Krytka proti zlodějům pomůže, ale není zázračná

Stoprocentní zajištění Škody Felicia proti nenásilnému otevření zvanému vyháčkování nabízí prostějovská společnost Wikom. V reklamním letáku nezakrytě srovnává, kolik času zloděj potřebuje k vyháčkování felicie: u typů bez jakékoliv ochrany zajišťovacího kolíku dveří do 20 vteřin a v případě použití ochranné průchodky z produkce Škody Auto Mladá Boleslav do 30 vteřin, zatímco při montáži ochranných krytek Wikom prý vůz zůstane neotevřen. Co k tomu odborníci?

Martin Pajer, ředitel pražské společnosti Cebia, která se před devíti roky jako první v zemi začala zabývat prověrkami původu motorových vozidel, krytky Wikom uznává. Už tím, že je zařadil do široké nabídky firmy Cebia, která se zabývá rovněž zabezpečením automobilů. "Za relativně málo peněz (zhruba 300 korun, pozn. red.) nabízejí poměrně dost," říká Martin Pajer a připomíná, že věc hodnotí pouze z pohledu, kdy zloděj hodlá vůz vyháčkovat. "Pokud samozřejmě rozbije okno či vsadí na jiný způsob otevření, tak ho plastové krytky nemohou zdržet," pokračuje Martin Pajer. "V situaci, kdy k nám přicházejí starší lidé a chtějí pro levnější vozy zabezpečení v ceně do pěti set korun, tak padají v úvahu právě zmíněné plastové krytky nebo obyčejné tyče na volant. Úroveň zabezpečení je zhruba srovnatelná." Martin Pajer připomíná, že zabezpečení automobilu proti zlodějům je z devadesáti procent psychologická záležitost. A vidí-li zloděj na vozidle třeba jen jednoduchou překážku, často jde raději dál. K autu, které není zajištěno vůbec. Michal Roček, pražský odborník na identifikaci a zabezpečení motorových vozidel, ve svém stanovisku ke krytkám Wikom upozorňuje, že vyháčkování je až třetí, tedy nejméně využívanou cestou zlodějů do osobních automobilů. "První je klasické rozbití skla, což profesionálové zvládají i bezhlučně, druhé je překonání zámku jemným nebo hrubým násilím," uvádí Michal Roček. Podle jeho názoru krytka zdrží zloděje jen o několik vteřin. "Nesouhlasím s tvrzením, že je to stoprocentní ochrana," prohlašuje Michal Roček. Jako alternativu ke krytkám Wikom Michal Roček navrhuje vyjmutí horní části táhel zámku včetně koncovky a zaslepení díry. "Ale pokud se týká zabezpečení auta, doporučuji spíš dražší alarm, který plášťově střeží celý vůz. Tedy s čidly otevření dveří, detektorem tříštění skla a mikrovlnným čidlem uvnitř kabiny," radí Michal Roček. Současně upozorňuje, že zloděj obvykle vyháčkuje dveře auta proto, že uvnitř vidí něco cenného nebo zajímavého. "Proto není dobré cokoliv nechávat na sedadlech," připomíná odborník.