Kvalitní protektor lze poznat podle hvězdiček, říká pneumatikář

Zimní protektory lze podle názoru jejich výrobců bez obav využít na osobních autech, ovšem důležitý je správný výběr důvěryhodných renovovaných plášťů. "Já na protektorech jezdím pětadvacet let a nikdy mě nezklamaly," svěřuje se Jiří Kutal, technolog brněnské Obnovy, která je největším výrobcem automobilových protektorů v zemi. "Na všech protektorech původem z tuzemska jsou hvězdičky, které motoristovi napoví, co lze od konkrétního kusu očekávat."
Můžete řeč hvězdiček přeložit?

Tři hvězdičky symbolizují první klasifikační skupinu, do které může být zařazen jen poprvé protektorovaný a vskutku kvalitní plášť. Tento protektor lze použít jako novou pneumatiku stejného provedení na přední i zadní nápravě podle rychlostní kategorie, která je na něm ve formě velkého písmene vyznačena. Dvě hvězdičky označují druhou klasifikační skupinu a plášť, který je buď podruhé protektorovaný, nebo na kostře, která byla před protektorováním opravovaná. Tento výrobek lze montovat jen na zadní nápravu.

A jedna hvězdička?

Takové protektory se v tuzemsku nevyrábějí, třetí klasifikační skupina neexistuje.

Co když hvězdičky na protektoru pocházejícím z Česka nejsou?

To by řidič měl zpozornět. Například v naší firmě hvězdičky z pláště uřízneme v případě, že se při protektorování ukázala jako špatná kostra a výrobek nelze na autě použít. Někteří výrobci protektorů včetně naší firmy odříznou - aby varovali před použitím nekvalitních protektorů bez hvězdiček - také kousek dezénu.

V nabídce supermarketů se ve značné míře objevily pneumatiky protektorované moderním způsobem od patky k patce, které obyčejný motorista prakticky nerozezná od pneumatik nových. Poradíte mu, jak identifikovat protektor?

Prodavači by měli zcela jednoznačně informovat o tom, co z nabízeného zboží je nová pneumatika, a co protektor. A osobně mám zkušenosti, že se v obchodech nepokoušejí podvádět. Nicméně motorista sám odhalí protektor podle toho, že je označen slůvkem Remould.

V největší míře zřejmě kupují zimní protektory majitelé starších škodovek.

Na staré Škody 120, favority a felicie lidé běžně a bez problémů dávají protektory, ať už jsou zimní nebo letní. Diskutovat by se dalo o nasazení protektorů třeba na mercedesy, BMW a dnes už i na některé Škody Octavia s dvěstěkilometrovou a vyšší maximální rychlostí, ale asi by to bylo zbytečné, neboť majitelé zmíněných drahých vozů obvykle mají i na nové pláště.