Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kupujete jen dva zimáky? Lepší pláště dejte vždy na zadní kola

  14:00aktualizováno  14:00
Přezujte auto na zimní gumy. Když se i přes varování odborníků rozhodnete šetřit a dál necháte auto na letních pláštích, zpomalte. Výrazně zpomalte.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: BMW

Celých sedm procent českých řidičů letní pneumatiky na zimní vůbec nepřezouvá a ohrožuje tak nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Téměř pětina Čechů přezouvá pneumatiky až ve chvíli, kdy napadne první sníh. Vyplývá to z průzkumu, který pro pojišťovnu Direct uskutečnila společnost IBRS na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů. "Průzkum ukázal, že 37 procent řidičů přezouvá na zimní pneumatiky, pokud teploty klesnou pod 7 °C," říká tiskový mluvčí pojišťovny Tomáš Zavoral. "Řidiči by se měli na vozovce chovat zodpovědně a uvědomit si, že na ní nejezdí sami," upozorňuje.

Podle policejních statistik nehodovosti dochází v zimních měsících k většímu počtu dopravních nehod. Nedodržování základů bezpečné jízdy k tomu výrazně přispívá. Letní pneumatiky v zimě výrazně prodlužují brzdnou dráhu a snižují ovladatelnost auta.

pneusErvisy jsou plné

Řidiči čekají první sníh - čtěte ZDE

Hledejte školy smyku

Václav Ircing z plzeňské pobočky BESIP vysvětluje, že zimní pneumatiky jsou vyrobené z měkčích směsí a jejich speciální vzorek umožňuje snazší rozjíždění, brzdění i zatáčení na zasněžených vozovkách.

Když se rozhodnete šetřit a máte jen dvě zimní pneumatiky, podle expertů je pokaždé dávejte na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola. "Když dáte lepší pneumatiky na přední nápravu a dostanete se do krizové situace, přední kola mohou více zabírat. To je pravda. Ale z nedotáčivého auta se stane silně přetáčivé, jako byly dříve třeba škodovky stodvacítky. Při řešení krizové situace potom může řidiče chování auta hodně nemile překvapit," argumentuje Václav Ircing.

Když napadne první sníh a máte někde v okolí bezpečnou plochu, na které si můžete vyzkoušet chování auta na sněhu nebo ledu, neváhejte. BESIP společně s autoklubem a dalšími firmami dělá nejméně jednou za rok v Plzni bezplatné kurzy bezpečné jízdy. Se speciální kluznou plachtou objíždí celé západní Čechy. Když se takovýhle kurz někde objeví, neváhejte. Pojímám to jako nadstavbu toho, co učíme v autoškole," vysvětluje instruktor bezpečné jízdy a současně i učitel v autoškole Zdeněk Březina.

Chce to chladnou hlavu

V podobných kurzech si na bezpečném místě vyzkoušíte, jak se chová auto v krizové situaci, když dáte jen na pud sebezáchovy a současně stojíte na pedálu spojky a plynu. Co udělat, abyste předešli smyku a zjistíte, že ani ABS vás nezachrání, když do zatáčky vjedete příliš vysokou rychlostí. Hodně je to i o psychice a překonávání pudu sebezáchovy. Třeba když jen kousek před vámi skočí do silnice zvíře nebo tam vběhne dítě.

"Musím překonat pud sebezáchovy a v okamžiku, kdy potřebuji zatáčet, musím povolit pedál brzdy, na spojce i dál stát. Když povolíte pedál brzdy, kola se začnou normálně otáčet, můžete s autem manévrovat a překážce se vyhnout," říká Václav Ircing co trénovat. Podmínkou úspěšného manévru je ale rychlost auta přiměřená situaci a chladná hlava řidiče.

Jak poznáte zimní pneumatiku

Zimní pneumatika má více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh. Dalším bezpečným poznávacím znamením je nápis M+S, nebo symbol sněhové vločky na boku pneumatiky. Odborníci doporučují přezout na zimní pláště, když průměrné denní teploty klesnou k sedmi stupňům Celsia.

ZIMNÍ PNEUMATIKA

Zimní pneumatika

LETNÍ PNEUMATIKA:
Letní pneumatika

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.