Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KTM X-Bow GT: jedinečné svezení pro opravdové drsňáky

Exkluzivně
Tato věc ukáže, kdo je drsňák a kdo nezapomněl, jak se jezdí bez strážných andělů za zády. Brzdí se natvrdo, bez jakéhokoliv pomocníka. Elektronika zůstala motoru a dráty vedou jen ke světlům. Ostatní je syrová mechanika.

Čtyřkolové KTM je vlastně třísetkoňový motor zabalený do karbonu. A to můžete být rádi, že ta šílenost má čelní okno. Ostatní jezdí bez něj v helmě. Anebo můžete brát tu přerostlou motokáru jinak: jako nejlepší hračku pro velké kluky.

Nejprve mě sveze tak, jak se na x-bow patří, Jiří Heiník. Tento pán umí jezdit rychle snad se vším. Je to bývalý trenér enduro reprezentace a jeden z nejzkušenějších motorkářů v Česku. Dodnes závodí. Loni jel na motorce třeba legendární závod na kopec Pikes Peak. A právě jízdu na závodní motorce připomíná x-bow asi nejvíc. Aspoň tím, jak bezprostřední zážitky si odnášíte.

KTM X-Bow GT

Přišpendlím se nejprve na místo spolujezdce. Kameru mám na podlaze mezi nohama a nedosáhnu na ni. Takže, odkurtovat, vzít kameru na klín a pak se teprve připoutat. GTčko má být sice méně extrémní verze, oproti ostatním verzím x-bow se liší čelním sklem, ale i tak se poutáte čtyřbodovými pásy. 

Zatáčky řežeme snad bez zpomalení, přetížení mě v oblouku tlačí do sedačky, auto sice lomozí ale neuhne ani o píď ze stopy. Za levým uchem mi odfrkává motor, když pak zrychlujeme zasyčí a mocně zabere. Slyšíte a cítíte, jak mechanika pracuje. Všechny dojmy z rychlosti jsou bezprostřední a koncentrované. Jako byste seděli přímo na některém z ramen nápravy: Vidíte, jak kola pracují a i z místa spolujezdce zadkem cítíte, co ta motokára vyvádí. Pilot přesně najede do oblouku, podřadí, dobrzdí a na výjezdu jde na plyn, po kterým je nevyčerpatelná zásobárna síly.

KTM X-BOW GT v číslech

  • dvoumístný extrémní sportovní automobil s motorem uprostřed
  • šasi karbonový monokok, motor uložený napříč, pohon zadních kol, nezávislé zavěšení všech kol se stabilizátory
  • motor přeplňovaný zážehový čtyřválec 16V Audi 2.0 TFSI, objem 1984 ccm, přímý vstřik paliva
  • max. výkon (kW/k) 210/285 při 6400 ot./min
  • max. točivý momen 420 Nm při 3200 ot./min
  • převodovka šestistupňová manuální
  • brzdy Brembo, vpředu kotouče průměru 305 mm (4pístkové brzdiče), vzadu 262 mm (dvoupístkové)
  • pneumatiky 205/40 17 vpředu a 255/35 18 vzadu
  • délka x šířka x výška x rozvor 3738 x 1915 s 1202 s 2430 mm
  • rozchod vpředu 1644, vzadu 1624 mm
  • suchá hmotnost 847 kg (rozdělení 38:62 předek:zadek)
  • nádrž 40 litrů (benzin 98 oktanů)
  • zrychlení 0-100 km/h 4,1 s
  • max. rychlost 232 km/h
  • brzdění 100 - 0 km/h na silničních pneumatikách 32,9
  • základní cena 2,2 milionu korun

Je to parádní hračka na sobotní dopoledne do zatáček v šumavských lesích. Ale taky pořádně ostrý stroj pro řádění na okruhu. Základní verze má kromě normální evropské silniční, na kterou dostává SPZ, i závodní homologaci. A GT ji kvůli napevno přimontovanému čelnímu sklu nedostane. Ale to přední okno nic neubralo x-bowu na drsnosti. Jen nemusíte nasazovat helmu, i když jedete jen pro noviny. S GTčkem se dá vcelku normálně fungovat, třeba vyrazit do Alp na dovolenou řezat vracečky. I tak je to na učení, jak jezdit opravdu rychle, ideální slabikář.

