Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Laciný diesel = problémy

  11:49aktualizováno  11:49
Teprve sedm týdnů po náhodné koupi v největším tuzemském bazaru AAA Auto Praha je dvanáct let starý Peugeot 1.8 DT schopen odstartovat do dlouhodobého testu MF DNES, ve kterém má absolvovat 40 tisíc kilometrů. Ty by měly naznačit, do jaké míry je výhodný pro řidiče, kteří si od laciných dieselů slibují úsporné cestování.
Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES

Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES | foto: AAA Auto Praha

Při poměrně solidní vizáži stála ojetina 89 tisíc korun, avšak jiné naftové Peugeoty 405 se zhruba srovnatelným stářím a podobně nejistou budoucností se prodávají za 100 tisíc až 130 tisíc korun. Poptávka po těchto vozech totiž v tuzemsku převyšuje nabídku. Láce však nebývá vždy výhodná. Po prvních několika stovkách kilometrů na cestách za opraváři, kteří si peugeota přehazovali jako horký brambor, si vůz řekl téměř o dalších 30 tisíc korun, než se ukázal jako schopný normálního ježdění. Tak závažné totiž byly jeho závady, z nichž největší spočívaly v neschopnosti topit a v úniku výfukových plynů do chladicí kapaliny.

Ve zkušební jízdě obstál

Peugeot 405 DT nemohl v AAA Auto Praha dostat lepší doporučení k zájmu: jeden z mladých prodejců ho měl předběžně rezervovaný pro sebe. Po chvilce se však rozhodl upřednostnit zájem zákazníka a jelo se na šestikilometrovou zkušební

Starého Peugeota 405 zvolila MF DNES k dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů proto, že auta zmíněného modelu patří k nejrozšířenějším a nejoblíbenějším dieselům na zdejších silnicích. Veškeré dlouhodobé testy osobních automobilů, které redakce organizuje od roku 1996, platí v nákladech na provoz, údržbu i výbavu vydavatel MF DNES, společnost MAFRA. Ojetiny Ford Mondeo, Opel Vectra a čerstvě i Peugeot 405 kupovala MAFRA v náhodně vybraných autobazarech, Škodu Felicia u škodováckého dealera. Dvě Škody Octavia a Škodu Fabia získala v dražbách pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, jichž v zemi ročně přibývají zhruba dvě stovky.
jízdu. V jejím průběhu řidič dal vyniknout turbu, vůz celkem dobře seděl a naleštěný interiér působil vstřícně. Jen po návratu se ukázalo, že kolem uzávěru chladicího systému uniká kapalina. "Nesedí závit," prohlásil prodejce. "Než vyřídíme doklady, naši mechanici to napraví." Kromě toho vůz měl řadu drobnějších či vysloveně drobných nedostatků, jejichž přehled uvádíme na jiném místě přílohy. Na cestách za jejich postupným odstraňováním začal docela vážně zlobit: chvíli se nemohl ohřát, pak byl přehřátý, netopil, unikala chladicí kapalina... Na tachometru měl vůz 166 tisíc kilometrů, čemuž se samozřejmě nedá věřit.

Opraváři byli zprvu odhodlaní

Automechanici v Praze a okolí, které redaktoři MF DNES jako zákazníci oslovili, byli zpočátku smělí: peugeot prý na Vánoce bude jezdit. Jenže ve skutečnosti se jim nedařilo, potíže přetrvávaly. Redakce tak utrácela zatím jen za drobné servisní úkony v podobě preventivní výměny rozvodového řemene, opravy elektroinstalace a podobně. Konečná této etapy nastala v dílně, jejíž mechanik závadu diagnostikoval jako prasklé vložky válců a chtěl je svařovat. "S něčím takovým jsem se ještě nesetkal," vyjádřil se později odborník, který jako soukromník za desetiletí praxe opravil tisíce peugeotů. Ke svařovacímu zásahu nakonec nedošlo - šéf dílny, kde peugeota původně rozebrali, se totiž velikosti úkolu zalekl a mechanika se zakázkou vyhodil. Dlužno dodat, že žádná z firem či mechaniků, kteří potíže auta nevyřešili, nic neúčtovali. Rozebraný motor tedy putoval do kufru a celý vůz pak na odtahové službě za více než čtyři tisícovky do Plzně. Do malého servisu, který se specializuje na francouzská auta a zvláště na peugeoty.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Peugeot  můžete koupit na www.automodul.cz


