Ve věku 75 let zemřel Pjotr Prusov, konstruktér Lady Niva. Jeho dílo, které letos slaví 40 let od zahájení výroby, je ale stále ve formě. Automobilka si pochvaluje odbyt a zákazníci nedají na nivu dopustit.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
NIva byla první terénní vůz na světě, který spojil pohon všech kol, samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení vpředu. Jinými slovy, niva je prapředkem všech moderních SUV.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
S malými změnami se niva vyrábí dodnes.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Ke konstrukci, kterou předběhli Sověti dobu, přidává niva opravdu terénní výzbroj: redukcí převodů a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Velké nájezdové úhly a krátký rozvor mrštnost v terénu podpoří, niva navíc umí brodit 60 centimetrů hlubokou vodu, jet v metru sněhu nebo zdolat až šedesátiprocentní stoupání.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Po čtyřiceti letech stále nikdo nevymyslel radikálně lepší recept na kompaktní terénní vůz s nízkou pořizovací cenou. Především díky tomu se niva stále těší stabilnímu odbytu, který dosahuje zhruba 30 tisíc kusů ročně.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Niva je dnes už jen neoficiálním pojmenováním, i když velmi dobře zažitým. Obchodní název modelu zní jednoduše Lada 4x4.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Lada 4x4 (Niva) HardCross
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Konstrukce jednoduché houževnaté terénní lady se za čtyři desetiletí téměř nezměnila, v čase se ale samozřejmě objevila řada vylepšení.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Lada 4x4 (Niva) HardCross
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Podvozek je kovářská práce, karoserie je ovšem samonosná.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Dnes má niva vícebodové vstřikování, v základní výbavě ABS, denní svícení, úchyty Isofix nebo elektrické stahování předních oken.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Off-roadová specifikace HardCross má o 4 cm zvýšený a zesílený podvozek, samosvorné diferenciály, drapáky místo silničních pneumatik a na přání také maskovací lak ve vojenském stylu.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Spínací skříňka je vlevo u sloupku řízení a startuje se jiným klíčkem, než který slouží k odemknutí.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Lada 4x4 (Niva) HardCross
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Dálková světla se zapínají delší páčkou pod volantem jako u žigulíku, zatímco potkávací mají kolébkový spínač na středovém panelu.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Středovému tunelu vévodí tři páky - kromě řadičky pětistupňové převodovky je tu volič redukce a uzávěrky diferenciálu.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Lada 4x4 (Niva) HardCross
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
S postupem doby dostala niva i prvky komfortní výbavy.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Lada 4x4 (Niva) HardCross
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Ostřikovače čelního a zadního skla mají oddělené nádobky, jedna je pod kapotou a druhá v kufru.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Při cenách nových kusů (začínají okolo 320 tisíc včetně DPH) niva nemá konkurenci.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Složitější sklápění nedělených zadních sedadel snad ani vymyslet nejde.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Rezerva je uložená pod kapotou.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Lada 4x4 (Niva) HardCross
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Dveře se otevírají zlehka a po nastoupení si nelze nevšimnout odéru lepidel a plastů, který je pro klasické lady typický.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Pamětníci zavzpomínají - takovou koženkovou stropnici měla kdysi auta běžně.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Niva umí mít i vyhřívaná sedadla nebo klimatizaci.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Lada 4x4 se do důchodu rozhodně nechystá. Má velmi dobré prodeje a stabilní zákaznickou základnu na domácím ruském trhu.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Lada 4x4 (Niva) HardCross
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Lada 4x4 (Niva) HardCross
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz