Laciné zimní obutí auta: protektory a další nouzová řešení

Pneumatiky z druhé ruky seženete sice za pár set korun, problémem bývá jejich stáří. Dobré protektory mohou být naopak lepší než levné nové pláště z Číny.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Bridgestone

Najezdíte za zimu jen minimum kilometrů, ale někdy prostě vyjet musíte? Možná si zimní pneumatiky pořizujete vůbec poprvé. Kdo jezdí často, neměl by na obutí pro auto šetřit. Kdo potřebuje párkrát do měsíce zajet na nákup a k doktorovi a s opravdovou zimou se potká za volantem jednou dvakrát do roka, může zkusit úsporné řešení.

Hledáme úsporné řešení pro fabii

Pro modelový příklad levnější varianty zimního obutí jsme zvolili typické auto českého řidiče: Škodu Fabii předchozí generace. Její majitelka najezdí ročně maximálně do deseti tisíc kilometrů, z toho minimum v zimě. Jezdí téměř výhradně po Praze, kde je kalamitních dnů v zimě většinou jen pár.

Za kolik obujete fabii

  • Kvalitní nové pneumatiky: od 5 tisíc korun
  • Laciné nové pneumatiky: od 4 tisíc korun
  • Protektory: od 3 200 korun
  • Pneumatiky z druhé ruky: kolem tisícovky

Poznámka: Ceny jsou za sadu 4 pneumatik.

Stejnou fabií jezdí i starší pár, který ji potřebuje pro cesty do nedalekého města, kam se vydává jednou týdně na nákup a vyřídit návštěvy úřadů a lékaře. Standardní rozměr pneumatik na fabii 1,4 je 165/70/R14. Sada nových plášťů Continental ContiWinterContact TS 800, které se v testech zimních pneumatik drží na špici, vyjde minimálně na pět tisíc. K nejlevnějším z pneumatik seriózních značek patří Ceat Formula Winter (ekonomická značka Pirelli) v testech nezáří, ale dají se pořídit za čtyři tisícovky.

Protektory: ušetříte spíš stovky než tisíce

Pár stovek se dá ušetřit koupí protektorovaných pneumatik. Bývají v nabídkách supermarketů i internetových obchodů. Výrobci protektorů slibují důslednou kontrolu materiálů, které používají, a říkají, že jejich výrobky jsou kvalitnější než laciné gumy z Číny. V tom mají bezesporu pravdu. Srovnávací testy však dokazují, že na moderní pneumatiku protektor, což je vlastně zrenovovaná stará pneumatika (na původní kostru navařený nový dezén), rozhodně nemá.

Gumy ze supermarketu

Sada v Česku nejznámějších protektorů Vraník na fabii vyjde asi na 3 200 korun. V mnoha hobbymarketech najdete stojany s protektory také – často nabízí protektory neznámého původu v akční slevě. Oproti e-shopům, kde levné gumy většinou koupíte, nemusíte v supermarketu platit dopravu.

Protektory mají opodstatnění pro nákladní auta a dodávky. U osobních aut je cenový rozdíl oproti laciným, zcela novým gumám minimální – v případě Škody Fabia je to necelá tisícovka za čtyři pláště. Proto si raději pořiďte nové gumy.

"Protektory už ekonomicky nedávají smysl," komentuje Pavel Petruška z internetového obchodu s pneumatikami AZ Pneu. "Pokud půjdou ceny zase nahoru jako dřív, možná se zase ale budou vyplácet."

Výrobci protektorů se však brání, že jejich pláště jsou kvalitnější než laciné čínské pneumatiky. Na recyklovaných pláštích toho podle "protektorářů" najedete stejně jako na nových.

"Doporučuji je těm, kteří najezdí asi 15 tisíc kilometrů ročně," říká Michal Stárek, vedoucí obchodu Protektory Praha. Jiný názor uvádí Pavel Petruška: "Nevíte, kolik se na původní gumě najelo a co se s ní dělo," opakuje známé výhrady vůči protektorům.  "Na offroady jsou fajn," dodává však smířlivěji.

