Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kulhánek: Škoda chce přilákat zpět české řidiče

  8:36
Mladoboleslavská automobilka neprožívá své nejlepší období. Na domácím trhu v první čtvrtině roku klesl její podíl na trhu pod padesát procent, musí omezovat výrobu limuzíny Superb, která zatím nesplnila očekávání, a ani fabia není takovým hitem, jak firma očekávala. Na tuzemském trhu proto hodlá firma nasadit masivní reklamní a marketingovou podporu svých vozů. Začala kampaní "Já na to mám" a bude dál pokračovat. "Auta se sama neprodávají. Teď jsme se pustili do propagačních kampaní s větší vervou. Brzy se například objeví v televizi šot, kde bude naše vozy propagovat modelka Adriana Sklenaříková," říká šéf automobilky Vratislav Kulhánek.
V prvním čtvrtletí vám poprvé klesl prodej v Česku pod padesát procent. Může to reklama zastavit?
Počkejte, zatím není konec roku. Já pořád trvám na tom, že padesát procent udržíme. Soustředíme se na výraznou podporu prodeje a budeme dělat víc kampaní. Ty předchozí, to totiž nebyly pořádné kampaně. Byla to naše velká chyba. Soustředili jsme se na propagaci v zahraničí, kde je Škoda nepoměrně méně známá než zde.
Proč raději nezlevníte auta, než abyste utráceli za propagaci?
To není jen otázka peněz. Záleží na tom, jak rozpočet rozložíte. Možnosti jsou buď v propagačních kampaních, nebo v prodeji akčních modelů s vylepšenou výbavou, ale to taky nemůžete dělat kontinuálně. Zatím jsme nešli na snižování cen a není to naše cesta. Třeba v Německu se náš podíl na trhu zvyšuje, máme tam 2,2 procenta všech prodaných aut.
Ale v absolutních číslech jste tam prodali méně....
Prodeje aut v Německu šly celkem dolů o pět procent. To, že klesá západní Evropa, neznamená, že tam musíme klesat my. Já jsem optimista, protože proti loňsku jsme za první čtyři měsíce prodali dohromady jen o 1,6 procenta vozů méně, což je v porovnání s konkurencí velmi dobrý výsledek. Loni byl náš pokles výraznější, ale uniklo to, že jsme přestali dělat malé užitkové vozy pick-upy. Vycházet z toho, že rok co rok musí automobilka zvyšovat prodej, to není žádná podmínka, bez které nelze existovat.
Ale Škoda se vždycky růstem chlubila. Tak byste před dvěma třemi lety nemluvil....
Když budu prodávat každý rok stejně, co je na tom špatného? Co takový Ford, Fiat nebo další firmy, které šly výrazně dolů? Podívejme se na minulé tři roky. Když jsme rostli z poměrně nízké základny, tak nám vždy plácali na ramena. Teď je na trhu špatná situace. Spousta firem jde pod kytky, ekonomika neroste. Proč se nikdo nezabývá tím, z čeho se růst českého hrubého domácího produktu skládá? Když teď udělám dvacet tisíc aut na sklad, tak se zvýší HDP o 0,2 procenta.
Následníka octavie chcete představit příští rok. Kdy to bude a jak bude vůz vypadat?
Počítáme s květnem až červnem příštího roku. Nelze vyloučit, že vůz bude mít větší vnitřní prostor. Modely budou stejné jako nyní, hatchback a combi.
Jak dlouho budete vyrábět současný model?
Do roku 2005. Asi už nebude tak úspěšný na trhu, ne proto, že by nevyhovoval podmínkám, ale móda je móda. Nevylučujeme však, že by se ještě vyrábělo někde v zahraničí. Ale jen tam, kde bude lakovna.
Když Opel nabízel nový model Astra, tak starší, paralelně vyráběný typ výrazně zlevnili. Uděláte to taky?
Určitě bude cenový rozdíl, ale to nemusí být třeba zlevnění jen toho staršího modelu, může to být otázka vyšší ceny toho nového. Může to být tak i tak.
Vyrábíte nyní 80 kusů superbu denně, jen asi polovinu původně plánovaného počtu. Co s tím?
Prodej superbu v posledních několika měsících vzrostl na sto vozů denně. Protože jsme poměrně dlouho dělali 150 vozů denně a ten prodej tomu náběhu neodpovídal, máme určité předzásobení. Není nijak dramatické, ale není naším zvykem dělat pořád dál, když to není třeba. K vyčerpání zásoby by dle mého mělo dojít během tří až čtyř měsíců. Superb se začíná velmi uplatňovat u taxikářů. Je to vhodný vůz, když v taxi sedíte vzadu a chcete mít prostor pro nohy. Tím pádem jsme dali tři auta jedné taxikářské firmě na testování a po měsíci jich objednali 50.
To je ale kapka v moři...
