Mazda 323

Mazda 323 | foto: Mazda

Kupujeme ojetinu: Mazda znamená spolehlivá

  • 53
Mazda je podle nejnovějšího vydání statistik německých technických kontrol TÜV Report synonymem kvality. A Mazda 3 je letošním celkovým vítězem. Japonského krále trápí nejmenší počet vážných závad, s nimiž auta přijíždějí na předepsanou prohlídku.

TÜV Report o Mazdě 3 uvádí, že je o něco menším vozem, než se na první pohled zdá. Prostorná je na předních sedadlech, ale kufr se nechlubí zázračným objemem. Hatchback nabízí 300 litrů, sedan 400.

Technické kontroly se však věnují hlavně kondici auta. A v této disciplíně mohou ostatní výrobci závidět.

Na podvozku Mazdy 3 se nevyskytuje koroze. To se naopak nedá úplně říct o předchůdcích v podobě modelu 323, kde rez trápí poloosy.

Pro zajímavost: zatímco Mazda 3 letos vítězí mezi auty ve stáří do tří let, Mazda 323 je mezi pěti a sedmiletými auty v průměru. Sleduje se asi stovka modelů různých značek, které jezdí po Německu.

Snad jedinou sledovanou kategorií, v níž by se Mazda 3 mohla zlepšit, jsou nedostatky na světlometech. Naopak brzdy sklízejí nejlepší známky.

Mazda 3 se až do příštího roku bude pyšnit titulem spolehlivosti. Na trůnu vystřídala loni nejlepší Opel Meriva, v posledních deseti letech primát získaly také Subaru Forester, Porsche Boxster, Audi A2, Toyota Yaris, Ford Focus, Subaru Justy, Toyota Starlet a Subaru Legacy.

Jak dopadají v TÜV Reportu další mazdy? Mazda 2 je druhá nejlepší mezi auty do tří let. Na šestém místě je Mazda MX-5, o dalších deset příček vzadu se umístil minivan Premacy. Hned za ním následuje Mazda 6. Na horším pořadí už žádná mazda mezi 116 sledovanými auty není.

Kdyby TÜV vyhlašoval pohár o nejlepší značku, mezi nejsledovanější kategorií aut do tří let stáří by vyhrála Mazda.

U Mazdy 2 si TÜV Report klade otázku, proč tak praktické, kompaktní a v kvalitě úspěšné auto dostává už nyní následovníka. Mazda 2 se totiž v prodejnách ohřála jen pět let.

Zvláště když je na ni spolehnutí. Až na občas zlobící elektroniku motoru a častěji odcházející katalyzátory. K benzinovým verzím z roku 2004 patřily problémy s netěsnými vodními pumpami.

Ale na technických kontrolách může malá mazda sloužit za vzorového žáka. Nerezaví, jezdí na solidním podvozku a jen výjimečně se majitel dozví, že musí odstranit vůli v řízení nebo vyměnit manžety na hnací hřídeli.

Občas se objeví olejový flek na motoru či převodovce. Problémy naopak zcela míjejí osvětlení, výfuk a brzdy "čísla dvě" .

Velmi dobré umístění v letošních žebříčcích německých stanic technické kontroly získala také Mazda 6 patřící do střední třídy.

"Nenápadná, spolehlivá, a proto tak oblíbená," uvádí na její adresu TÜV Report.

Jednou ročně vycházející přehled navíc připomíná úspěch Mazdy 6 v dlouhodobém testu sesterského magazínu Auto Bild, při němž japonský vůz bez vážnějšího zaváhání absolvoval 100 tisíc kilometrů.

Zájemce o tento vůz z bazaru se může těšit na prostorné a tvrději odladěné auto, jehož diesely patří k hrubším. Občas se objevuje koroze na hranách karoserie, současní majitelé se patrně účastnili některé ze čtyř svolávacích akcí do servisu.

Mazdu 6 celkově považuje TÜV za velmi zdařilou. Také její předchůdkyni v podobě tvarově mnohem usedlejší Mazdy 626 chválí. Až na trable s brzdami.

A ještě starší Mazdu 626, vyráběnou do roku 1997, která měla naopak docela futuristickou karoserii, kritizuje za vysloužilé závěsy zadních kol a problémy s hnacími hřídeli.

Další sledované mazdy přijíždějí k technickým kontrolám s méně závažnými nedostatky.

Mazda MX-5 spojuje radost se spolehlivostí. Kaňkou na kráse je jen častá koroze podvozku. Jinak nehledě na rok výroby, japonského roadstera neduhy netrápí.

TÜV Report si bere na mušku ještě dvě další mazdy, obě zaměřené na prostor. Menší Demio velmi chválí jako nadprůměrně kvalitní vůz. A podobné hodnocení sklízí také Premacy jako auto s "robustní konstrukcí".