Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Žigulík řádí v zatáčkách, před 45 lety vyrobili prvního

  10:20aktualizováno  10:20
Psal se duben 1970, když z výrobního pásu v Togliatti vyjel první VAZ 2101. Ruské město pojmenované po italském revolucionáři žije výrobou aut dodnes. Italská technika vylepšená sovětskými inženýry umí být v rukách nadšenců velmi schopným strojem. Podívejte, co umí upravený žigulík v zatáčkách.

Sovětští komunisté se při volbě západního partnera pro stavbu automobilky rozhodovali mezi italským Fiatem a francouzským Renaultem. Údajně prý proto, že takovou spolupráci s kapitalisty mohli alespoň částečně omluvit účastí komunistických stran v tamních vládách.

Žiguli alias Lada

První upravený fiat z Togliatti dostal název Žiguli. Vyvážel se pod názvem Lada. Češi mu však říkali žigulík.

VAZ 2101

VAZ 2101

Volba padla na italskou automobilku a její model Fiat 124, který byl za rok 1966 vyhlášen evropským Autem roku. Smlouva byla podepsána roku 1966 a už čtyři roky na to vyjel z Volžského automobilového závodu (VAZ) první VAZ 2101, přesně to bylo 19. dubna 1970.

První upravený fiat z Togliatti získal odolnější podvozek, brzdy a pérování, nový motor a název Žiguli podle nedalekého pohoří. 

Fabrika v ruském Togliatti, což je někdejší Stavropol na Volze, který byl v roce 1964 přejmenován po italském komunistickém politikovi Palmiro Togliattim, je dnes přejmenovaná na AuvtoVAZ a patří francouzsko-japonskému koncernu Renault-Nissan. Značce, vyrábějící dnes půl milionu aut ročně, teď vládne drsňák Bo Andersson a vysoké pozice ve vedení zastávají manažeři z Česka - více čtěte zde.

Fotogalerie

Žigulíky patřily za dob pětiletek a prvomájových průvodů k tomu lepšímu, co zájemcům o nové auto po noci před Mototechnou nabídli. V roce 1978 měla Lada 1200 na cenovce 58 000 Kčs, Lada 1300 byla o šest a kombík Universal o osm tisíc dražší. Průměrná mzda tehdy byla 2  537 Kčs měsíčně (viz dokument statistického úřadu).

Do roku 1989 v Československu jezdilo přes 365 000 vozů VAZ a prodalo by se i mnohem více, kdyby byly k mání. Ještě v roce 1988 evidoval státní podnik Mototechna 120 000 zájemců o koupi vozu Lada, přitom jejich dodávky se pohybovaly kolem 10 000 kusů ročně. Dnes už začíná být zachovalý „žigulík“ ceněným adeptem na veterána.

Autor:


Témata: Lada, Mototechna


Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.