Účet: týden práce a 28 000 Kč

Vůz, který prodávající AAA Auto Praha zařadil do kategorie C, což značí stav horší než dobrý, mechanik opravoval týden. Problémy se mu totiž při práci na motoru doslova rodily pod rukama. Že je prasklá hlava motoru, to ve firmě poznali okamžitě. Přes nejrůznější úkony, jejichž cena se v pověstně levné plzeňské firmě vyšplhala včetně dodavatelských prací na 20 tisíc korun, se totiž dopracovali třeba až k zadřenému ložisku klikové hřídele. Za opravu redakce zaplatila necelých 28 tisíc korun. "Nic není jistého, víc ukáže čas," vyjádřil se k perspektivě vozu Karel Hartl, šéf servisu H + B Plzeň. "Je to laciná ojetina bez minulosti a s pochybnou předchozí péčí. Tvrdím, že její provoz v celkovém účtování vyjde dráž než u podobně starého benzinového auta."

Z testu plynou první zkušenosti

Značkový servis je pro automobil podobné kvality a hodnoty naprosto nedostupný, to ví většina motoristů. Zbývají tedy menší neznačkové dílny, opraváři-garážisti, neoriginální náhradní díly, vrakoviště... l z této poměrně pestré nabídky je podle názoru odborníků dobré důkladně vybírat. Neznačkové díly či součástky z vrakovišť - ano, neznámý servismani či garážisti - určitě ne! Je dobré zvolit menší a levnější dílnu, která s konkrétní značkou automobilu pracuje, a co je neméně důležité, motoristé k ní mohou podat kladné reference. Rovněž stará pravda o nutnosti finanční rezervy při koupi ojetiny se v testu Peugeotu 405 DT potvrzuje. Obecně doporučovaných deset až dvacet procent z pořizovací ceny by v tomto případě nestačilo. Zatím je jisté, že testovaný automobil bude v dohledné době žádat dalších nejméně pět tisíc až šest tisíc korun za starší, ale použitelné náboje předních kol, neboť v jednom ze stávajících drží kolo na třech šroubech a čtvrtý, volný, hrozí vypadnutím. "Je to o hubu, jezděte pomalu a rychle s tím něco dělejte," vyjádřil se jeden z mechaniků, který si na vůz také sáhl.

Rozhovor s Karlem Hartlem, šéfem plzeňského servisu, který Peugeot 405 DT zprovoznil ke startu do dlouhodobého testu:

* Jakou základní diagnózu peugeotu stanovíte?

Je to dvanáct roků staré auto, které má podle mého názoru za sebou nejméně 200 tisíc až 250 tisíc kilometrů. Jeho bazarová cena 89 tisíc korun je na spodní hranici jetého turbodieselového peugeotu. Soudím, že u vozu, netuším kdy, došla voda v chlazení a řidič s ním pokračoval v jízdě tak dlouho, dokud se motor nezastavil. Problémy se zvětšovaly s nekvalitními následnými opravami. Motor ve stavu, který jsme začali napravovat v našem servisu, byl poskládaný z dílů posbíraných po všech koutech nějaké kutilské dílny. Jak jsme v práci postupovali dál, zádrhelů přibývalo. Původně jsme mysleli, že je jen prasklá hlava motoru, později se ukázaly zadřené lágry hlavního ložiska a další a další. Vůz neměl štěstí na opraváře. Kupříkladu potíže s topením způsobil někdo, kdo do chladicího systému nalil některý z tak zvaných zázračných těsnících prostředků a logicky ucpal nejmenší průchody.

* Podobně jako motor je na tom celý vůz?

Nikoliv, zadní náprava je repasovaná, přední náprava je lepší než průměr. Bezproblémová je převodovka. Není bez zajímavosti, že starý turbodiesel - ještě verze o obsahu 1760 cm3 - nyní podává snad až nevysvětlitelně špičkový výkon, ale určitě by nějaké závodění dlouho nevydržel.

