Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvalita lékárniček se zlepšila, za některé ale hrozí v autě pokuta

aktualizováno 
Test nových autolékárniček ukázal, že jsou lepší než ty dřívější. Objevili jsme jen ne moc kvalitní obvazy a nedokonalé návody na postup při dopravní nehodě.

Ilustrační foto

Náplast, která lepí, nůžky se nerozpadají a škrtidlo neublíží – všech deset autolékárniček, které jsme předložili k posouzení zdravotníkům, až na drobné výhrady v jejích očích obstálo. A za žádnou byste ani nedostali pokutu.

Dnešní lékárničky jsou naštěstí úplně jiné než před třemi lety, kdy je redakce MF DNES testovala. Může za to hlavně nová vyhláška, která loni zpřísnila požadavky na kvalitu a výrobcům nezbylo, než se jim přizpůsobit.

Od 1. ledna 2011 tedy musejí mít všichni motoristé v autech novou lékárničku. Obsahuje několik věcí navíc oproti těm současným, třeba dýchací masku nebo fólii na zabalení zraněného. Už teď obsahují nové pomůcky všechny prodávané lékárničky, na nichž je napsáno, že splňují vyhlášku 283 z roku 2009; obchodníci ovšem ještě leckde doprodávají ty staré. Pořídit si můžete také "doplňkový balíček" za zhruba 170 korun, otázka je, zda se to vyplatí, když se celá nová autolékárnička dá pořídit už za 240 Kč.

vyhrajte autolékárničku

Odpovězte v anketě ZDE

Mnohem lepší, než jsme čekali

Ne každá lékarnička je do auta

Koupíte si úplně novou autolékárničku a s pocitem jistoty vyjedete na dovolenou. Hned první policejní kontrola vám ovšem může napařit až dva tisíce korun pokuty. A právem - pokud jste lékárnu se značkou Ultimate Speed koupili v prodejnách řetězce Lidl.

Červená taštička totiž obsahuje celkem kvalitní zdravotnický materiál, ale neodpovídá českým předpisům. Ani novým, platným od 1. ledna 2011, ani těm současným.

"Chybí v ní třeba škrtidlo a dýchací maska, takže nezastavíte velké krvácení a budete mít problém dát umělé dýchání, jsou v ní jiné náplasti i ne moc kvalitní nůžky. Můžete si ji koupit na chatu, ale do auta určitě ne," říká záchranář Jan Oplt, který pro MF DNES testoval autolékárničky.

Lidl prodej takovéto lékárničky nepovažuje za nic špatného. "Zboží zákazníkům neprezentujeme jako autolékárničku, ale coby balíček první pomoci," říká mluvčí řetězce Sandra Kipeťová.

To je sice pravda, ale svým provedením červená taštička mate: je na ní obrázek auta a anglický nápis Car First Aid (první pomoc do auta), navíc byla umístěna v regálech s autopotřebami.

V nejnovějším testu, kdy pro nás lékárničky posuzovali už tradičně lékaři z pražské záchranné služby a nově i z České lékárnické komory, se tak ukázalo, že vlastně jediným problémem jsou ne moc přehledné letáčky, jak postupovat při záchraně života, a mírně horší kvalita obvazů.

"Připadá mi, jako byste nám ukazovali lékárničky pro dětské hraní na pískovišti. Vypadá to, že všechny výrobce zajímá jen co nejnižší cena, ale kvalita a funkčnost vůbec ne," komentoval před třemi lety výsledek testu MF DNES lékař pražské záchranné služby Jan Oplt. Co říká jako jediný z původní sestavy porotců na lékárny "modelového roku" 2010? "Musím uznat, že jsou mnohem kvalitnější než dříve, jsem celkem dost překvapen. Škrtidla, obvazy, nůžky bývaly k ničemu, teď jsou použitelné," podivoval se před týdnem.

