Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oranžový divočák těžko skrývá choutky. Lomcuje jím 173 hromových koní

aktualizováno 
Nejdivočejší naháč planety byl do nové sezony svázán vysokým plexi, širokými řídítky a dvojicí kufrů. Ale v motoru KTM 1290 Superduke GT stále tepe ostrými kopyty 173 koní a celou mašinou prostupuje nezdolný sportovní duch.

KTM 1290 Super Duke GT | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Ostře řezaný rakouský aristokrat se po okolí přezíravě rozhlíží podlouhlým světlometem nové konstrukce, který byl protažen až do typického zobáku zdobícího v současné době většinu mašin zejména cestovatelské třídy.

Jeho horní hranu lemuje dvojitá linka pozdviženého LEDkového obočí denního svícení. Nad světlometem se zvedá vysoký plexi štítek. Komu by jeho výška byla málo, může si přidat ještě asi deset centimetrů navíc.

Estetika stranou

Fotogalerie

A protože v jednoduchosti je síla, není třeba pět minut klikat v palubním menu. Dokonce není třeba ani zapnout klíček. Stačí sebrat odvahu a pořádně škubnout za horní hranu plexi ve směru šipky. Západka se odjistí a pak už jenom zarazit do některé ze zvýšených poloh a je to.

Jednoduchostí je prostoupena celá motorka. Většina funkcí palubního menu má přímočaré ovládání bez nutnosti kličkování ve složitých několikastupňových menu a prodírání se plejádou tlačítek.

Tak například kompletní nastavení obstará palec levé ruky, který jednoduše listuje šipkami nahoru nebo dolů a volí funkci, která má být nastavena. Tlačítko set potvrzuje nastavení, exit opouští menu. Jednodušeji už to asi nejde. Trochu zamrzí, že v hloubi žebříčku nastavení se nachází i aktivace a intenzita výhřevu rukojetí. Tato funkce by si zasloužila svůj vlastní vypínač.

KTM 1290 Super Duke GT

Na vrub jednoduchosti lze také možná připsat třeba kabelový svazek, který se plazí po levé straně motoru a je tak nějak bez kontextu ukončen palmičkou barevných drátků s konektory. Také esovitě zakřivená vodní hadice s otřepanými konci pro změnu vpravo vepředu motorce za půl milionu příliš nesluší. Estetika tady zřejmě přepustila místo funkčnosti.

Balík vychytávek

Přerod brutálního naháče do seriózního cesťáku provází více změn, než by se na první pohled zdálo. Gétéčko například obsahuje daleko více elektroniky. Počínaje částečně aktivním elektronicky řízeným podvozkem přes ABS nebo tempomat až po elektronické hlídače tlaku v pneumatikách nebo LEDkové blinkry s automatickým vypínáním.

A pak je tady přívěra ve výfuku. Abychom nerušili sousedy v rezidentní čtvrti, je v nízkých otáčkách výfuk utlumen bez ohledu na zařazenou rychlost. Motor tím plní hlukové limity normy Euro 4.

Hlavy válců třináctistovkového véčka byly upraveny. Tím došlo ke změně tvaru spalovacích prostorů, a motor tak poskytuje svou výkonovou špičku již v 6 750 otáčkách. Na druhou stranu je slušná porce výkonu k dispozici už něco málo nad třemi tisíci otáček.

KTM 1290 Super Duke GT

Z dalších užitečných prvků nelze nezmínit třeba asistent řazení s plným plynem bez spojky nebo asistent rozjezdu do kopce. S tím mám tu čest na motorce vůbec poprvé. A upřímně nevím, co si o něm myslet.