* Je praskání hlav u naftových peugeotů obvyklé?

Tuto závadu nelze považovat za překvapení, nicméně u jejího zrodu vždy stojí nějaký řidičův dluh či prohřešek: přehřátý motor, dravá jízda se studeným motorem a podobně. Jsou lidé, kteří takovou potíž neznají po 400 tisících kilometrů, a znám řidičku, která hlavu motoru měnila po 52 tisících kilometrů.

* Daly se závady motoru zmíněného peugeotu při koupi tušit?

Bez důkladné prohlídky ve vybavené dílně nikoliv. My opravíme ročně 1400 aut, z toho 1100 peugeotů, a kdybyste mě požádal, abych šel bez jakékoliv výbavy a zázemí radit ke koupi diselového peugeotu do bazaru, tak odmítnu. Při vědomí odpovědnosti k zákazníkovi bych si to netroufl.

* Tím naznačujete, že nákup a vlastnictví jetého dieselu je komplikovaná záležitost?

Jistě. Motorista, který nejezdí alespoň 30 tisíc kilometrů ročně, by o tom neměl vůbec uvažovat, s benzinovým autem bude jezdit v absolutních číslech levněji a velmi pravděpodobně s ním bude mít méně problémů.

* Vraťme se k testovanému peugeotu. Kolik by jeho oprava stála ve značkovém servisu?

Daleko by přesáhla pořizovací cenu celé ojetiny. Například jen holá hlava, bez ventilů a dalšího, neposkládaná, od náhradního výrobce stojí 29 tisíc korun. Značkový servis by v takovém případě zřejmě měnil třeba i blok motoru, který v továrním originálu stojí přes 100 tisíc korun. V dalších desetitisícových sférách by se dalo pokračovat.

* Vy jste vůz opravili při nákladech pokud možno co nejnižších. Jakou má perspektivu?

To si netroufám odhadnout. Osobně bych s dlouhou perspektivou nepočítal, najel bych 30 tisíc a vůz prodal, aby dalšímu kupci ještě posloužil. Jinak ale netvrdím, že nemůže jezdit ještě 100 tisíc či 150 tisíc kilometrů. U nejistého automobilu dá odpověď až čas.
__________________________________________________________


Dosavadní náklady na koupi a opravy Peugeotu 405 DT

položka cena v Kč
nákup vozu

89 000

půlroční pov. ruč. pořízené se slevou u prodejce

1000

základní výbava vozu (lékárnička, žárovky, trojúhelník atd.)

1100

preventivní oprava rozvodů

2380

první část opravy elektroinstalace

980

dálniční známka

800

odtahová služba z Prahy do Plzně

4200

oprava motoru a další části elektroinstalace

27 918

celkem

127 378

Pramen: MF DNES

Nejdražší díly, součásti a mechanické práce dosud vložené do oprav

položka cena v Kč

palivoměr, elektrické stahování okna (starší)

2501

těsnění hlavy motoru

1347

oprava hlavy motoru

13 122

kontrola pístů a ojnice

915

demontáž, složení a montáž hlavy motoru

2772

kontrola vstřikování nafty

518

hlavní ložisko motoru

651

první část elektroopravářských prací

980

preventivní oprava rozvodů

2380

druhá část elektroopravářských prací

1220

Poznámka: V přehledu nejsou uvedeny úkony a díly v ceně do 500 korun
Pramen: MF DNES


Závady zjevné při nákupu Peugeotu 405

* nefunkční palivoměr
* neseřízená světla
* některé žárovky zabarvené do modra
* nefunkční spínač vytápění zadního okna
* nespolehlivé relé žhavení
* nefunkční elektrické stahování předních oken
* nefunkční topení
* křivé dveře s komplikovaným otevíráním u řidiče
* nefunkční otáčkoměr
Poznámka: Přehled nezahrnuje opotřebení běžná pro velmi jetý, levný, dvanáct roků starý automobil
Pramen: MF DNES

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.