Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kulhánek: Škoda chce přilákat zpět české řidiče

  8:36aktualizováno  8:36
Mladoboleslavská automobilka neprožívá své nejlepší období. Na domácím trhu v první čtvrtině roku klesl její podíl na trhu pod padesát procent, musí omezovat výrobu limuzíny Superb, která zatím nesplnila očekávání, a ani fabia není takovým hitem, jak firma očekávala. Na tuzemském trhu proto hodlá firma nasadit masivní reklamní a marketingovou podporu svých vozů. Začala kampaní "Já na to mám" a bude dál pokračovat. "Auta se sama neprodávají. Teď jsme se pustili do propagačních kampaní s větší vervou. Brzy se například objeví v televizi šot, kde bude naše vozy propagovat modelka Adriana Sklenaříková," říká šéf automobilky Vratislav Kulhánek.
V prvním čtvrtletí vám poprvé klesl prodej v Česku pod padesát procent. Může to reklama zastavit?
Počkejte, zatím není konec roku. Já pořád trvám na tom, že padesát procent udržíme. Soustředíme se na výraznou podporu prodeje a budeme dělat víc kampaní. Ty předchozí, to totiž nebyly pořádné kampaně. Byla to naše velká chyba. Soustředili jsme se na propagaci v zahraničí, kde je Škoda nepoměrně méně známá než zde.
Proč raději nezlevníte auta, než abyste utráceli za propagaci?
To není jen otázka peněz. Záleží na tom, jak rozpočet rozložíte. Možnosti jsou buď v propagačních kampaních, nebo v prodeji akčních modelů s vylepšenou výbavou, ale to taky nemůžete dělat kontinuálně. Zatím jsme nešli na snižování cen a není to naše cesta. Třeba v Německu se náš podíl na trhu zvyšuje, máme tam 2,2 procenta všech prodaných aut.
Ale v absolutních číslech jste tam prodali méně....
Prodeje aut v Německu šly celkem dolů o pět procent. To, že klesá západní Evropa, neznamená, že tam musíme klesat my. Já jsem optimista, protože proti loňsku jsme za první čtyři měsíce prodali dohromady jen o 1,6 procenta vozů méně, což je v porovnání s konkurencí velmi dobrý výsledek. Loni byl náš pokles výraznější, ale uniklo to, že jsme přestali dělat malé užitkové vozy pick-upy. Vycházet z toho, že rok co rok musí automobilka zvyšovat prodej, to není žádná podmínka, bez které nelze existovat.
Ale Škoda se vždycky růstem chlubila. Tak byste před dvěma třemi lety nemluvil....
Když budu prodávat každý rok stejně, co je na tom špatného? Co takový Ford, Fiat nebo další firmy, které šly výrazně dolů? Podívejme se na minulé tři roky. Když jsme rostli z poměrně nízké základny, tak nám vždy plácali na ramena. Teď je na trhu špatná situace. Spousta firem jde pod kytky, ekonomika neroste. Proč se nikdo nezabývá tím, z čeho se růst českého hrubého domácího produktu skládá? Když teď udělám dvacet tisíc aut na sklad, tak se zvýší HDP o 0,2 procenta.
Následníka octavie chcete představit příští rok. Kdy to bude a jak bude vůz vypadat?
Počítáme s květnem až červnem příštího roku. Nelze vyloučit, že vůz bude mít větší vnitřní prostor. Modely budou stejné jako nyní, hatchback a combi.
Jak dlouho budete vyrábět současný model?
Do roku 2005. Asi už nebude tak úspěšný na trhu, ne proto, že by nevyhovoval podmínkám, ale móda je móda. Nevylučujeme však, že by se ještě vyrábělo někde v zahraničí. Ale jen tam, kde bude lakovna.
Když Opel nabízel nový model Astra, tak starší, paralelně vyráběný typ výrazně zlevnili. Uděláte to taky?
Určitě bude cenový rozdíl, ale to nemusí být třeba zlevnění jen toho staršího modelu, může to být otázka vyšší ceny toho nového. Může to být tak i tak.
Vyrábíte nyní 80 kusů superbu denně, jen asi polovinu původně plánovaného počtu. Co s tím?
Prodej superbu v posledních několika měsících vzrostl na sto vozů denně. Protože jsme poměrně dlouho dělali 150 vozů denně a ten prodej tomu náběhu neodpovídal, máme určité předzásobení. Není nijak dramatické, ale není naším zvykem dělat pořád dál, když to není třeba. K vyčerpání zásoby by dle mého mělo dojít během tří až čtyř měsíců. Superb se začíná velmi uplatňovat u taxikářů. Je to vhodný vůz, když v taxi sedíte vzadu a chcete mít prostor pro nohy. Tím pádem jsme dali tři auta jedné taxikářské firmě na testování a po měsíci jich objednali 50.
To je ale kapka v moři...
