Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kubánský automobilismus: předražená auta a Castrovy limuzíny jako taxi

  10:24aktualizováno  10:24
Padesát aut a čtyři motorky. Taková je tristní bilance za prvních šest měsíců, kdy si Kubánci poprvé od revoluce z roku 1959 mohou koupit zahraniční auto bez povolení vlády.

Kubánec si prohlíží ceny Peugeotů. Na Kubě si už nové auto může oficiálně koupit každý, ale vzhledem k jejich cenám zůstávají pro většinu obyvatel ostrova nové vozy nedostupné. (Havana, 3. ledna 2014) | foto: Reuters

Obyvatelé Kuby uvolnění prodeje nejdříve uvítali, ale následně neskrývali zklamání, když zjistili, že ceny nových aut přesahují i o více než desetinásobek částky, za které se stejné vozy prodávají v USA či Evropě.

Vláda vysoké ceny zdůvodnila tím, že zisk z prodeje poputuje do zvláštního fondu na rozvoj veřejné dopravy. Sumy, za které se auta prodávají, jsou ovšem tak vysoké, že si většina Kubánců nákup nemůže dovolit. Běžný plat státních zaměstnanců totiž činí v přepočtu 400 korun.

Kubánci si prohlížejí ojetá auta. Vláda sice umožnila všem nákup nového vozu,...

Kubánci si prohlížejí ojetá auta. Vláda sice umožnila všem nákup nového vozu, ceny jsou však příliš vysoké (Havana, 3. ledna 2014)

Zatímco v České republice seženete nový Peugeot 508 za zhruba 500 tisíc korun, na Kubě za stejný vůz podle BBC zaplatíte v přepočtu přes pět milionů, tedy desetkrát tolik. "Kolik lidí si za tyto ceny může ta auta koupit? Tak kde se pak vezmou ty peníze na hromadnou dopravu, když ta auta nikdo nekoupí?" okomentoval už v lednu vládní zdůvodnění kubánec Daniel Rojas.

"Nemáme slov, je to velké překvapení. Nevím, jakou má vláda strategii. Možná je to jen testovací fáze. Ale ty ceny jsou přehnané," zhodnotil muž jménem Antonio před jedním z havanských autosalonů, lépe řečeno bazarů.

Za první pololetí prodalo jedenáct kubánských zastoupení automobilek vozy za 1,28 milionu dolarů (asi 25,7 milionu korun). Většina prodejů se podle všeho týkala ojetin za průměrnou cenu v přepočtu 476 000 korun.

Muž na snímku drží své povolení ke koupi nového auta. Nárůst cen po tom, co...

Muž na snímku drží své povolení ke koupi nového auta. Nárůst cen po tom, co vláda nová auta povolila všem, překvapil i jeho. (5. ledna 2014)

Liberalizace prodeje aut je součástí reforem navržených prezidentem Raúlem Castrem, který se moci chopil po svém churavějícím bratru Fidelovi.

Kubánci dosud ve velkém provozují auta z 50. let minulého století nebo i starší. Je tomu tak proto, že do září 2011 bylo možné volně prodávat a kupovat jen ty automobily, které se na ostrově vyskytovaly před revolucí z roku 1959. Kubánci také stále hojně jezdí sovětskými auty z doby, kdy byl někdejší Sovětský svaz největším kubánským spojencem.

S prezidentskou limuzínou do ulic

Na Kubě jsou tak k vidění neuvěřitelné kousky, které jejich majitelé udržují při životě mixováním různých modelů dohromady. Důležitá je hlavně funkčnost, vše ostatní musí jít stranou (galerii některých vozů si můžete prohlédnout zde).

K absurdnímu vozovému parku v ulicích Havany přispívají také limuzíny po bývalém prezidentovi Fidelu Castrovi. Jde hlavně o modely GAZ a ZIL, které vozily státní návštěvy po kubánském ostrově. Sám prezident Fidel Castro podle neoficiálních zdrojů preferoval terénní jeepy ve vojenském stylu.

Limuzíny po bývalém prezidentovi Fidelu Castrovi teď slouží v Havaně jako...

Vozy sovětské výroby teď jezdí v hlavním městě jako taxíky. Před pěti lety jich začalo sloužit celkem 14, podle Moisese Suareze, který jeden z nich řídí, jich je deset stále v provozu.

"Když řeknu zákazníkům, odkud to auto pochází, tak tomu prostě nemohou uvěřit," říká Moises Suarez. K neuvěřitelným historkám teď může přidávat i ceny moderních aut na Kubě. To si prostě nevymyslíte.

Fotogalerie

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.