Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

auto.iDNES.cz

  • Úterý 16. září 2014. Ludmila

Moc síry v naftě je problém pro ovzduší a hlavně pro berňák

  17:10
Na českých benzinkách se objevila nafta s vysokým množstvím síry. Ve vzorku odebraném Českou obchodní inspekcí na Šumpersku byl limit síry dokonce překročen téměř 40krát. Síra v naftě ale obecně motoru nevadí. Problémem je pančované palivo, které vadí také úřadům, kvůli krácení daní.

Moderní naftové motory jsou obecně velmi náchylné na kvalitu nafty. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Na několika benzinkách jednoho řetězce čerpacích pump se objevila nafta s vyšším podílem síry, než dovolují předpisy. "Podle všeho za tím je chyba při výrobě," říká Tomáš Mikšovský, šéfredaktor specializovaného magazínu Petrol.

"Technologickou závadou došlo k tomu, že jeden ze vzorků, které u nás Česká obchodní inspekce odebrala, obsahoval 16 mg síry," řekl ve vysílání ČT24 ředitel Benziny pro jakost Václav Loula.

Podle něj však takovéto množství síry nemohlo auto nijak ovlivnit. "Ještě v roce 2008 by to vyhovovalo normě," připomněl Loula.

"Jediné potenciální problémy paliva s obsahem síry, pokud její zvýšený obsah není provázen zhoršením jiného parametru, se týkají snížení účinnosti filtrů pevných částic, kterými jsou vybaveny moderní vznětové motory," vysvětluje pro iDNES.cz Daniel Maxa z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv pražské Vysoké školy chemicko-technologické.

Podle staré normy by nafta prošla

Limit na obsah síry v motorové naftě byl postupně snižován až na současných 10 mg/kg hlavně kvůli škodlivým emisím oxidu siřičitého. V odebraných vzorcích se přitom množství síry pohybovalo od 13,4 do 35,9 mg/kg.

"Maximální obsah síry byl v ČR ještě v roce 1995 500 mg/kg a motory to nepoškozovalo,"  vysvětluje Daniel Maxa. Nejhorší vzorek, který letos v dubnu kontrola odhalila u šumperské benzinky, měl 402 mg/kg síry. "Při kontrole by prošel ještě v roce 1999," uvádí chemik.

Snižování obsahu síry až na dnešní úroveň se dělo postupně, zejména na základě ekologických požadavků. Podle odborníka z VŠCHT to bylo kvůli omezení produkce oxidu siřičitého, což je výchozí složka "kyselých dešťů".

"Vzhledem ke stále malé koncentraci síry a ojedinělosti případu je riziko poškození motoru nebo negativního působení na životní prostředí zanedbatelné," dodává Daniel Maxa.

A přidává pro srovnání příklad: "Guma v pneumatice má dnes do cca 3 % síry, což je 30 000 mg/kg. Spálením jediné pětikilové pneumatiky poškodím životní prostředí sírou stejně, jako spálením 450 litrů té 'závadné' nafty…"

Síra maže

Množství síry podle odborníků rozhodně nemůže mít na provoz vozidla vážnější dopad.

Když se v Československu začalo v sedmdesátých letech pro ochranu životního prostředí s omezováním obsahu síry v naftě, narazili výrobci na problém snižování přirozené mazivosti motorové nafty. "Ta byla dána přítomností stopových množství uhlovodíků obsahujících síru, dusík, kyslík a podobně," uvádí specializovaný server Petroleum.cz.

"Ukázalo se, že hluboce rafinovaný produkt ztrácí svou přirozenou mazací schopnost," popisuje Technický týdeník. A snížení mazivosti nafty může způsobovat problémy u vstřikovacích čerpadel vznětových motorů.

Síra totiž dokonce naopak zvyšuje mazivost nafty, i když už to není třeba. Mazivost dnes u kvalitní nafty není problém. "U dnešní nafty je nízký obsah sirných látek z pohledu mazivosti kompenzovaný povinně přidávanou biosložkou, která dobře maže," říká Daniel Maxa. "Mazivost se dá také 'dohnat' aditivy," dodává.

