Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejsilnějšímu motorkářskému SUV moderní elektronika skvěle pomáhá

  13:55aktualizováno  13:55
Stejně jako u aut je i u motorek stále vyhledávanější kategorie SUV, které se ovšem v jednostopém světě říká „cestovní enduro“. Jenže u motorek místo downsizingu naopak probíhají neustálé závody ve zbrojení a na trh jdou stále větší objemy a maximální výkony.

Největší a nejsilnější cestovní enduro na trhu nabízí KTM. Rakouská značka do vysokého cestovního korábu osadila rovnou třináctistovku vyladěnou na sto šedesát koní.

Po nasednutí na KTM 1290 Super Adventure si říkám, jestli to už s tou velikostí nepřehnala. Hlavně do šířky, protože mamutí třicetilitrová nádrž ještě po stranách skrývá mlhovky.

Rozjezd pochybnosti rozptýlí, ten obří koráb díky elektronice ukonejší bezpečným pocitem z jízdy. Celé to okoření ještě dalšími užitečnými hračičkami, jako je přisvěcování do zatáček, kontrola trakce s náznaky driftu nebo asistent pro rozjezdy do kopce.

KTM 1290 Super Adventure

Rakušané použili přisvěcování do zatáček po vzoru dnešních moderních aut jako první, ovšem místo natočení volantu se tady světla řídí podle náklonových čidel a gyroskopů.

Díky všem čidlům a elektronice od Bosche umí tahle KTM mimo jiné i hlídat prokluz zadního kola nebo aktivovat ABS i v náklonu v zatáčce. Provozní hmotnost mírně přes 250 kg je sice za jízdy krásně ovladatelná, ale pořád je tu ta velká hmota a vyšší těžiště cítit a pocitově ji ještě zvyšuje mohutný plexi štít složený ze tří kusů. Pro nás dlouhány dokonalé řešení, menším postavám ale trochu vadí při výhledu na silnici. Ale snadná pomoc, štítek si i za jízdy nastavíte podle potřeby jednou rukou.

Základ rámu a konstrukce vychází z řady cestovních endur Adventure, dvouválec 1301 ccm z si tento drsný cesťák vypůjčil z modelu 1290 Super Duke R. Jen trochu přiškrcený výkon ze 180 koní na celkových 160 koní se projevuje s typickou rakouskou agresivitou – pořád je tak trochu znát, že tahle značka začínala vývoj od ostrých crossových strojů a i v pulzování velké véčkové třináctistovky pořád cítíte tu dakarovou tóninu.

Je to super zábavné, ovšem u cestovního využití by to přeci jen možná chtělo ještě víc učesat vibrace, po celodenní jízdě ve slovinských Alpách mě lehce brněly ruce. Naopak výfuk má trochu utlumenější zvuk, ale i tak je s motorem neskutečná zábava. Pocitově je agresivní tak akorát a přitom pružný a s plynulým nástupem výkonu. Motor má obrovský krouťák 140 Nm, to už je záruka, že nasednutí spolujezdce na výkonu motoru skoro nepocítíte.

KTM 1290 Super Adventure
KTM 1290 Super Adventure
KTM 1290 Super Adventure

Převodovka je spíš průměrná a nachytali jsme ji párkrát na falešném neutrálu, ale na Super Adventure skoro není nutné řadit. Na čtyřku projede prostě všechno včetně předjíždění na poslední chvíli. Kvality vyniknou nejvíc při jízdě ve dvou, kdy o spolujezdci a zavazadlech skoro nevíte a máte jistotu, že vaše slečna bude vzadu v tom nejlepším pohodlí na úrovni této třídy. Při jízdě sólo by ale slušel trochu víc „endurovitý“ tvar sedla, ovšem s výlety do terénu se moc nepočítá, tohle je speciál na rozbité silnice a nezpevněné cesty, prostě obdoba drsnějšího SUV ze světa aut.

Mašina má veškerou elektroniku, kterou moderní doba nabízí, tedy nastavení výkonových režimů, kontrolu trakce, nové ABS od Bosche s možností aktivace i v náklonu v zatáčce. Dál tempomat a hlavně elektronické nastavení odpružení, které se umí dokonale přizpůsobit stylu jízdy i povrchu a příjemně zamezuje potápění předku při ostrém brzdění.

Na druhou stranu je diskutabilní, jestli to až tolik přispívá k bezpečnosti. Na elektroniku si za chvíli zvyknete a přistihnete se, že do zatáčky najíždíte zase o kousek rychleji a spoléháte na to, že případnou štěrkovou past přinejhorším pomůže vyřešit náklonové ABS.

KTM 1290 Super Adventure
KTM 1290 Super Adventure

Poslední třešnička na dortu je asistent pro bezpečné rozjezdy do prudkého kopce, který podrží aktivovanou brzdu a nechá vás v klidu se rozjet do kopce. Tuhle funkci si asi většina majitelů nechá vypnutou a budou se tvářit, že takovou změkčilost přece nepotřebují. Ale rádi si ji v digitálním menu zase aktivují před odjezdem na dovolenou v Alpách. Právě tady je super užitečná v případě, kdy s naloženou mašinou zastavíte uprostřed serpentiny kvůli manévrujícímu autobusu a budete se chtít rozjet.

Aktivní odpružení a všudypřítomná elektronika se dají nastavovat i za jízdy pomocí displeje, ale doporučuji radši zastavit a věnovat tomu pár minut v klidu. Můžete si totiž navolit kombinaci čtyř režimů nastavení podvozku, stejný počet výkonových režimů, dál čtyři režimy kontroly trakce a opět čtyři stupně nastavení zatížení motorky. K tomu tempomat, vyhřívání rukojetí a další a další volby a nastavení, za chvíli si připadáte jako při instalaci Windows. Ale výsledek za to stojí, tuhle mašinu si nastavíte přesně podle aktuálních podmínek a nálady.

Fotogalerie

V horách kolem Ljubljaně mě nadchla skvěle odladěná kontrola trakce, která zasahuje citlivě a dovolí zadnímu kolu lehounce a kontrolovaně se sunout do strany v lehkém náznaku driftu. Ty tam jsou doby, kdy kontrola trakce prostě při náznaku prokluzu uťala přísun paliva, tohle už je jiná liga a bez ní bych si na klouzavých vápencových silnicích nedovolil držet tempo za rozvášněným domorodým jezdcem.

Krásný požitek z výjezdů na klouzavém asfaltu s neustálým kontrolovaným ustřelováním zadního kola je něco, co se prostě neomrzí. To samé platí pro krocení 160 koní v cestovním rytmu a přehazování čtvrttunové motorky mezi zatáčkami s jistotou, že díky ABS vždy zabrzdíte třeba i na štěrku nebo mokrém úseku. Prostě pokrok jde stále dál a díky elektronice si i průměrný jezdec může vyzkoušet zážitky i výkony motoru vyhrazené dříve spíš pro profesionální závodníky.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.