Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kupujeme ojetinu: Ford Escort

aktualizováno 
Ford Escort patří k velmi oblíbeným ojetinám. Chystáte se k jeho nákupu? Čtěte jak vybírat a na co si dát pozor. Pokud je to možné, vyhněte se dieselovým verzím.

Ford Escort | foto: Ford

Ford Escort je vozem, který až na změnu koncepce pohonného ústrojí v roce 1980 má dlouhou tradici.

První modely s tímto obchodním názvem spatřily světlo světa už v roce 1968 a postupnými facelifty a novými modely a hlavně změnou výše zmiňované koncepce na přední pohon a umístění motoru vpředu se dostáváme do července roku 2000, kdy byla oficiálně ukončena výroba.

Už v 80. letech byl oblíbeným zbožím v českých Tuzex obchodech a posléze na trhu ojetin (vzhledem k možné dostupnosti nebo spíše nedostupnosti jiných značek a modelů).

Typickým příkladem takového Tuzexového auta byla pětidvéřová verze s motorem o objemu 1,3 l a čtyřstupňovou převodovkou, nejlépe v tmavě modré či v barvě červené.

Celkem časté a vkusné omlazovací kúry přispěly k velkému rozšíření a nedá se říci, že by jedna nebo druhá karosářská varianta byla více či méně oblíbená, všechny varianty si našly své spokojené zákazníky.

Bohužel tak jak vkusně pracovali designeři, tak stejným díle zaspali motoráři s vývojem pohonných vznětových jednotek.

Zde vidíme souboje na jednu stranu revolučních technologií – např. verze 1,6 Turbo, která byla první přeplňovanou zážehovou jednotkou v produkci Fordu, 2,0 Turbo Cosworth, který sklízel velmi dlouhou dobu úspěchy v automobilových soutěžích a na druhou stranu nekonečné problémy se vznětovými agregáty, které začínaly s objemem 1,6 a následovaly nechvalně proslulé 1,8 D a 1,8 TD, kde potom nepomohlo ani přidání intercooleru.

Escort je celkem snadno ovladatelný na hladkém silničním povrchu , ale pokud se dostane do konfronatce výmoly a nerovností ve větší míře, má co dělat.

Ergonomie vnitřního prostoru se dá oznámkovat opravdu na jedničku. Antikorozní úprava je už na tom hůře, a proto zvláště u starších ročníků se často potkáváme s vydatnou korozí zadních lemů a prahů.

S elektroniky se nedá opomenout dost častá závada na čidle volnoběžných o! táček.K oblíbenosti mezi motoristy a vysokým počtům prodaných nových vozů přispěla také Fordova akce, kdy všechny varianty karoserie byly nabízeny za stejnou cenu.

Vzhledem k průměrným nákladům na provoz a zdařilému designu to byl oblíbený model firemních zákazníků. Nikoho jako služební automobil nepohoršil a neurazil.

Na trhu se můžeme setkat s nepříliš rozšířenou verzí 4x4, která se nabízela do všech karosářských variant.

Je potřeba si zároveň uvědomit, že číselník počítače kilometrů je pouze pětimístný, hodně prodávajících to láká potom deklarovat například místo stavu 160000km pouze 60000km, takže je opravdu nutné hodnotit vůz jako celek, opotřebení interieru.

Samozřejmě, že zcela nejlepší je mít doložené kilometry servisní knihou, ale v hodně případech, kdy vůz byl zakoupen ke služebním účelům se už asi k takovýmto záznamům nedostanete.

A nezapomeňte, každý Ford vybavený kulatým průřezem zamknete jakýmkoliv klíčem od jiného Forda, odemknout už ale můžete pouze neopotřebovaným klíčem k danému vozu.

