Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo opravuje nesmysl: přednost na kruhových objezdech zůstává

  12:20aktualizováno  12:20
Ministerstvo dopravy napravuje nejistotu, kterou na kruhové objezdy vnesla novela vyhlášky upravující provoz na těchto křižovatkách. Na příslušné úřady teď míří metodický pokyn, který nařizuje označovat „kruháče“ tak, aby auta, která po něm jedou, měla přednost. Výjimky budou pod drobnohledem.

Kruhové objezdy mají i nadále mít na všech vjezdových cestách značku dej přednost v jízdě, nebo „stopku“. | foto: Michal Klíma, MAFRA

V dokumentu, který má redakce iDNES.cz k dispozici, obdržely všechny úřady obcí s rozšířenou působností instrukce, jak postupovat při umisťování dopravního značení na kruhové objezdy.

„Zákon o silničním provozu stanovuje podmínku, že značením nesmí být ohrožena bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Při stanovování dopravního značení nejen na kruhovém objezdu musí příslušný úřad tuto zásadu respektovat.

Z instrukce proto vyplývá, že v naprosté většině případů je nezbytné umístit ke značce „Kruhový objezd“ také značky upravující přednost, tedy „Stůj, dej přednost v jízdě!“ nebo „Dej přednost v jízdě!“, aby nebyla plynulost provozu nijak narušena. „Je třeba vzít v potaz také skutečnost, že přednost vozidel nacházejících se na kruhovém objezdu je širokou veřejností vnímána jako standardní a samozřejmá, navíc by se při neumístění zmiňovaných značek mohl kruhový objezd při vyšším provozu ucpávat,“ uvádí ministerstvo.

VIDEO: Specialita z Pardubic

Místo kruhového objezdu změť čar na silnici

Kruháč? Řidiči ho v centru Pardubic ignorují

Kruháč? Řidiči ho v centru Pardubic ignorují

Vydáním metodického pokynu se upřesnila novela vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Ta totiž stanovila obcím možnost rozhodnout se, zda značky upravující přednost na kruhový objezd umístí, nebo zde zůstane přednost určena standardně pravidlem pravé ruky, jako na jiných neznačených křižovatkách. To by ovšem v extrémních případech mohlo vést k tomu, že na každém nájezdu na kruhový objezd může být jiný režim přednosti (více o problému čtěte zde). Metodický pokyn tuto nebezpečnou nelogičnost napravuje.

„Pokud by ve zcela výjimečných případech bylo zvažováno stanovení dopravní značky kruhový objezd samostatně, je třeba velmi podrobně odůvodnit, proč v daném případě nedochází k rozporu se zásadami podle § 78 zákona o silničním provozu a provést rovněž důkladnou konzultaci s Policií ČR coby dotčeným orgánem,“ píše v pokynu ministerstva dopravy.

„Mrzí mě, že k takovým nejasnostem vůbec došlo. Úředníci dávali do pořádku vyhlášku k silničnímu zákonu a bohužel u některých částí vznikly nejasnosti až po uvedení do praxe. Řidiči se proto nemusí bát, vydáním metodického pokynu zůstává potvrzena dosavadní praxe, na kterou jsou řidiči zvyklí,“ dodává Ťok. Na českých silnicích se tak řidiči budou i nadále moci setkat pouze s kruhovými objezdy, kde přijíždějící vozidlo na křižovatku bude dávat přednost autům, která po něm jedou.





Nejčtenější

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.