V Česku nám to hodně pomůže, protože tady taxíky v mnoha případech nejsou pohodlné. Superb se prodává všude, ve Francii, v Anglii, v Polsku, na Slovensku, v Česku, nemám o budoucnost obavy.
Splníte cíl výroby 150 vozů denně?
Já věřím, že ano. V tomto případě hrají roli dva faktory. První je image značky. Ta hodně získává v západní Evropě. Kdybyste si všimli, v odborném renomovaném tisku bylo porovnáno volvo, superb a mercedes. Bezpečně vyhrál superb. Byl to velký test. A to v západní Evropě docela funguje. To tomu autu zlepšuje pověst. Předpokládám, že prezident Klaus s ním bude jezdit. Dost mě rozčílilo vyjádření jeho předchůdce Havla, to jsem nepochopil. Jak může prohlásit, že to je německé auto, že je to VW, když to auto dělají čeští lidé a daně jdou k nám? To je trošku rozdíl, než když se vyhodí prachy z české kasy pro Mercedes nebo BMW.
Co bude v budoucnu s fabií? Zaznívají hlasy, že je drahá a malá...
Když je kurz 36 korun za euro, tak si můžete dovolit postavit auto, do kterého nacpete vše a bude mít pořád velmi atraktivní cenu. Když budete mít kurz 32 nebo 28 korun, jsou kalkulace jiné, když 82 procent kapacity vyvážíte. Postavili jsme auto, které v té době nemělo ve své třídě co do výbavy a kvality konkurenci. Následník fabie musí vypadat jinak než Volkswagen Polo. Pak musíme definovat, kde je díra na trhu. Výborná jsou kupéčka, ale když se podíváte, kolik se jich prodá v Evropě, zjistíte, že se je nevyplatí vyvíjet a vyrábět.
Ve Volkswagenu už téměř rok kraluje nový šéf. Zaregistroval jste změnu v řízení koncernu?
Těžko mohu říct, že se nic nemění. V každém případě došlo k rozdělení značek do dvou skupin, my jsme v té severnější. A v rámci skupiny je řada věcí transparentnějších. Systém řízení je trošku demokratičtější.
Očekáváte se vstupem do EU, že proniknete na nové trhy?
Jediný případ je Mexiko, bude mít nulovou sazbu cla, my teď máme 8 procent. Mexiko je docela zajímavý trh, pokud je kurz dolaru 30 korun. Při 27 korunách je nezajímavý. Prodávat bychom tam mohli až dvacet tisíc aut.
A co Irák? Ozvali se již zájemci o prodej na tamním trhu?
Zhruba jednou týdně někdo odtamtud zavolá a chtěl by prodávat auta. Z jedné arabské země je to 6 - 7 zájemců. Velmi pečlivě se vybírá, kdo to může být, do jaké míry garantuje servisní síť, jaké má kontakty s úředními místy. V Sýrii máme importéra, ten perfektně obsluhuje syrský trh a má kontakty v Iráku. Ale i tak ho testujeme. Irák je velká a zajímavá země.
Co si myslíte o reformě veřejných financí?
Já proti ní nemám sebemenší výhrady. Vlastně jednu. Preferuji přibližování sazeb DPH. Z 22 procent na 18 a z 5 na 10. Něco to stát bude, ale tomu se dá zabránit.
A co návrh, že firma bude platit první dny nemoci?
Ono zatím není nic připravené. Když s tím Škromach přišel, tak jsem se smál, protože dvě třetiny nemocí jsou do dvou týdnů. Nemám nic proti tomu, když budeme platit pět dnů nemoci, ale musíme mít kontrolu, musí být oprávnění ze zákona. Když pak někoho pošlu k nemocnému a ten ho najde na zahrádce, tak bych měl mít právo ty lidi vyhodit pro porušení pracovní povinnosti.
Nebudou pak mít lidé strach a nebudou nemoci raději přecházet?
To je problém, který si dnes nikdo ani tak moc nepřipouští. Ale jedna věc je kontrola a druhá věc revizní lékař. Musím mít revizního lékaře, který mi bude odpovědný. My je máme, máme vlastní pojišťovnu, která je zisková, to asi (ministryni zdravotnictví) Součkové strašlivě vadí. Všeobecná zdravotní pojišťovna je ztrátová, proč je naše zisková? Především tam od nás jde pravidelný příjem peněz, je tam malá nemocnost a ta je právě proto, že tam jsou revizní lékaři, kteří neuznají každého. Když se u nás podíváte na nemocnost, která začíná v pátek a končí v pondělí, tak je to minimum.
Ale stačí tři nepříjemné choroby, které jsou drahé, a může to vyskočit.
Může, ale to je zase otázka sociálních a zdravotních podmínek na pracovišti. My v tom děláme fakt hodně. Odbory nám nedovolí dělat míň. Když se podíváte na klasické pacienty VZP, tak tam žádná kontrola není.

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.