Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stáhněte si: kupní smlouva na ojetinu, důležitý je popis stavu auta

aktualizováno 
Pokud kupujete auto z druhé ruky a "papírování" je na vás, kupní smlouva nemusí zabrat více než stránku. Trvejte však na přesném a podrobném popisu technického stavu auta. Naprostá většina sporů doprovázejících nákup ojetiny totiž vzniká špatným popisem stavu vozu.
Před podpisem vše řádně zkontrolujte. Ilustrační foto

Před podpisem vše řádně zkontrolujte. Ilustrační foto | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Redakce iDNES.cz oslovila právního experta a prodejcům i kupujícím přináší vzor smlouvy i dodatku k technickému stavu auta. „Nejpodstatnější je popsat technický stav vozu, protože naprostá většina sporů vznikajících z prodeje vozů pramení z jejich vad,“ radí advokát Michal Dlabola.

Smlouva ke stažení

Stáhněte si vzorovou smlouvu a protokol o stavu vozidla

Kupní smlouva (formát PDF) - ke stažení ZDE

Protokol o technickém stavu vozidla (formát PDF) - ke stažení ZDE

Kupní smlouva zabere stránku a stačí, když bude obsahovat jen nutné náležitosti. Kromě povinných informací o obou kupních stranách je třeba řádně identifikovat auto, uvést tovární a státní poznávací značku a především rodné číslo vozu (VIN). Ve smlouvě nesmí chybět dohodnutá prodejní cena vozu i s příslušenstvím, měna a rovněž forma úhrady - tedy jestli peníze prodávajícímu dáte hotově na ruku, zašlete mu je na účet, či zda na kupované auto platíte zálohu.

Pozor na problémy s převodem auta

V dobré smlouvě nesmí chybět odstavec s informací, že okamžikem převzetí auta majitel odpovídá za vůz a také za nebezpečí škody na vozidle. Spolu se smlouvou má kupující obdržet i veškeré doklady k autu. Důležitý je pak bod, ve kterém se obě strany zavážou, že neprodleně po podpisu smlouvy společně a osobně požádají na registru o zápis o změně majitele auta. Mají na to totiž jen deset pracovních dnů.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

„Na příslušný obecní úřad, který vede registr vozidel, musí dojít prodávající i kupující společně a vyplnit tam předepsaný formulář. Nebo tam zajde jen jeden z nich, ale musí mít na formuláři nebo na plné moci úředně ověřený podpis toho druhého,“ radí právník. Formulářem však povinnosti nekončí. K žádosti je třeba připojit protokol o evidenční kontrole vozu z STK (ten nesmí být starší než 14 dnů) a zelenou kartu.

„Ideální řešení je zajistit předem evidenční kontrolu a povinné ručení, podepsat kupní smlouvu a potom hned společně dojít na úřad. Pokud se to takto neudělá, hrozí riziko, že pokud jedna ze stran smlouvy následně přestane komunikovat, pak úřad vůz na nového vlastníka nepřepíše. K převodu je nutná buď osobní přítomnost původního i nového vlastníka anebo jejich ověřené podpisy a bez toho úřad nového vlastníka vozu do registru zapsat nesmí,“ varuje Michal Dlabola.

Nejdůležitější je technický protokol

Před podpisem smlouvy si ponechte dostatek času a auto si dobře prohlédněte, vyzkoušejte všechny funkce auta, zkontrolujte interiér i stav vnější karoserie. Není na škodu, pokud s vámi auto prohlédne technik. Veškeré údaje je pak dobré sepsat spolu s prodávajícím do protokolu o technickém stavu vozidla, který se stane neoddělitelnou přílohou smlouvy. Obrňte se trpělivostí a buďte důslední. Proberte i historii auta a stav všech jeho částí.

„Prodávající odpovídá kupujícímu za to, že prodávaný vůz odpovídá jeho popisu ve smlouvě, a v případě, pokud popis nějaké vlastnosti vozu v kupní smlouvě chybí, pak prodávající odpovídá kupujícímu za to, že prodávaný vůz má vlastnost „obvyklou“. Ovšem určit, co je například u desetiletého vozu ještě obvyklé, a není tedy jeho vadou, a co již tuto „obvyklost“ přesahuje, může být dost problematické,“ upozorňuje advokát.

Typickým příkladem je lak karoserie auta. Je samozřejmé, že po čase se na laku objeví stopy od kamínků či menší škrábance. Ale kolik jich má být jak veliké jsou ještě v toleranci, to je otázka spíše pro filosofa.

„Proto doporučuji popsat technický stav vozu co možná nejpodrobněji, protože jedině pak budou mít prodávající i kupující jistotu v tom, co je vadou vozu, když tou nebude odchylka od „obvyklosti“, ale odchylka - pochopitelně k horšímu - od popsaného technického stavu,“ dodal Dlabola.

Protokol by měl kromě SPZ a tovární značky obsahovat rok výroby auta, druh vozu, jeho značku a model. Je dobré též vypsat všechny dokumenty a zaměřit se též na historii auta - tedy kolik mělo vlastníků, jaký je jeho původ, ze které země bylo dovezeno, kolik má najeto. Podrobně popište též stav karoserie, motoru, podvozku, ale také provozních kapalin.

Zaznamenejte také, pokud jste auto společně testovali na zkušební jízdě, kolik jste ujeli kilometrů a zda jste při jízdě objevili nějakou závadu. Do protokolu též uveďte veškerou instalovanou výbavu auta. Pečlivost se v tomto případě vyplatí oběma stranám.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.