Všichni porotci se shodli: konečně jsou autolékárničky připraveny na poskytnutí účinné první pomoci při autohavárii. "Dobrá věc jsou dýchací masky, velmi užitečná je izotermická fólie pro zabalení člověka, který je v šoku. Opravdu za přínosné bych považoval návody, jak dát první pomoc, ale moji představu splňují jen některé. Základní pokyny by měly být obrázkové, nejlépe na odolném papíře, který si při oživování zraněného můžete položit vedle něj na zem. Takhle u spousty lékáren ve stresu nemáte šanci přečíst návod psaný drobným písmem," říká další z porotců, viceprezident České lékárnické komory Michal Hojný.

Jak to, že se letáčky tak liší? Vyhláška totiž přesně nespecifikuje, jak má takový "Letáček o postupu při zvládání dopravní nehody" vypadat, jen přesně říká, jaký text má obsahovat; forma je na každém z výrobců. A mnozí ho udělali tak, aby s tím měli co nejméně práce. I obsahově nejlepší lékárnička v testu od firmy Hartmann má v tomto směru rezervy. Použitá forma brožurky není tak přehledná jako leták.

"Jinak ovšem známý výrobce zdravotnického materiálu nic nepodcenil. Jako jediní mají kvalitní obvazy s tlakovými polštářky, jaké používáme i my profesionálové. Nejlepší je také dýchací maska, přes svou jednoduchou konstrukci dost velká pro všechny typy obličeje, a taky dobře těsní," říká doktor Oplt. Ani ostatní lékárničky ovšem ve většině ohledů nezklamaly.

Nůžky - největší překvapení

Zatímco dříve dávali výrobci do lékárniček plechové nůžky, které se samy rozpadaly a rukou se daly ohnout – o tom, že by přestřihly bezpečnostní pásy, ani nemluvě – letos to dokázaly všechny; testovali je jsme přímo na pásech ze zánovního nebouraného vozu. "To mě překvapilo asi nejvíce. Nůžky, až dvě na výjimky zjevně od téhož výrobce, jsou nerezové, podobné těm, které se používají ve zdravotnictví ke stříhání obvazů. S pásy neměly sebemenší problém, a to ani ty dvoje trochu odlišné, jež tak bytelně nevypadaly," říká porotce Aleš Krebs z České lékárnické komory.

Nepatrně se lišily i resuscitační masky, pomocí nichž byste při oživování prováděli dýchání z úst do úst. "Některé měly nafukovací manžetu k přiložení na obličej, což je příjemnější, ale kupodivu nejlépe těsnila a byla nejuniverzálnější maska od Hartmannu, což bylo překvapení. Zpočátku jsme si mysleli opak," říká Jan Oplt. U žádné masky ovšem není opravdu podrobný návod, jak s ní správně dýchat, což by podle záchranářů nebylo špatné. Přestože to není nic těžkého, chce to aspoň základní nácvik.

V pořádku byly i náplasti, které opravdu lepily, až na jednu jedinou, která byla – přestože nová – už spečená a nešla ani odtrhnout. Horší to ovšem bylo s obvazy.

test autolékárniček podrobně

Kompletní výsledky ZDE

Nesajeme

Takzvaný "obvaz hotový s jedním polštářkem", jak jej nazývá vyhláška, byl problematickým místem lékárniček. "Na tlakovém obvazu musí být tlustý polštářek, s těmi tenkými krvácení nezastavíte," říká Jan Oplt. "Ty, co mám v rukou, jsem si nejdříve spletl s obinadlem, tak je polštářek tenoučký."

Také savost polštářků byla problematická. Lékaři ji zkoušeli za použití stříkačky naplněné vodou: pouze Hartmann dokázal bez problémů absorbovat obsah stříkačky, který zhruba odpovídá požadované normě. Samotná pletenina obvazů byla v některých lékárničkách velmi tenká, a polštářky menší, než by měly podle vyhlášky být. "Sice na každé straně jen o centimetr, ale vidím tady snahu výrobce ušetřit. V těch počtech vyrobených obvazů to už udělá pěknou sumu," míní Michal Hojný.

