Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zloději aut v Anglii jsou třikrát rychlejší než jejich čeští kolegové

aktualizováno 
Zatímco tuzemským zlodějům aut stačí ke krádeži 30 vteřin, britští už průměrný čas stlačili na třetinu. Zloději totiž mnohem častěji používají novou metodu, vozidla kradou přímo s pomocí originálních klíčů.
Zloději už dnes s planžetami a dalším speciálním nářadím nechodí. Stačí ukrást klíček.

Zloději už dnes s planžetami a dalším speciálním nářadím nechodí. Stačí ukrást klíček. | foto: Jablotron

Každý rok se ve Velké Británii ukradne téměř 150 tisíc vozů, zloději si nejvíce oblíbili černá audi a černá a stříbrná BMW. Tak zní závěry vyšetřovatelů pojišťovny LV=car, kteří spočítali průměrný čas potřebný pro krádež na pouhých 10 vteřin.

Za poslední dekádu se zloději zrychlili šestinásobně. Dnes už si nelámou prsty o zámky a neřežou ruce o rozbitá okénka, preferují způsob, kdy nejdříve majitelům ukradnou originální klíče a teprve potom zamíří k zaparkovanému vozidlu. Studie vychází z rozhovorů s pachateli krádeží i jejich oběťmi a krádež klíčů se objevuje až ve dvou třetinách případů. Téměř v polovině případů získají zloději klíče při vyloupení domu, v šesti procentech případů ke klíčům přijdou pomocí násilí přímo na majitelích.

Oficiálně se v Británii ukradlo za poslední rok 88 103 vozidel, ale do celkového počtu se nezahrnují případy, kdy je vozidlo ukradeno během vloupání do domu. Krádež klíčů přímo z domova totiž patří do jiné kategorie a úřady jejich evidenci nemají plně pod kontrolou. Podle odborníků tvoří dalších 40 procent z celkového počtu ukradených vozidel, a proto odhadují celkové číslo až na 150 tisíc.

Zlodějská odtahovka

Další oblíbenou metodou krádeže je pak "vyzvednutí" vozidla přímo na ulici pomocí nákladového automobilu, který používají například odtahové služby. Počet takových případů neustále narůstá, v současnosti tvoří už 14 procent všech krádeží.

"Vozidla jsem nabíral během denního světla. Stačí odtahové vozidlo, reflexní vesta a lidé si myslí, že jste přímo z odtahové služby," prozradil jeden ze zlodějů svoji fintu. "Firmy teď víc odtahují vozidla kvůli neplacení daní nebo povinného ručení, pokud vypadáte jako oni, nikdo se o vás nestará."

Výbava na objednávku

Mnohem víc vozidel je také v poslední době ukradeno přímo na objednávku, angličtí zloději si tak vybírají konkrétní modely nebo oblíbenou barvu. Podle nich jsou oblíbená hlavně černá audi, stříbrná a černá BMW a také populární žlutý smart (v Německu se největší oblibě těší BMW, Toyota a také hybridní Lexus RX400).

Audi A8 Long

Audi A8 Long

Zloději rovněž dbají na to, aby vozidlo mělo správnou výbavu a kontrolují, jestli má například klimatizaci, hliníková kola nebo integrovanou navigaci.

Jen málo vozidel je pak prodáno někomu, koho zloději znají, nebo se objeví na internetových aukcích. Většina z nich už světlo světa nikdy nespatří a jsou rozebrána na náhradní díly. "Cena auta je desetinásobně vyšší v náhradních dílech, než když je celé pohromadě," pochvaluje si jeden z kriminálníků, který se podílel na výzkumu.

Češi potřebují víc času

Tuzemský zloděj je pomalejší, podle serveru rokzabezpecenivozidel.cz dokáže zloděj nezabezpečený vůz ukrást průměrně za 30 vteřin. V České republice nicméně čísla ukradených vozidel neustále klesají, zatímco v roce 2001 Češi ukradli zhruba 23 500 vozidel, v roce 2010 to bylo už něco málo přes 13 000 vozidel, což je zhruba o 40 procent méně.

I tak je v Čechách každých 40 minut odcizeno jedno vozidlo, denně je to pak 35 aut, za měsíc průměrně 1 050 vozidel. Mezi nejrizikovější oblasti patří dlouhodobě Praha, Středočeský a Ústecký kraj, nejhorším měsícem je podle statistik pojišťovny ČSOB duben, nejhorším dnem čtvrtek.

"Zatímco od pondělka do čtvrtka se počty krádeží aut a jejich součástí drží na obdobně vysoké úrovni se zřetelným maximem ve čtvrtek, ke konci týdne si zloději zřejmě vybírají volno a odcizených aut prudce ubývá. Nejpříznivější jsou z tohoto pohledu soboty," říká Jaroslav Král, ředitel odboru pojištění vozidel ČSOB Pojišťovny. Podle něj o víkendech klesají spíše krádeže celých vozidel než samostatných dílů.

Podle odhadů Policie ČR je minimálně 60–70 procent odcizených vozidel demontováno na náhradní díly, část je zaregistrována v ČR k dalšímu provozu s využitím padělaných dokladů a změny nebo výměny identifikačních znaků vozidla a přibližně 10–20 procent odcizených vozidel je následně vyvezeno do ciziny, především na Ukrajinu nebo do Ruska.

K nejkradenějším autům patří v absolutních číslech stále vozy značky Škoda. Pokud se vezme v úvahu i relativní zastoupení jednotlivých značek, pak na předních místech figurují především vozy Alfa Romeo, Audi a BMW. Podle údajů pojišťovny Generali se pak nejčastěji kradou vozidla starší šesti let, na celkovém počtu odcizených vozů mají podíl až 62 procent.

Pokud tedy vlastníte například černou octavii z roku 2007, příští rok 19. dubna ji raději schovejte někam do bezpečí garáže nebo ji neopouštějte na víc než 30 vteřin. A klíče od vozu pro jistotu zavřete do bankovního sejfu.





Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.