Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kuchařka pro převod ojetiny

  9:55aktualizováno  11:02
Odhlášení, přihlášení, pojištění, kontroly... Nákupem auta z druhé ruky vám začíná povinné kolečko po úřadech. A především uzavření kupní smlouvy. Ptejte se právníka na problémy, které vás mohou potkat.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Sesumírovali jsme, co všechno musíte po koupi auta udělat, co k tomu budete potřebovat a kolik to bude stát. Kroky jsou seřazeny chronologicky tak, jak je třeba je udělat.

1. Kupní smlouva
Prvním krokem je uzavření kupní smlouvy. "To je naprosto klíčová věc, nejdůležitější v celé transakci. Tímto okamžikem, zaplacením kupní ceny a předáním vozu totiž přecházejí na kupujícího všechna vlastnická práva i povinnosti. A nezáleží na tom, že auto ještě není přepsané na evidenci vozidel," říká expert na dopravní právo Tomáš Beran. Evidence vozidla je pouze administrativní krok, podstatné je, kdo je vlastníkem podle kupní smlouvy.

2. Povinné ručení
Kupující:
Uzavřít povinné ručení byste měli jet co nejdřív po koupi. Auto je sice až do odhlášení pojištěno původním majitelem, ale doklad o pojištění – zelenou kartu – budete potřebovat při přihlášení vozu. K uzavření pojistky vám stačí kopie velkého technického průkazu (originál potřebuje majitel k odhlášení) a občanský průkaz.
Prodávající: Povinné ručení zanikne ve chvíli, kdy auto převedete na nového majitele a hlavně – až to oznámíte pojišťovně. "Je vhodné mít od nahlášení převodu doklad, aby byl důkaz v případě sporu o datum ukončení smlouvy," radí Tomáš Beran. Neplatí se žádný poplatek.

3. Odhlášení ojetého vozu
Prodávající:
Musíte vůz odhlásit na úřadovně evidence vozidel (jsou na odborech dopravy městských úřadů či magistrátů). Tam zapíší do technického průkazu jméno a adresu nového majitele. S sebou musíte mít kompletní doklady – tedy občanský průkaz, kupní smlouvu, osvědčení o registraci (malý technický průkaz), velký technický průkaz (nově "evropské" Osvědčení o registraci vozidla část II.), doklad o pojištění (zelená karta) a vyplněnou "Žádost o zápis změn údajů" (tu si vyzvednete a vyplníte přímo na úřadě). Úředník pak ustřihne roh "malého techničáku" a zapíše do technického průkazu, že auto je odhlášeno na nového majitele. Jemu pak předáte doklady. Neplatí se žádný poplatek.

4. Evidenční kontrola
Kupující:
Ještě před přihlášením musíte zajet do Stanice technické kontroly (STK) na takzvanou evidenční kontrolu. S sebou potřebujete mít občanský a velký technický průkaz (odhlášený na vás) a samozřejmě automobil, který jste koupili. Technici STK pak zkontrolují, jestli údaje na autě (VIN kód neboli "rodné číslo auta", číslo motoru) souhlasí s doklady. Platí se přibližně od 150 do 300 korun (většinou 200), každá STK má totiž vlastní ceníky. Jestliže vůz nemá platnou technickou prohlídku (červená nálepka) nebo emisní kontrolu (zelená nálepka), musíte je absolvovat, jinak vám vůz nepřihlásí. Technická kontrola stojí přibližně od 450 do 850 Kč za osobní auto – podle ceníku konkrétní STK.

5. Přihlášení ojetého vozidla
Kupující:
Auto musíte zajít přihlásit do evidence motorových vozidel v místě vašeho trvalého bydliště, a to do 10 dnů od odhlášení. S sebou musíte mít kromě občanského průkazu také doklad o uzavřeném povinném ručení, platnou technickou i evidenční kontrolu z STK, velký i malý technický průkaz auta, vyplněnou "Přihlášku k registraci vozidla". Někdy s sebou musíte přinést i značky – to když kupujete auto, které má registrační značky (vzor 1A1 1234) z jiného kraje, nebo i staré "státní poznávací značky" (vzor RAC 12-34) z jiného okresu. Příklad: pokud bydlíte v Rakovníku a koupíte vůz v Berouně, musíte značky nechat vyměnit za nové, středočeské. Ale koupíte-li vůz v Rakovníku, staré rakovnické značky vám zůstanou. Za přihlášení zaplatíte poplatek 800 korun.

6. Odhlášení a přihlášení s plnou mocí
Je možné, aby prodávající napsal kupci plnou moc, a ten vůz odhlásil z evidence a přihlásil jej zároveň na sebe. Právník Tomáš Beran zároveň říká, že pro kupce a prodejce neplatí stejná doporučení. "Když prodávám, nejlepší je, když si auto odhlásím sám, protože se teoreticky může stát, že to nedbalý kupec neudělá a já budu stále veden jako majitel. Naopak, když kupuju, je pro mě ideální nechat si napsat plnou moc i na odhlášení, abych dostal doklady hned při koupi auta," míní.

7. Přihlášení nového vozu
Vše je stejné jako u ojetého vozu, pouze nemusíte mít technickou ani evidenční kontrolu z STK. Červenou a zelenou nálepku vám na registrační značku umístí úřednice na evidenci vozidel. STK platí čtyři roky.
Leasing: pokud koupíte vůz na leasing, potřebujete k přihlášení příslušnou smlouvu (úředně zvanou "doklad o zástavním právu").
Dovoz z ciziny: kromě všech dokladů potřebujete také potvrzení o zaplacení daně z přidané hodnoty.

Kolik co stojí cena

odhlášení vozidla

0
přihlášení osobního auta 800
přihlášení malé motorky 300
přihlášení velké motorky 500
přihlášení přívěsu do 750 kg 500
přihlášení přívěsu nad 750 kg 700
výměna reg. značky 200/ks
výměna velkého i malého technického průkazu 100*
změna barvy, čísla motoru atd. 50
evidenční kontrola na STK 150–300
technická kontrola na STK 450–850
Schválení technické způsobilosti vozu po přestavbě 1 000
Schválení tech. způsobilosti po přestavbě na LPG 500
Schválení tech. způsobilosti dovezeného nebo jednotlivě vyrobeného vozidla 2 000
Pozn.: Ceny v Kč vč. DPH
* při ztrátě nebo poškození





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.