Ojeté pneu: když nevíte, co kupujete

Ještě lacinější variantou než protektory je pořízení použitých pneumatik. S ojetými plášti se čile obchoduje na internetu, nabídnou vám je různé bazary, ale i pneuservisy. Odborníci takové řešení nedoporučují s poukazem na to, že nevíte, co s pláštěm předchozí uživatel dělal.

Pokud jste ochotni podstoupit takové riziko, najdete třeba na aukčním serveru Aukro sadu značkových plášťů na fabii za 800 korun. Celá sada stejných gum, obutých rovnou na ráfcích, byla na stejném místě k mání za tři tisíce. Toto řešení je asi ze všech nejhorší i proto, že skoro jistě koupíte pneumatiky starší čtyř let, takže nebudou zachovávat potřebnou měkkost při nízkých teplotách.

Upřímně, je to varianta, která uspokojí jen policisty při kontrole, ne vás při jízdě na sněhu a ledu. Na výlety do hor to rozhodně není.

Jak kombinovat staré a nové

Variantou, která je o něco lepší než koupě ojetých gum, je pořízení dvou nových a dvou použitých plášťů. V takovém případě platí toto pravidlo: namontujte
lepší obutí na kola zadní nápravy nezávisle na tom, zda jsou poháněná. Když dojde ke krizové situaci, můžete přední nápravu ovládat pomocí volantu, ale ovládat zadní kola je mnohem obtížnější.

Pro starší i nové pláště platí stejná pravidla

Pro použití protektorů a nově koupených ojetých gum platí stejná pravidla jako pro nové pneu. V několika prvních stech kilometrech je třeba věnovat plášti zvýšenou pozornost a dát mu čas na usazení a stabilizaci. Pozor na nesprávný tlak v pneumatice, vede ke snížení její životnosti a často také k jejímu poškození. Je potřeba ho kontrolovat každých čtrnáct dní. Na vozidle smějí být s výjimkou nouzového dojetí současně použity jen pneumatiky stejného rozměru
a konstrukce. Na nápravě pouze pneumatiky stejného rozměru, konstrukce, druhu a značky. A nakonec ještě poslední důležité pravidlo: zimní pneumatika nesmí
mít hloubku drážky dezénu pod čtyři milimetry. Dávejte si na to pozor při nákupu gum z druhé ruky.

Protektory mají slabiny na mokru a sněhu

Při zkouškách německých stanic technické kontroly vyšlo najevo, že se protektory neumějí vyrovnat kvalitním novým plášťům.

Auto obuté do protektorovaných pneumatik může mít až o deset metrů delší brzdnou dráhu. Ani úspora při nákupu není jednoznačná – následně se projeví ve zvýšené spotřebě a může ovlivnit jízdní vlastnosti. Zjistil to test německého autoklubu ACE, který pro německé STK v síti GTÜ protektory otestoval.

Testeři zkoumali protektory jménem Rigdon a Respa, které se občas objeví i v českých e-shopech nebo v soukromé inzerci jako použité. Jen jedna sada recyklovaných gum v testu nepropadla úplně. Ani ta se však nemůže poměřovat s kvalitními novými plášti.

"V nejslabší formě se protektory představily v části testu, který se zaměřil na mokrou zimní silnici," popisuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného serveru AutemBezpečně. cz. "Protektory měly na vodou pokryté vozovce až o 10 metrů delší brzdnou dráhu než nové pneumatiky," popisuje.

Pneumatiky vyrobené tak, že se na starou kostru "navaří" nový běhoun s dezénem, navíc nedržely na mokru jízdní stopu a testovací VW Golf byl hůř ovladatelný. Relativně dobře zafungovaly některé testované protektory při jízdě sněhem. GTÜ konstatuje, že na sněhu nezklamaly. V testu se projevila hlavní slabina protektorů: nevyrovnanost výkonů.

Pláště, které měly problémy na sněhu, brzdily velmi dobře na suchu – a naopak. Jenže zimní pneumatika musí dobře fungovat za všech povětrnostních podmínek.
Všechny tři protektorované pneumatiky propadly při testech valivého odporu, který má přímý vliv na spotřebu. "Oproti minulým testům se protektory zlepšily ve vysokých rychlostech," cituje Petr Buček z hodnocení GTÜ.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...