Jak jsem na něj vůbec přišel? Zůstal jsem stát v kopci a když jsem se chtěl rozjet, na budíku divoce blikala oranžová signalizace kontroly trakce a odezva zadního kola byla, jako když stojím v tuhnoucím betonu. Ne a ne se odlepit. Dávám tedy více plynu, kontrolka zhasla a mašina se konečně rozjíždí. Být trochu víc ve spěchu, asistenti by se s mým radikálním rozjezdem asi trochu zapotili. Osobně si myslím, že kdo se neumí rozjet do kopce, měl by se nad sebou zamyslet, nebo se přestěhovat do Nizozemska.

Barevný krasavec

Nejen modrá je dobrá. Akční oranžová je taky fajn a v případě rakouských mašin jí není nikdy dost. Proto je testovaný stroj vybaven ještě příplatkovým paketem oranžových duralových víček nádobek kapaliny přední i zadní brzdy, nádobky spojkové kapaliny a nalévacího otvoru na motorový olej. Legrácka bratru za tři tisícovky. Ale vypadá to fakt lépe než ty černé plastové.

Doplňková výbava obsahuje nepřeberné množství položek od těch užitečných, až po ty zcela zbytečné, ale hezké. Kryty zapalování a spojky je tak možné svěřit karbonovému chrániči, přední blatník lze samozřejmě také přečalounit do uhlíkových vláken, zatímco zadní osu lze zašpuntovat z obou stran oranžovými zátkami. Páčky lze vyměnit za kloubové, jak jinak než šedooranžové.

KTM 1290 Super Duke GT
KTM 1290 Super Duke GT

V rámci originálního příslušenství KTM lze také sáhnout pro titanovou výfukovou koncovku Akrapovič

A samozřejmě kufry. Ty v „GT“ stylu, kterými je vybavena testovaná motorka, si výrobce cení na 21 tisíc korun. Poskytnou slušných třicet litrů zavazadlového prostoru na každé straně motorky a to se zejména na cestách může hodit.

Proč se trápit ve městě?

Bezprostředně před startem nastavuji parametry mašiny. Začínáme ve městě. Podvozek tedy na komfort, zato odezvu plynu rovnou na sport. K dispozici je ještě road a rain. Posádku bude tvořit jeden člověk bez bagáže a konečně už je i teplo, takže rukojeti vyhřívat netřeba. Veškeré parametry jde volit i za jízdy. Ve chvíli, kdy se otočí kola, zjistím také hodnotu tlaku v pneumatikách.

Motor naskakuje a i navzdory zavřené klapce si plným projevem zjednává respekt okolí. Řazení funguje přesně a rychlosti řízně zapadají přesně na svá místa. Také neutrál nacházím při zastavení bez přemýšlení naprosto automaticky.

KTM 1290 Super Duke GT

Převodovka pracuje bezvadně. Jen zpočátku nevím, co v městském provozu řadit. Potenciál motoru je v odpoledním mumraji prakticky využitelný maximálně do třetího rychlostního stupně. Při čtyřce nebo snad dokonce pětce už nabušené véčko hlasitě protestuje. Otáčkoměr rozpačitě prokmitává kolem třítisícové hodnoty a motorka vším naznačuje, že to není její šálek kávy. Honem tedy ven z města.

Konečně kus silnice s rovným povrchem a krásnými táhlými zatáčkami. Otáčkoměr se vyšvihne nad hranici šesti tisíc, ta protivná klapka se už konečně otevírá a svět kolem se rozplývá. Z rozpačitého hromotluka je mávnutím kouzelného proutku vypracovaný atlet, na kterém hrají svaly a jejich každý i ten sebemenší úpon dělá přesně to, co dělat má.

Může se hodit

KTM

Vybírejte z nabídek motorek k prodeji na Automodul.cz

Vibrace mizí, projev motoru nabývá na kulatosti a ten zvuk! Surový hutný rachot valící se alpské laviny se za mnou všude řítí jako stín. Díky řadicímu asistentovi letí kvalty nahoru jako salva z kulometu. Když zavřu plyn, motor si hlasitě odplivne do krátké černé koncovky. Těším se, až zase na výjezdu z další zatáčky pořádně zatáhnu za plyn a mašina vypálí jako vystřelená katapultem.