 "Vzhledem k současnému extrémně nízkému limitu obsahu síry lze palivo z hlediska tohoto parametru znehodnotit celou škálou jiných produktů. Třeba leteckým petrolej má dnes limit 3 000 mg/kg," dodává Daniel Maxa.

Pančovaná nafta je problém

Podle Tomáše Mikšovského i Daniela Maxy je problém u pumpy v Šumperku, jejíž nafta překročila povolený obsah síry čtyřicetinásobně, někde jinde. "Tam jde o jednoznačné porušení předpisů. Už byla také informována policie a celní správa, protože v tomto případě jde téměř jednoznačně o daňový unik pančováním," vysvětluje odborník.

Na základě těchto informací ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba vydal vedení České obchodní inspekci pokyn k mimořádnému odběru vzorků motorové nafty u dalších čerpacích stanic.

"Síra poškozuje především životní prostředí, motor nepoškodí," ubezpečuje Mikšovský. V případě "šumperské nafty" jde ale spíš o to, že pumpař naftu pravděpodobně naředil něčím, co nepodléhá kontrole a hlavně zdanění.

Asi nejpravděpodobnější je topný olej a ten může v některých případech poškodit palivový systém. Auto pak netáhne, což může být nebezpečné třeba v situacích, kdy řidič předjíždí a překvapí ho náhlý úbytek výkonu. Motor se totiž takto nekvalitním palivem zanese.

Ani všechny topné oleje ale nemusí být podle Daniela Maxy z pohledu motor vždy problémem. "Pokud by se jednalo o extra lehký topný olej, rozdíl mezi ním a motorovou naftou by mohl být pouze v obsahu barviva a některých aditiv, ale hlavně ve spotřební dani," uzavírá.

Najděte si "svoji" benzinku

Na špatnou naftu neexistuje recept na nápravu. "Nedá se s tím nic dělat, takovou naftu ničím nespravíte," říká Petr Petřík, pražský automechanik, odborník na naftová auta. Žádné aditivum, které by špatnou naftu, ve které je například topný olej, vylepšilo, neexistuje.

Takové palivo zničí motor, ucpe vstřikovače a filtry, zničí čerpadlo. Jediným receptem je podle Petříka mít vlastní seznam pump, kde jsou solidní a kde tankovat. "Určitě se vyhnout laciným benzinkám," zdůrazňuje Petřík. Doporučuje jen značkové pumpy.

"Pokud už při odjezdu z čerpací stanice nejde automobil nastartovat nebo vykazuje nízký výkon a prakticky nulovou akceleraci, pak je možné, že palivo může být nekvalitní," říká jeden z největších českých odborníků na benzin a naftu Václav Loula, který je také vedoucím komise pro rozvoj petrolejářského průmyslu a obchodu  v České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu. "Doporučuji nepokračovat v jízdě a raději zajistit odtah do servisu ke zjištění příčiny poruchy. A odebrat věrohodný vzorek za účasti prodejce z vozidla i čerpací stanice," radí.

Síra v naftě

Z hlediska ochrany životního prostředí se v západní Evropě i u nás koncem 70. let dostala do popředí otázka obsahu síry v motorové naftě. Obsah síry v motorové naftě vyráběné v československých rafinériích se začal razantně snižovat z původních hodnot 0,5 % přes 0,25 % až na hodnotu 0,15 % m/m v roce 1987. Zde je třeba podtrhnout, že Československo se tak z hlediska obsahu síry v motorové naftě zařadilo mezi přední evropské státy. Před námi byla snad pouze SRN a některé skandinávské země, za námi takové hospodářské velmoci jako Francie, Itálie a další. Od roku 1995 byla v ČR zavedena hodnota obsahu síry v motorové naftě max. 0,05 %, což bylo s více než ročním předstihem oproti EU. Obsah síry se snižuje i nadále a v současné době se vyrábí motorová nafta s obsahem síry max. 10 mg/kg.

Zdroj: Česká rafinérská



Toyota Yaris 1,0 1MAJ
Toyota Yaris 1,0 1MAJ

r.v. 2003, naj. 89 000 km, benzín
79 000 Kč (s DPH)



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.