Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Samara: tuhle ladu ladilo Porsche, zpracování je však typicky sovětské

aktualizováno 
Fešná třídveřová karoserie, bleděmodrý lak nebo ostře řezané hrany. Ano, zvenku vypadá samara z roku 1988 stále docela k světu a nebýt vysokého podvozku, člověk by se mohl snad i domnívat, že si v sobotu přivstane a vydá se pilovat zatáčky za městem. Svezení je každopádně zajímavý zážitek.

Třináctistovka chytá na ťuknutí a po nezbytném ohřátí nás překvapuje, jak ochotně jde za plynem – tohle z dobového tuzemského favoritu neznám. Zrychlování v běžných rychlostech je i na dnešní poměry vcelku dostatečné.

Řazení sice moc přesné není, ale pětku nemusíte na rozdíl od škodovky lovit mezi koleny spolujezdkyně. Podvozek je hodně měkký, což je dáno i vyšší světlou výškou, celkově však oproti škodovce působí bytelnějším dojmem.

Lada 2108 Samara

Velké náklony v zatáčkách patří k věci, stopu však samara drží nad očekávání srdnatě. Zatímco zvenku vypadá „laděnka” stále celkem k světu, nasednutí vyvolává rozporuplné dojmy. Design interiéru sice není beznadějný, provedení však velmi sovětské, a tedy hodně ledabylé. Sedadla potažená textilní umělotinou ještě tvarově ujdou, zoufale nelícující plasty ale žalují podobně jako všudypřítomný typický zápach laciných plastických hmot. Zkrátka nic moc ani na dobu vzniku.

Chceme moderní auto. Okamžitě

Vraťme se ale na začátek, resp. ke kořenům povolžské automobilky. Ty jsou pevně spjaty s modelem VAZ 2101, který poznamenal silnice východního bloku až do našich časů. Jen pro ujasnění a osvěžení zaprášených pojmů: VAZ znamenalo Volžský Automobilový Závod, zatímco Lada bylo obchodní označení zde vyráběných vozů. Samotná nulajednička, která nebyla ničím jiným než na sovětské poměry upraveným Fiatem 124, se rychle stala prodejním hitem a i v bývalém Československu platila za uznávaný vrchol automobilové konfekce. Pro ni i většinu jejích nástupců se u zákazníků vžil populární původní název Žiguli, resp. jeho různé zdrobněliny.

Lada 2108 Samara pro britský trh

V polovině 70. let však soudruhům z vedení závodu v Togliatti i na moskevském ÚV začínalo být jasné, že pokud nechtějí, aby VAZu (respektive Ladě) ujel na evropských trzích vlak a s ním i tolik postrádané devizy, je zapotřebí urychleně zahájit vývoj vozu moderní koncepce s předním pohonem. V opačném případě hrozilo, že se gigantický výrobní závod na žigulíky stane skanzenem, o jehož produkty nebude zájem jinde než v širé domovině.

Jednooký král socialistického tábora

Už v roce 1978 proto spatřil světlo světa první prototyp třídveřového hatchbacku s moderně vyhlížející karoserií. Speciálně pro vývoj samary bylo nakoupeno více než dvacet zahraničních licencí na komponenty typu hřebenového řízení, předních kotoučových brzd nebo dveřních zámků, smlouva o spolupráci na vývoji byla mezi jinými uzavřena i s firmou Porsche, čímž se majitelé několika málo přeživších samar na potkání s oblibou chlubí.

První sériové vozy opustily brány volžského závodu v roce 1984, tedy tři roky před oficiální premiérou Škody Favorit a samara se tak stala svým způsobem mezi slepými v socialistickém táboře jednookým králem. Na domácím trhu ji zpočátku prodávali pod jménem Sputnik.

Rychlé vozy pro KGB

Díky široké zahraniční spolupráci se nový vůz moderních tvarů mohl chlubit takovými vymoženostmi, jako bylo bezdotykové zapalování nebo pětistupňová manuální převodovka v bloku s diferenciálem. O pohon se zpočátku starala třináctistovka o výkonu 65 koní, časem byly k mání i motory 1,1 a 1,5 litru.

V roce 1987 se objevila praktičtější pětidveřová verze, která se roku 1990 se zpožděním dostala i na československý trh. Stejné štěstí už neměl v téže době představený čtyřdveřový sedan, nicméně při pohledu na jeho neforemné tvary, jinak hojně vídané v jeho domovině, nemusíme zase tolik litovat.

Lada 2108 Samara pro Francii
Lada 2108 Samara
Lada 2108 Samara

V roce 1991 se vůz dočkal první a v roce 1997 druhé, rozsáhlejší modernizace, přesto ale nezapřel původ z 80. let. Na Západě se přitom zprvu vůbec neprodával špatně. Zájem o něj byl například ve Finsku, kde byl jeden z výrobních závodů, v oblibě měli samaru údajně i britští tuneři. Samary okusili dokonce i Australané. Na kapitalistické trhy pochopitelně mířily modely s lepší výbavou, čítající například kvalitní německé rádio nebo střešní okno. Také kvalita montáže exportních kusů bývala typicky výrazně lepší.

Fotogalerie

Zajímavou epizodou v rodinné mytologii samary byl vznik verze s wankelovým motorem, který atakoval stovku za osm vteřin a jezdil přes 200 km/h. Nicotné množství vyrobených vozů připadlo nechvalně známé KGB. Pro sportovní využití v následně zaniklé skupině B připravil známý litevský závodník Stasis Brundza rallyový speciál, který v roce 1986 dokonce absolvoval dvě soutěže světového šampionátu!

Zatímco na západ od ruských hranic se model vydržel prodávat jen do poloviny devadesátých let, v rodné zemi byl nový k mání ještě v roce 2013, kdy z výrobní linky v Iževsku sjel vůbec poslední kus.

Autoři:




Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi 96KW  ZEN     ČR...
Renault Kadjar 1.6dCi 96KW ZEN ČR...

r.v. 2016, naj. 24 748 km, diesel, 1. majitel
485 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.