Česká obchodní inspekce (ČOI) v únoru zjistila nedostatky u bezmála desetiny kontrolovaných vzorků pohonných hmot. Ve srovnání s loňským průměrem byl závadných vzorků téměř dvojnásobek.
Inspektoři ČOI v únoru odebrali 153 vzorků pohonných hmot a normám jich nevyhovělo 15. "Rozbory odebraných vzorků prokázaly odchylky od jakostních norem u devíti vzorků motorové nafty a šesti vzorků automobilových benzinů," vypočítává tiskový mluvčí ČOI Tomáš Vozáb.
"Problém je, že si palivo nemůže zákazník osahat, musí benzince důvěřovat," říká Václav Loula, ředitel pro jakost společnosti Benzina. "Pro běžného motoristu je situace na trhu často nepřehledná, protože konkrétní informace o kvalitě pohonných hmot jsou nedostupné," souhlasí Vladimír Třebický, odborník na kvalitu pohonných hmot.
Pravidelná kontrola
Jak se testujeV Česku funguje asi 2700 registrovaných benzinek, do programu jich je přihlášeno asi 1200. SGS má šest terénních pracovníků, kteří je objíždějí, odebírají vzorky a předávají je do speciálních laboratoří v Praze a Kolíně. Každou benzinku navštíví minimálně třikrát do roka. Asi dvacet procent práce obstará mobilní laboratoř. Dodávka nacpaná nejmodernější technikou v hodnotě mnoha milionů korun, která umožňuje provádět testy přímo na místě odběru. Analýza vzorků trvá přibližně 40 minut. Nekteré rozbory se však musí provádět ve "velké laboratoři". Speciální laboratorní technika by totiž příliš trpěla při převozech po rozbitých silnicích. |
SGS nyní představila rozšířený program kontroly kvality, se kterým má ambice jít i za hranice Česka.
"Motorista, který tankuje ze stojanů označených Pečetí kvality, má vždy jistotu, že kupuje pravidelně prověřovaná paliva," říká Daniel Dobeš, ředitel divize paliv a maziv SGS.
S letoškem se zpřísnily podmínky pro udělení pečeti a také se zvětšil počet testovaných parametrů (například kontrola aditivace paliv). "Testy jsou zaměřeny na zásadní jakostní parametry a prováděny podle příslušných norem," popisuje Dobeš. "Ze 100 vzorků musí být v 98 případech splněna norma, pouze 2 případy mohou vykazovat malé odchylky," vypočítává.
Nezávislé testy
"Program byl vytvořen s cílem informovat motoristy o tom, kde najdou dlouhodobě kvalitní, nezávislým orgánem kontrolované pohonné hmoty," vysvětluje Petr Láhner, generální ředitel české pobočky SGS.
Čerpací stanice, které se zapojí do programu, jsou pravidelně kontrolovány a po celou dobu účasti v programu musí vykazovat trvalou shodu kvality pohonných hmot s normami. Benzinka, která se do programu přihlásí, musí být také dostatečně pojištěna pro případ, že způsobí zákazníkovi škodu nekvalitním palivem.
"Pokud se stane, že je vzorek z nějakého důvodu v nesouladu s normou, musí provozovatel čerpací stanice zajistit okamžitě nápravu," dodává Daniel Dobeš. "Pokud tak neučiní, bude mu členství v programu pozastaveno nebo zrušeno."
"Nejčastější závadou je malé množství benzinu v naftě, který mění bod vzplanutí," říká Dobeš. "Jsou to ovšem množství, která motor nepoškodí."
Mapa bezpečných benzinekSoučástí programu jsou také internetové stránky, kde je interaktivní mapa, která zobrazí všechny čerpací stanice s pečetí kvality ve vybraném regionu. |