Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Žigulík řádí v zatáčkách, před 45 lety vyrobili prvního

  10:20aktualizováno  10:20
Psal se duben 1970, když z výrobního pásu v Togliatti vyjel první VAZ 2101. Ruské město pojmenované po italském revolucionáři žije výrobou aut dodnes. Italská technika vylepšená sovětskými inženýry umí být v rukách nadšenců velmi schopným strojem. Podívejte, co umí upravený žigulík v zatáčkách.

Sovětští komunisté se při volbě západního partnera pro stavbu automobilky rozhodovali mezi italským Fiatem a francouzským Renaultem. Údajně prý proto, že takovou spolupráci s kapitalisty mohli alespoň částečně omluvit účastí komunistických stran v tamních vládách.

Žiguli alias Lada

První upravený fiat z Togliatti dostal název Žiguli. Vyvážel se pod názvem Lada. Češi mu však říkali žigulík.

VAZ 2101

VAZ 2101

Volba padla na italskou automobilku a její model Fiat 124, který byl za rok 1966 vyhlášen evropským Autem roku. Smlouva byla podepsána roku 1966 a už čtyři roky na to vyjel z Volžského automobilového závodu (VAZ) první VAZ 2101, přesně to bylo 19. dubna 1970.

První upravený fiat z Togliatti získal odolnější podvozek, brzdy a pérování, nový motor a název Žiguli podle nedalekého pohoří. 

Fabrika v ruském Togliatti, což je někdejší Stavropol na Volze, který byl v roce 1964 přejmenován po italském komunistickém politikovi Palmiro Togliattim, je dnes přejmenovaná na AuvtoVAZ a patří francouzsko-japonskému koncernu Renault-Nissan. Značce, vyrábějící dnes půl milionu aut ročně, teď vládne drsňák Bo Andersson a vysoké pozice ve vedení zastávají manažeři z Česka - více čtěte zde.

Fotogalerie

Žigulíky patřily za dob pětiletek a prvomájových průvodů k tomu lepšímu, co zájemcům o nové auto po noci před Mototechnou nabídli. V roce 1978 měla Lada 1200 na cenovce 58 000 Kčs, Lada 1300 byla o šest a kombík Universal o osm tisíc dražší. Průměrná mzda tehdy byla 2  537 Kčs měsíčně (viz dokument statistického úřadu).

Do roku 1989 v Československu jezdilo přes 365 000 vozů VAZ a prodalo by se i mnohem více, kdyby byly k mání. Ještě v roce 1988 evidoval státní podnik Mototechna 120 000 zájemců o koupi vozu Lada, přitom jejich dodávky se pohybovaly kolem 10 000 kusů ročně. Dnes už začíná být zachovalý „žigulík“ ceněným adeptem na veterána.

Autor:


Témata: Lada


Nejčtenější

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Volkswagen Tiguan GTE
Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.