Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Žigulík řádí v zatáčkách, před 45 lety vyrobili prvního

  10:20aktualizováno  10:20
Psal se duben 1970, když z výrobního pásu v Togliatti vyjel první VAZ 2101. Ruské město pojmenované po italském revolucionáři žije výrobou aut dodnes. Italská technika vylepšená sovětskými inženýry umí být v rukách nadšenců velmi schopným strojem. Podívejte, co umí upravený žigulík v zatáčkách.

Sovětští komunisté se při volbě západního partnera pro stavbu automobilky rozhodovali mezi italským Fiatem a francouzským Renaultem. Údajně prý proto, že takovou spolupráci s kapitalisty mohli alespoň částečně omluvit účastí komunistických stran v tamních vládách.

Žiguli alias Lada

První upravený fiat z Togliatti dostal název Žiguli. Vyvážel se pod názvem Lada. Češi mu však říkali žigulík.

VAZ 2101

VAZ 2101

Volba padla na italskou automobilku a její model Fiat 124, který byl za rok 1966 vyhlášen evropským Autem roku. Smlouva byla podepsána roku 1966 a už čtyři roky na to vyjel z Volžského automobilového závodu (VAZ) první VAZ 2101, přesně to bylo 19. dubna 1970.

První upravený fiat z Togliatti získal odolnější podvozek, brzdy a pérování, nový motor a název Žiguli podle nedalekého pohoří. 

Fabrika v ruském Togliatti, což je někdejší Stavropol na Volze, který byl v roce 1964 přejmenován po italském komunistickém politikovi Palmiro Togliattim, je dnes přejmenovaná na AuvtoVAZ a patří francouzsko-japonskému koncernu Renault-Nissan. Značce, vyrábějící dnes půl milionu aut ročně, teď vládne drsňák Bo Andersson a vysoké pozice ve vedení zastávají manažeři z Česka - více čtěte zde.

Fotogalerie

Žigulíky patřily za dob pětiletek a prvomájových průvodů k tomu lepšímu, co zájemcům o nové auto po noci před Mototechnou nabídli. V roce 1978 měla Lada 1200 na cenovce 58 000 Kčs, Lada 1300 byla o šest a kombík Universal o osm tisíc dražší. Průměrná mzda tehdy byla 2  537 Kčs měsíčně (viz dokument statistického úřadu).

Do roku 1989 v Československu jezdilo přes 365 000 vozů VAZ a prodalo by se i mnohem více, kdyby byly k mání. Ještě v roce 1988 evidoval státní podnik Mototechna 120 000 zájemců o koupi vozu Lada, přitom jejich dodávky se pohybovaly kolem 10 000 kusů ročně. Dnes už začíná být zachovalý „žigulík“ ceněným adeptem na veterána.

Autor:


Témata: Lada, Mototechna


Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Hyundai i30...
Hyundai i30...

r.v. 2010, naj. 149 322 km, diesel
154 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.