Učitel

A pak se vyměníme. Řvu nadšením v první zatáčce. A to ani nejedu rychle. Cítím, že mám zadek doslova pár centimetrů nad zemí a všechny vjemy jsou umocněny na třetí.

Do KTM X-Bow (čte se jako cross-bow) si nejde sednout a hned jezdit ostře. Musíte si ho osahávat, shodujeme se s Heiníkem, který má v x-bowech najeto hodně i na okruzích. Musíte být naprosto přesní, jet čistou stopu, dávkovat meziplyny při podřazování a mít respekt. Nepomáhají vám žádné posilovače řízení a brzd, v záloze nemáte ani ABS. ESP je pro slečinky a airbagy jsou zbytečná kila navíc.

KTM X-Bow GT

Odvděčí se skvělou ovladatelností, bezprostředností a čitelností. Jen počítejte s tím, že zpočátku se občas ocitnete v hodinách jako v každém autě s motorem uprostřed, které ždímete, co to dá.

Časem zjistíte, že tu zatáčku jde projet dvojnásobnou rychlostí než napoprvé a ještě se zlepšovat. Největším oříškem jsou brzdy. Pravačka, zlenivělá z moderních aut, nejdřív hlásí, že "to špatně brzdí". Brzdy převzaté ze závodních speciálů navíc pořádně pískají.

Pak se naučíte na prostřední pedál šlapat zhurta. Když už myslíte, že víte, jak x-bow brzdí, zjistíte, že využíváte schopnosti brzdné soustavy od Bremba tak na třicet procent. A učíte se ukrajovat ta další. Navíc do toho při vysokých rychlostech mluví vyšlechtěná aerodynamika. Ten obří difuzor na zádi fakt funguje. Dokonale plochou podlahou (je to hliníková voština potažená plastem, ale může být i karbonová) tvoří podtlak, který auto přisává k asfaltu. A difuzor záď stabilizuje. Když pak brzdíte, musíte na to jít jako ve formuli 1: zabrzdit naplno a pak povolovat.

KTM X-Bow GT

Motokára

Kola kryjí blatníky jak na autokrosovém speciálu. Závěsy kol jsou odkryté a karoserii suplují jen jakési plastové panýlky. Vypadá jako přerostlá motokára, nebo jako hračka ze sci-fi románů. Taková ze které postaví pětiletý capart třemi pohyby poslepu z robota auto.

X-Bow je první auto motorkářské firmy KTM. A rovnou je to pořádně ostré náčiní. Závodnické geny jsou jasné: je to vlastně taková pekelně rychlá motorka na čtyřech kolech. Vždyť i ten digitální panel, nahrazující rychloměr, otáčkoměr a další přístroje, je vypůjčený z motorky.

Syrovější a bezprostřednější auto, které dnes můžete vypustit do provozu asi nenajdete. V Česku jich je dnes kolem dvaceti, GT zatím ani jedno. Představili ho na autosalonu v Ženevě letos v březnu. Ale až začátkem května vyrobili první kus a odstartoval prodej. Předváděcí kousek dorazil do Česka na pár dní a redakce iDNES.cz se s ním svezla exkluzivně jako jedna z mála.

KTM X-Bow GT

Kila táhnou koně

Výkon 285 koní má možná i leckterý rodinný kombík, jenže ten rodinný kočár nemá 850 kilogramů.

A u rychlých aut nerozhoduje výkon, ale právě hmotnost a její rozložení. Ví to všichni závodníci, proto jsou tak hubení. KTM X-Bow tak má sice dvoulitrový čtyřválec s výkonem necelých 300 koní. Ale každý z nich táhne jen tři kila hmotnosti. A to je úplně jiné kafe, než když funí pod těžkopádným kombíkem. Ten má navíc velkou karoserii, která chce v zatáčce pokračovat setrvačností rovně a ne tam, kam auto směřují kola.

To x-bow vysvětluje názorně. Kdyby měl mít ten třísetkoňový kombík o hmotnosti 1 750 kilogramů stejný poměr hmotnosti a výkonu, musel by mít pod kapotou šestisetkoňový motor. Už chápete, proč je tahle věc pro opravdu velké kluky?

Ty s velkým srdcem. Už když startujete a na stovce jste za čtyři sekundy, musí ta lidská pumpa kromě krve pumpovat taky koňskou dávku adrenalinu. A pak řežete zatáčky s nosem ve výšce svodidla.