Na dva prsty

Oranžový supervévoda opanuje silnici a nepřipouští kompromisy. Podvozek v rychlosti přepínám do režimu Sport a mašina tím zapadá do virtuální koleje, která ji vede s precizní jistotou. Tomu také napomáhají sportovně-cestovní gumy Pirelli Angel GT. Ta zadní o rozměru 190 / 55 / 17 je dokonce vytvořena spojením dvou směsí. Uprostřed je tvrdá kvůli lepší odolnosti při cestování, zatímco boky jsou lepidla, která drží v náklonu jako přibitá. Přední sedmnáctka je 120 milimetrů široká a mašinu perfektně vede.

Ke každé adrenalinové hostině v jedné stopě patří také brzdy. V případě KTM Superduke GT je tato odpovědná funkce kompletně svěřena značce Brembo. Na předním kole roztínají dvojici masivních radiálních brzdičů dva plovoucí kotouče průměru 320 mm. Uvnitř zadní jednostranné kyvné vidlice se skrývá ještě dvoupístková dvěstěčtyřicítka.

KTM 1290 Super Duke GT

K perfektní kontrole nad mašinou v pohodě stačí dva prsty položené na páčce. Brzdy mají plynulý nástup a precizně se dávkují až do okamžiku, kdy je potřeba nekompromisně secvaknout kotouče. V ten okamžik se stroj zabodne do silnice a na pětníku stojí. Přední vidlice okamžitě reaguje a nepovolí níž, než je nezbytné.

Klidný spánek

O osm litrů zvětšená nádrž a dvojice kufrů řadí rakouského svalovce papírově do kategorie cestovních strojů. Ale když kufry zůstanou v garáži a na odiv je vystavena příhradová konstrukce podsedlových rámů, podlehne vévoda (anglicky „duke“) nezadržitelně volání divočiny a vyrazí do zatáček jako střela s plochou dráhou letu. Zadní část se nejen vizuálně, ale i fyzicky výrazně odlehčí a manévrovací schopnosti se ještě umocní. To jsou okamžiky, kdy je jezdec nebezpečně blízko tomu, aby zapomněl na slušné vychování. Ať už ale volím jakýkoli styl jízdy, Rakušan si z nádrže nevezme více než sedm litrů benzinu na sto kilometrů. To při plně natankované nádrži umožňuje dojezd necelých 300 kilometrů.

Cestovní speciál KTM 1290 Superduke GT v sobě pouze s velkou dávkou přemáhání ukrývá divoké předky. Když vás na dovolené doveze do kempu s pořádnou porcí bagáže, dejte mu večer opušťák, zahoďte kufry a před spaním běžte vypustit páru do zatáček. Věřte, že se vám potom oběma bude krásně usínat.

KTM 1290 Super Duke GT

Motor: dvouválec, čtyřtaktní, úhel válců 75°
Objem: 1 301cm3
Vrtání: 108 mm
Zdvih: 71 mm
Výkon (kW): 127
Startér: elektrický
Mazání: nucené se třemi čerpadly
Převodovka: 6 rychlostní
Primární převod: 40:79
Sekundární převodový poměr: 17:38
Chlazení: kapalinové

Podvozek
Rám: chrom molybdenová ocel, práškový lak
Přední tlumiče: WP Semi-active, USD Ø 48 mm
Zadní tlumiče: WP Semi-active, monoshock
Přední brzdy: 2x monoblok Brembo, čtyřpístové radiální pevné brzdič, plovoucí kotouče 320 mm
Zadní brzdy: Pevný dvoupístový brzdič, kotouč 240 mm
ABS: vypínatelné, režim Supermoto
Úhel hlavy řízení: 65,1°
Světlá výška: 140 mm
Výška sedla: 835 mm
Objem nádrže: 23 l
Suchá váha: 205 kg

Cena: 483 990 Kč

Autoři:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.