V Česku nám to hodně pomůže, protože tady taxíky v mnoha případech nejsou pohodlné. Superb se prodává všude, ve Francii, v Anglii, v Polsku, na Slovensku, v Česku, nemám o budoucnost obavy.
Splníte cíl výroby 150 vozů denně?
Já věřím, že ano. V tomto případě hrají roli dva faktory. První je image značky. Ta hodně získává v západní Evropě. Kdybyste si všimli, v odborném renomovaném tisku bylo porovnáno volvo, superb a mercedes. Bezpečně vyhrál superb. Byl to velký test. A to v západní Evropě docela funguje. To tomu autu zlepšuje pověst. Předpokládám, že prezident Klaus s ním bude jezdit. Dost mě rozčílilo vyjádření jeho předchůdce Havla, to jsem nepochopil. Jak může prohlásit, že to je německé auto, že je to VW, když to auto dělají čeští lidé a daně jdou k nám? To je trošku rozdíl, než když se vyhodí prachy z české kasy pro Mercedes nebo BMW.
Co bude v budoucnu s fabií? Zaznívají hlasy, že je drahá a malá...
Když je kurz 36 korun za euro, tak si můžete dovolit postavit auto, do kterého nacpete vše a bude mít pořád velmi atraktivní cenu. Když budete mít kurz 32 nebo 28 korun, jsou kalkulace jiné, když 82 procent kapacity vyvážíte. Postavili jsme auto, které v té době nemělo ve své třídě co do výbavy a kvality konkurenci. Následník fabie musí vypadat jinak než Volkswagen Polo. Pak musíme definovat, kde je díra na trhu. Výborná jsou kupéčka, ale když se podíváte, kolik se jich prodá v Evropě, zjistíte, že se je nevyplatí vyvíjet a vyrábět.
Ve Volkswagenu už téměř rok kraluje nový šéf. Zaregistroval jste změnu v řízení koncernu?
Těžko mohu říct, že se nic nemění. V každém případě došlo k rozdělení značek do dvou skupin, my jsme v té severnější. A v rámci skupiny je řada věcí transparentnějších. Systém řízení je trošku demokratičtější.
Očekáváte se vstupem do EU, že proniknete na nové trhy?
Jediný případ je Mexiko, bude mít nulovou sazbu cla, my teď máme 8 procent. Mexiko je docela zajímavý trh, pokud je kurz dolaru 30 korun. Při 27 korunách je nezajímavý. Prodávat bychom tam mohli až dvacet tisíc aut.
A co Irák? Ozvali se již zájemci o prodej na tamním trhu?
Zhruba jednou týdně někdo odtamtud zavolá a chtěl by prodávat auta. Z jedné arabské země je to 6 - 7 zájemců. Velmi pečlivě se vybírá, kdo to může být, do jaké míry garantuje servisní síť, jaké má kontakty s úředními místy. V Sýrii máme importéra, ten perfektně obsluhuje syrský trh a má kontakty v Iráku. Ale i tak ho testujeme. Irák je velká a zajímavá země.
Co si myslíte o reformě veřejných financí?
Já proti ní nemám sebemenší výhrady. Vlastně jednu. Preferuji přibližování sazeb DPH. Z 22 procent na 18 a z 5 na 10. Něco to stát bude, ale tomu se dá zabránit.
A co návrh, že firma bude platit první dny nemoci?
Ono zatím není nic připravené. Když s tím Škromach přišel, tak jsem se smál, protože dvě třetiny nemocí jsou do dvou týdnů. Nemám nic proti tomu, když budeme platit pět dnů nemoci, ale musíme mít kontrolu, musí být oprávnění ze zákona. Když pak někoho pošlu k nemocnému a ten ho najde na zahrádce, tak bych měl mít právo ty lidi vyhodit pro porušení pracovní povinnosti.
Nebudou pak mít lidé strach a nebudou nemoci raději přecházet?
To je problém, který si dnes nikdo ani tak moc nepřipouští. Ale jedna věc je kontrola a druhá věc revizní lékař. Musím mít revizního lékaře, který mi bude odpovědný. My je máme, máme vlastní pojišťovnu, která je zisková, to asi (ministryni zdravotnictví) Součkové strašlivě vadí. Všeobecná zdravotní pojišťovna je ztrátová, proč je naše zisková? Především tam od nás jde pravidelný příjem peněz, je tam malá nemocnost a ta je právě proto, že tam jsou revizní lékaři, kteří neuznají každého. Když se u nás podíváte na nemocnost, která začíná v pátek a končí v pondělí, tak je to minimum.
Ale stačí tři nepříjemné choroby, které jsou drahé, a může to vyskočit.
Může, ale to je zase otázka sociálních a zdravotních podmínek na pracovišti. My v tom děláme fakt hodně. Odbory nám nedovolí dělat míň. Když se podíváte na klasické pacienty VZP, tak tam žádná kontrola není.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...