Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kruhová křižovatka není všelék

  16:40aktualizováno  16:40
Náměstek pro výstavbu Ředitelství silnic a dálnic Michal Vojtíšek má na stole hned několik nových projektů kruhových křižovatek. Každému zpracování přitom předcházelo dost podrobné zkoumání, zda se vůbec vyplatí.
"Buď vybíráme místo podle nehodovosti, nebo se rozhodujeme při výstavbě nového úseku silnice. Nové křižovatky jsou hodně drahé," říká Vojtíšek.

Kolik stojí výstavba jedné kruhové křižovatky?
Pohybuje se mezi patnácti a dvaceti miliony korun.

O mnoha přestavbách si řidiči říkají, že dlouho trvají...
Některá kruhovka zabere i osm měsíců, to je pravda...

A co tam tak dlouho stavbaři dělají? Vždyť je to jenom kus silnice.
Je to rozlohou větší stavba. Musí se kvůli ní i vykupovat pozemky, překládat inženýrské sítě a tak dále.

Kolik v současné době plánujete takových křižovatek?
Na každý rok tak kolem deseti.

Počet nehod se zvýšil, ale bez ztrát

Jsou však i místa, kde po vystavění správně dimenzovaného kruhového křížení důležitých silnic nehodovost naopak vzrostla. Dokladem takového vývoje je třeba velká křižovatka u výjezdu z Hradce Králové na Prahu, říká se tam na Plotišti. Zatímco do roku 1997 zde byl roční úhrn havárií mezi 21 až 39 případy, od zmíněného roku, kdy tu byla křižovatka přestavěna na kruhovou, vyskočily počty nehod na 50 i 70 ročně. Jenomže zatímco statistika do té doby každý rok na tomto místě vykazovala několik mrtvých, od výstavby kruhu jsou kolonky s nápisem "usmrcení" prázdné. Za poslední dva roky se na Plotišti sice bourá víc, ale za celý rok tu byl vždy zraněn jen jediný člověk. A to jen lehce.

(peo)

Máte vy sám dobrý pocit z toho, kolik toho děláte pro plynulost dopravy a pro bezpečnost?

Mám, i když otevřeně říkám, že kruhovka není všelék. Je dobrá jedině tam, kde jsou vyvážené počty najíždějících aut ze všech směrů. Jinak naopak velmi komplikuje situaci těm řidičům, kteří přijíždějí z méně dopravně vytížené silnice.

Co všechno se musí při projektování kruhové křižovatky zvažovat?
Je toho skutečně hodně, například leckdo si vůbec neuvědomí, že kruhová křižovatka musí být z celé řady důvodů budována na rovině.

Sledujete i výstavbu na silnicích nižší třídy nebo v obcích?
Nevedeme žádnou evidenci nebo přehledy. Jenom se občas podivíme, když někam jedeme, kde všude se kruhovky objevují. Nejsou tam vůbec nutné. Ale dost možná, že si členové místního zastupitelstva kruhovku někde stranou v obci vymohou, aby byli světoví.

Není kruhová křižovatka proti ekologii, když umožní průjezd více autům?
Naprostý opak je pravdou. Kruhovka je podstatně šetrnější pro životní prostředí než třeba světelná křižovatka. Tam přece auta stojí s běžícími motory i tehdy, když žádný provoz není, protože se musí čekat, až padne zelená. Na kruhovce jedete, když to jde, rovnou.

Kruhový objezd u Lukavce - příklad křižovatky, kterou lze projet prakticky rovně

Také Kladno patří mezi města kde nyní rostou kruhové objezdy.

Autoři:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.