PLUSY MINUSY
+ prostornost a nabídka různých karosářských variant - často opotřebované klíčky vzhledem k jejich tvaru
+ ergonometrie vnitřního prostoru - nespolehlivost a vysoká poruchovost dieselových agregátů
+ dostatek náhradních dílů a jejich cenová dostupnost - koroze u starších modelů
+ díky rozšířenosti nízká pořizovací hodnota - žíznivost dieselových i benzinových agregátů
+ trvanlivost 16V motorů - horší kvalita zvláště do roku výroby 1995

Motorizace
BENZINOVÉ MOTORY

1,4 - původní motory s karburátorem, v novějších modelech přepracované se vstřikováním

1,6 EFi
1,6 Turbo -  první přeplňovaný zážehový motor seriově vyráběný Fordem s výkonem 140 koní
1,6 16V - Zetec 66kW
1,8 16V -  Zetec 85kW
2,0 16V -  Zetec 96kW
2,0 16V - Zetec RS 2000 150 koní
2,0 Turbo - Cosworth 227 koní
NAFTOVÉ MOTORY
1,6 D
1,8 D
1,8 TD

Ford Escort - historie
1968 poprvé představen vůz s názvem Ford Escort pod označením MKI
1975 facelift MKII
1980 model MKIII zcela jiné koncepce, původní dvojka měla motor vpředu a zadní pohon, revoluční trojka motor vpředu a přední pohon 
1986 facelift MK IV – změny masky, nárazníků a drobné úpravy interieru
1991 zakulacení Escorta pod názvem MK V 
1994 drobný facelift (nejvíce upravena kapota, interier skoro beze změn) MK VI
1995 nastupuje zcela kulatý MKVII, který se vyrábí až do roku 2000, kdy je v čerevenci výroba oficiálně ukončena

Karosářské varianty
3dveřový hatchback
4dveřový sedan – výroba pod označením Orion do roku 1994, potom pod názvem Escort
5dveřový hatchback
3dveřové kombi – model MKIV 1986 – 1991
5dveřové kombi
2dveřové cabrio

Stupně výbavy nové modely
L, LX, CLX, GLX, Ghia a potom sportovní verze XR3i, RS Turbo, RS 2000, Cosworth 4x4

Identifikátory
Umístění VINu Hlavní identifikátor VIN je umístěn na podlaze u prahu spolujezdce. Při koupi je potřeba dbát na to, aby ani v okolí VINu nebyl zřetelný zásah do karoserie. Často se můžeme setkat s vloženým VINem (vevařený, vlepený, atd.) Proto je potřeba někdy i odrhnout koberec a prohlédnout podlahu i dál, ne jen kam Vám dovolí okénko v koberci k tomu určené. Můžeme se setkat i s vyměněnou celou podlahou, kterou objevíme po prozkoumání originálních nebo neoriginálních tmelů okolo prahů vozidla. Od roku 1992 se umisťuje VIN zároveň pod čelní sklo a pokud je vozidla vybaveno airbagy, je na šťítku na černém podkladě bílým písmem označen i počet airbagů.
Rok výroby Je umístěn na sklech, na pasech a na plastových dílech. 
VIN umístěn na podlaze mezi prahem a spolujezdcovou sedačkou, Vin může být raženo bodově nebo plnou ražbou ukončené šesti či osmicípou hvězdou
Typový štítek umístěn nad maskou na chladičové stěně
Papírový štítek VIN umístěn za sklem na straně řidiče, černý podklad, bílé písmo, je nalepen na plošce

Na co si tedy dát největší pozor

Pokud už se rozhodnete pro dieselovou verzi, je nejlepší nechat si prohlédnout motor mechanikem, změřit tlaky motoru, pokud je motor bez tlaků, v zimě budete těžko startovat

Opravdu pořádně provést testovací jízdu hlavně u přeplňované verze, aby jste mohli zjistit funkčnost turba
Při plném zatížení motoru nesmí být hadice chladícího systému natlakované – možnost prasklé hlavy motoru a tím velmi nákladná oprava
Při volnoběhu benzínové verze nesmí kolísat otáčky a musí být na správné hladině volnoběhu – vadné čidlo volnoběžných otáček
koroze prahů


Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti a napište recenzi na váš vůz. Vstupní formulář najdete ZDE.

Daniel Dvorský, TipCars.com




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.