Se zadkem v karbonu

Sedíte ve vaničce s tenkým polstrováním. Dlouháni nad dva metry jezdí bez něj, rovnou se zadkem na karbonovém "kozlíku", jinak by z x-bowu moc čouhali. Vanička je napevno, nastavují se pedály a volant je vyjímatelný jako v závodních speciálech. Má na sobě také tlačítka pro ovládání většiny důležitých funkci, jsou tam i dvě zelená pro směrovky. Možná bych chtěl sedět o něco vzpřímeněji, ale dohnat se to dá molitanovými podložkami, které se suchými zipy vlepují do sedačky. A mrňousové si přinesou polštářek pod zadek, jako ve formuli. 

KTM X-Bow GT

Ale můžete mít i alcantarová sedadla a spoustu dalších doplňků. Když vyrazíte s manželkou na dovolenou, připevníte dozadu nad motor vak na věci. Různé tašky se prodávají také k uchycení dovnitř.

Dovnitř na posádku za sklo nefouká. Naopak, motor za zády kokpit pěkně vytápí. Když prší, za jízdy na vás kapat nebude, protože aerodynamika vodu "utrhne". Pro parkování nebo kodrcání městem je k mání plátěná střecha, která se jednoduše připevní dvěma cvočky.

Známý motor

Volant se na rozbité okresce mele v rukou, musíte ho pořádně držet. Za pevný úchop se odmění dokonale přímým kontaktem s vozovkou a rychlou bezprostřední reakcí. Jako byste dlaní přejížděli po asfaltu před pneumatikou.

Na vlastní oči vidíte, jak pracují kola a mechanika závodní nápravy typu push-rod s ležatým tlumičem. Slyšíte, jak vám za zády funí motor a jak se v zadních závěsech zapírají kola do asfaltu.

KTM X-Bow GT

Převodovka i motor pocházejí od Audi. X-Bowu z něj zůstal i klíček. Výhodou zvolené techniky je to, že ji znají ve všech servisech koncernu Volkswagen a je dimenzovaná na tahání dvoutunového kombíku. V osmisetkilové motokáře tak vydrží věčnost.

Dvoulitrový přímovstřikový motor osazený turbodmychadlem má hodně plochou charakteristiku. Že je přeplňovaný, slyšíte, hlavně když si odfrkne turbo. Při jízdě to na obtíž není. Jen se vyhněte opravdu malým otáčkám, ostrá muzika jich chce aspoň tři a půl tisíce. Základní verze má 245 koní, GT vychází z prostřední 285koňové, ty nejextrémnější mají kolem 380. Už těch skoro 300 je spíš moc.

Převodovka, ovládaná krátkou pákou kousek od volantu, má na tak lehké auto docela těžké převody. Řazení musíte nacvičit. Parádní je kontrolka jako ze závodních aut, která na vás křikne, abyste přeřadili, když se blíží zásah omezovače.

Karbon něco stojí

Nejlevnější KTM X-Bow stojí 1,6 milionu korun. Verze GT startuje o 600 tisíc výš. Částka ovšem může ještě hodně narůst, když si naporoučíte různé doplňky. Hlavně se můžete vyřádit s karbonem. Z něho mohou být vlastně všechny díly, které jsou teď z plastu. Ale moc rozumné to není, to abyste se pak báli každého kamínku. A hmotnost snižovat už moc nepotřebujete, pokud tedy nechcete závodit. I tak už je jen málo aut, která by s touto úžasnou podivností dokázala držet krok.

KTM X-Bow GT
KTM X-Bow GT

Karbon je ostatně základem vždy. Jako první sériové auto měl X-Bow celokarbonovou vaničku, ve které sedí posádka a která je dokonale tuhá. Pro KTM ji navrhli specialisté na formule od Dallary, výrobu si zajišťuje KTM samo. Vepředu je takzvaný bourací box (crashbox). Je opět karbonový a vyplněný hliníkovou voštinou. Ta se při nárazu deformuje, a pohlcuje tak energii. Při všech dosavadních bouračkách karbonová konstrukce posádku ochránila. Urážela se kola, lámaly se plasty, ale posádka přežila. KTM neví o žádném mrtvém z x-bow. A to jich už brousí asfalt okruhů už několik tisíc.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...