Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvalita paliv klesá. Mobilní laboratoř hledá, kde natankovat bezpečně

  13:30aktualizováno  13:30
Ceny paliv rostou, jejich kvalita ale klesá. Ve výběru bezpečné pumpy má řidičům pomoci speciální program kontroly kvality pohonných hmot. U benzinek označených samolepkou Pečeť kvality byste na špatné palivo narazit neměli.

Mobilní laboratoř pro analýzu kvality paliv | foto: SGS

Česká obchodní inspekce (ČOI) v únoru zjistila nedostatky u bezmála desetiny kontrolovaných vzorků pohonných hmot. Ve srovnání s loňským průměrem byl závadných vzorků téměř dvojnásobek.

Inspektoři ČOI v únoru odebrali 153 vzorků pohonných hmot a normám jich nevyhovělo 15. "Rozbory odebraných vzorků prokázaly odchylky od jakostních norem u devíti vzorků motorové nafty a šesti vzorků automobilových benzinů," vypočítává tiskový mluvčí ČOI Tomáš Vozáb.

"Problém je, že si palivo nemůže zákazník osahat, musí benzince důvěřovat," říká Václav Loula, ředitel pro jakost společnosti Benzina. "Pro běžného motoristu je situace na trhu často nepřehledná, protože konkrétní informace o kvalitě pohonných hmot jsou nedostupné," souhlasí Vladimír Třebický, odborník na kvalitu pohonných hmot.

Pravidelná kontrola

Jak se testuje

V Česku funguje asi 2700 registrovaných benzinek, do programu jich je přihlášeno asi 1200.

SGS má šest terénních pracovníků, kteří je objíždějí, odebírají vzorky a předávají je do speciálních laboratoří v Praze a Kolíně. Každou benzinku navštíví minimálně třikrát do roka.

Laboratoř pro analýzu kvality paliv

Asi dvacet procent práce obstará mobilní laboratoř. Dodávka nacpaná nejmodernější technikou v hodnotě mnoha milionů korun, která umožňuje provádět testy přímo na místě odběru.

Analýza vzorků trvá přibližně 40 minut. Nekteré rozbory se však musí provádět ve "velké laboratoři". Speciální laboratorní technika by totiž příliš trpěla při převozech po rozbitých silnicích.

Jedním z pomocníků při výběru pumpy s nezávadným palivem je samolepka Pečeť kvality. Donedávna ji uděloval Ústav paliv a maziv. V loňském roce ústav převzala švýcarská společnost SGS (Sociéte Générale de Surveillance holding SA).

SGS nyní představila rozšířený program kontroly kvality, se kterým má ambice jít i za hranice Česka.

"Motorista, který tankuje ze stojanů označených Pečetí kvality, má vždy jistotu, že kupuje pravidelně prověřovaná paliva," říká Daniel Dobeš, ředitel divize paliv a maziv SGS.

S letoškem se zpřísnily podmínky pro udělení pečeti a také se zvětšil počet testovaných parametrů (například kontrola aditivace paliv). "Testy jsou zaměřeny na zásadní jakostní parametry a prováděny podle příslušných norem," popisuje Dobeš. "Ze 100 vzorků musí být v 98 případech splněna norma, pouze 2 případy mohou vykazovat malé odchylky," vypočítává.

Nezávislé testy

"Program byl vytvořen s cílem informovat motoristy o tom, kde najdou dlouhodobě kvalitní, nezávislým orgánem kontrolované pohonné hmoty," vysvětluje Petr Láhner, generální ředitel české pobočky SGS.

Čerpací stanice, které se zapojí do programu, jsou pravidelně kontrolovány a po celou dobu účasti v programu musí vykazovat trvalou shodu kvality pohonných hmot s normami. Benzinka, která se do programu přihlásí, musí být také dostatečně pojištěna pro případ, že způsobí zákazníkovi škodu nekvalitním palivem.

"Pokud se stane, že je vzorek z nějakého důvodu v nesouladu s normou, musí provozovatel čerpací stanice zajistit okamžitě nápravu," dodává Daniel Dobeš. "Pokud tak neučiní, bude mu členství v programu pozastaveno nebo zrušeno."

"Nejčastější závadou je malé množství benzinu v naftě, který mění bod vzplanutí," říká Dobeš. "Jsou to ovšem množství, která motor nepoškodí."

Mapa bezpečných benzinek

Součástí programu jsou také internetové stránky, kde je interaktivní mapa, která zobrazí všechny čerpací stanice s pečetí kvality ve vybraném regionu.

Pečeť kvality paliv

Autor:




Nejčtenější

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Další z rubriky

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.