Kvalitní VW Passat je jen průměrný sprinter

Král střední třídy na zdejším trhu - Volkswagen Passat - zanechává i po nedávných úpravách dobrý dojem kvalitou, komfortem, úctyhodným vnitřním prostorem a bezpečnými jízdními vlastnostmi. Potvrdilo se to v testu MF DNES, ve kterém vůz poháněl základní motor z nabídky dieselů 1.9 TDI o výkonu 74 kilowattů. K jeho vlastnostem sice patří nízká spotřeba, ale také jen průměrná ochota zrychlovat. To ale má řešení: o větší dynamiku se mají starat další dva turbodiesely v nabídce modelu Passat, motor 1.9 TDI o výkonu 96 kilowattů a šestiválec 2.5 TDI se 110 kilowatty.

Stokoňový naftový motor (74 kilowattů), který byl pod kapotou testovaného vozu, se objevuje i v modelech ostatních značek koncernu Volkswagen. Nechybí ani mladoboleslavské Škodě Auto, která ho montuje do fabií. Ale zatímco Škoda Fabia 1.9 TDI působí na silnicích dojmem malé rakety, je o 250 kilogramů těžší Volkswagen Passat s tímtéž agregátem v jízdě o dost rozvážnější.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily VW Passat  můžete koupit na www.automodul.cz

Určitě to však není lenoch, který by měl problémy s bezpečným předjížděním. Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) zrychlí Volkswagen Passat 1.9 TDI (74 kilowattů) z klidu na stokilometrovou rychlost za 14 vteřin. Pro srovnání lze uvést, že zhruba stejné parametry zkušebna před časem naměřila Octavii 1.9 TDI (66 kilowattů), zatímco Škoda Fabia 1.9 TDI (74 kilowattů) totéž zvládla o dvě a půl vteřiny rychleji. Jediným záporem motorů TDI je jejich o poznání větší hluk ve srovnání s pohony konkurenčních značek, které využívají techniku Common Rail.

Passat v testu svou spotřebou potvrdil, že motory TDI z koncernu Volkswagen jsou k řidičově peněžence ohleduplné: polykal v průměru pět litrů nafty při jízdě mimo město, šest litrů na dálnici a ve městě nepřekonal hranici devíti litrů nafty na 100 kilometrů. A průměrná spotřeba po zhruba tisícovce testovacích kilometrů? Přibližně 6,5 litru na 100 kilometrů. Dobré známky si v testu vydobyly i jízdní vlastnosti passatu. Nechybí jim pohodlí důležité na vozovkách ve špatném stavu, ani bezpečí při řešení neočekávaných situací. Škoda, že jízdní chování netlačí k dalšímu kroku k dokonalosti program stabilizace podvozku ESP. V Česku si za něj zákazníci musí připlatit 30 tisíc korun, ovšem v Německu je v základní výbavě modelu.

Z měření, která v rámci testu MF DNES uskutečnili v interiéru vozu pracovníci ÚSMD, vyplynulo, že v šířce nemá kabina passatu v rámci střední třídy konkurenci. Překoná i nový Ford Mondeo a blíží se dokonce i vozům o třídu větším a o stovky tisíc korun dražším. Například kabina Oplu Omega je zhruba stejně široká jako u Volkswagenu Passat, v prostoru na zadních sedadlech má passat navrch. Další o třídu větší novinka - Peugeot 607 - je k prostoru kolen cestujících na zadním sedadle zhruba stejně velkorysý jako nový volkswagen. Uvnitř je však francouzský vůz zhruba o šest centimetrů širší. Kufr Volkswagenu Passat má velký objem, který limituje malé víko. To je však pro sedany typické.

Luxus a kvalita na střední třídu snad až nevídaná pronikla z kabiny i k prostoru pro zavazadla: často trpící nákladovou hranu kufru chrání praktická a efektní chromová lišta, stejného provedení jsou i vzpěry víka kufru. Martin Kovář, který v testech MF DNES hodnotí vozy pohledem řidiče - vozíčkáře, zkusil Volkswagena Passat porovnat s menší a levnější Škodou Octavia. "Prostor na zadních sedadlech hovoří jasně pro německý vůz, ale kufr je mnohem lépe využitelný u pětidveřové škodovky," míní Martin Kovář.


Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 10
Spotřeba v testu 9

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 10
Využití kufru 8
Výhled z vozu 9


Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 9
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,1
Zrychlení 0-400 m (s) 19,7
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,3
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 28,9
Pramen: ÚSMD


Očima designéra

Nová úprava Volkswagenu Passat se nese v duchu připravovaného vozu vyšší třídy, zatím prezentovaného jako D Koncept. Využívá očekávání zákazníků, kteří chtějí auto se společnými rysy, jaké bude mít i jeho větší a luxusnější bratr. Na designéry tentokrát proto mnoho práce nezbylo, což ovšem neznamená, že by se jim dílo nepovedlo. Model je elegantní a tváří se luxusněji než dosud. To platí hlavně pro výraznou a přední masku, změny jsou i vzadu. Přitom málokdo ví, že právě zadní světla nového passatu byla poprvé vidět na prvních skicách octavie. Interiér je zdařilý, zvláště se mi líbí vysouvací loketní podpěra nad středovým tunelem. A závěr? Nový passat je tradičním volkswagenem. To znamená, že nesází na výstřelky, ale na vysoký standard.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Na trhu s jetými auty potvrdí nový Volkswagen Passat své takřka výsadní postavení, které charakterizuje velká poptávka po tomto vozu a jeho malá ztráta hodnoty v závislosti na čase. Očekávám, že se - na rozdíl od předchozích generací - poněkud zvýší zájem o čtyřdveřové sedany. Po pětiletém provozu a 100 tisících kilometrů ztratí na ceně nejméně vznětové čtyřválce, jejichž zůstatková hodnota bude asi 294 tisíc korun, tedy 45 procent z původní ceny. Druhé místo z pohledu amortizace zřejmě obsadí vznětový šestiválec (42 procent), třetí zážehový čtyřválec (41 procent), čtvrté zážehový pětiválec spolu s 1.8 T (38 procent) a poslední bude 2.8 V6 (35 procent).
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat z bočního pohledu

Volkswagen Passat s otevřeným kufrem