převodovka je pětistupňová.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT

V závislosti na provedení je pohotovostní hmotnost nákladní škodovky šest až osm tun. Celková povolená hmotnost je patnáct tun.

Dnes se o RTčka starají hlavně nadšenci, kteří je šlechtí jako veterány. Opečovávají je často také hasiči.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.