Novému předpisu vyhověla i všechna škrtidla (pružná gumová obinadla na stavění krve). Měla předepsaných 125 cm délky, i šířku 6 cm. Žádnou "gumu do trenýrek" jako posledně jsme nenašli. Celkem bezproblémové byly i trojcípé šátky (dají se použít třeba k závěsu zlomené ruky nebo fixaci dlahy na nohu), zmizely dříve rozšířené parodie na šátek z měkkého plastu. Všechny jsou nyní z tkaniny, pravda, občas trochu řidší (při trhání povolí), ale svůj účel dokáží splnit.

Nebojte se ji použít

Největší slabinou dobře vybavených lékárniček je ovšem podle záchranářů ten, kdo ji používá. Mnoho lidí totiž pomoc vůbec neposkytne. "Nebojte se u nehody zasahovat, dost často v sobě objevíte netušené schopnosti. A návod na resuscitaci si aspoň jednou přečtete už doma po koupi lékárničky, ať si postupy osvěžíte," radí záchranář Jan Oplt.

A Michal Hojný přidává ještě praktickou radu k využití lékárničky i pro všechny ostatní. "Dejte si do ní dezinfekci a více latexových rukavic, ty se hodí vždycky, a můžete ji používat jako lékárnu na dovolenou. Čas od času dezinfekci vyměňte, doplňte obvazy a náplasti, protože ty při skladování v rozpáleném kufru auta poměrně brzy přestávají lepit," dodává.

U benzinek jsou předražené

Jestliže se tedy lékárničky od sebe kvalitou zase tak moc neliší, rozhodně se odlišují cenami. Ty s kvalitou ovšem vůbec nesouvisí, záleží výhradně na tom, kde kupujete. Nejvýhodnější je to v menších obchodech s autopotřebami, kde stojí od 199 do zhruba 250 korun. Nejhůře jsou na tom benzinové pumpy, a překvapivě i supermarkety, stávají tam většinou 400 korun, ale mnohdy i pětistovku.

Rozdíl v kvalitě přitom není žádný, často jsou to výrobky stejné firmy. Konkrétně: stejná plastová oranžová lékárna Filson stála v autopotřebách v Nymburce 234 korun, v Hypernově v Hradci Králové už ovšem 399 Kč. A hlavně se nenechejte napálit: na mnoha místech vedle sebe v regálu najdete velmi podobné lékárničky za stejnou cenu, jenže jedny jsou naplněny ještě podle staré vyhlášky, druhé už podle nové. Pokud se výrobce přímo nechlubí nápisem "podle nové vyhlášky", je vodítkem formulace "obsah odpovídá vyhlášce 283/2009 Sb." Například na ÖMV dálnici D1 u Olomouce tak mají starou lékárničku Hartmann (chlubí se logem Vítěz Testu MF DNES) za 399 Kč, pravda, navíc s bezpečnostní vestou; hned vedle leží za tutéž cenu nová lékárnička od Filsonu. Nový Hartmann je za 475 Kč. Ovšem za 75 korun rozdílu určitě lékárničku nedovybavíte. Takzvaný "doplňkový balíček" stojí 170 Kč, a to je minimální internetová cena.

Nové vybavení autolékárničky

  • Obvaz s jedním polštářkem (šířka 8 cm, savost 800 g/m2) 3x
  • Obvaz se dvěma polštářky (šířka 8 cm, savost 800 g/m2) 3x
  • Trojcípý šátek z textilu (z netkaného textilu, délka stran nejméně 960x960x1 360 mm) 2x
  • Náplast hladká cívka (minimální lepivost 7 N/25 mm) 1x
  • Náplast s polštářkem (minimální lepivost 2,5 N/cm) 6x
    Škrticí obinadlo 1x
  • Maska resuscitační s výdechovou chlopní a filtrem 1x
  • Rouška plastová (tloušťka 0,05 mm) 1x
  • Pryžové (latexové) chirurgické rukavice v obalu 1x
  • Nůžky vse sklonem, v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty, délka 15 cm 1x
  • Izotermická fólie (rozměry min. 200x140 cm) 1x
    Leták o postupu při nehodě 1x





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.