Hyundai i-oniq

Hyundai i-oniq | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Kupé, kombík, crossover, hybrid i elektromobil: Hyundai i-oniq

  • 19
Automobilka Hyundai ukázala v Ženevě koncept i-oniq, který je mixem mnoha automobilových kategorií. Do sériové výroby se nechystá, ale jeho technika je zajímavá. Zdá se, že v módě jsou auta typu Chevrolet Volt, i-oniq je jedním z nich.

Někdo jim říká elektromobily s prodlouženým dojezdem, v podstatě jsou to ale hybridní auta, kde spalovací motor slouží jenom jako generátor a neposílá svůj výkon přímo na kola. A ačkoli zrovna Chevrolet Volt nejde na dračku, Ženevský autosalon ukazuje, že tato koncepce má před sebou pravděpodobně slibnou budoucnost.

Hyundai i-oniq

Po rychlém konceptu Infiniti předvedla vůz s obdobnou koncepcí pohonu i automobilka Hyundai. Pod kapotou mohutně vypadajícího automobilu najdeme pouze litrový tříválec s výkonem 45 kW (61 koní). Ten ale neslouží k přímému pohonu auta. V případě potřeby roztáčí generátor (maximální výkon 55 kW), který je schopen dobíjet baterie nebo přímo posílat energii do hnacího elektromotoru.

Ten má maximální výkon 80 kW (109 koní). Hyundai uvádí plně elektrický dojezd zajímavých 120 kilometrů, což je podstatně více než třeba již zmiňovaný volt. Celkový dojezd s plnou nádrží benzínu pak Hyundai udává 700 kilometrů. Emise CO2 udává Hyundai 45 gramů na kilometr. To odpovídá zhruba průměrným dvěma litrům benzínu na 100 kilometrů. V praxi ale bude spotřeba vyšší, standardizovaný měřící cyklus je totiž realitě velmi vzdálený. Hyundai ještě uvádí, že maximální rychlost konceptu je 145 km/h.

To je mimo jiné důkaz toho, že 4 435 mm dlouhý, 1 916 mm široký a jen 1 400 mm vysoký koncept bude těžký. Jediný stálý převod bude také stačit asi jen na průměrnou dynamiku. Přitom tvary konceptu jsou dynamické a svalnaté. Ukazují nejnovější pojetí designového směru, který Hyundai označuje jako "Fluidic sculpture", tedy něco jako "tekoucí socha".

Auto v sobě kombinuje tvary kupé a tradičních stylových kombíků shooting brake. Vysoké boky a velká kola přitom připomínají různé crossovery a SUV. Auto jako takové nemá šanci na sériovou výrobu, v něm použitá technika a některé prvky designu ale s největší pravděpodobností ano.


Elektromobil