Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mitsubishi nás kopíruje, zlobí se ruská Lada

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Obnovený koncept Mitsubishi, které má světovou premiéru na ženevském autosalonu, způsobil v Rusku velký rozruch. Konkrétně jeho přední maska, jejíž dominantou je designově provedené písmeno X. Lada totiž tvrdí, že jde o okopírovaný koncept Xray. Ruský výrobce zvažuje žalobu za krádež duševního vlastnictví.

Za největší plagiátory autoprůmyslu dosud platily čínské automobilky, které si nikdy nebraly servítky a často bez skrupulí kopírovaly rovnou celé vozy. Podívejte se, jak pracují špioni z Asie na světových autosalonech - zde.

Netradiční aféru v kopírování designu mezi značkami rozpoutal koncept plug-in hybridního SUV od Mitsubishi s názvem XR-PHEV II, který se právě teď představuje veřejnosti na ženevském autosalonu.

Oficiální fotky konceptu zveřejnila automobilka jen pár dní před otevřením a ty vzbudily v Rusku velké emoce. Hlavní designér výrobce AvtoVazu totiž tvrdí, že Japonci se při kreslení inspirovali novým SUV Xray.

Lada Xray koncept

Lada Xray koncept

Šéfdesignéra AvtoVazu vyrábějícího lady Steva Mattina podobnost japonského konceptu s ruským SUV pěkně rozčílila. „Samozřejmě že cítím velkou frustraci a jsem velmi zneklidněný,“ odpověděl Steve Mattin, šéfdesignér AvtoVAzu na otázku novináře ruského deníku Gazeta, jestli žárlí na nový koncept od Mitsubishi. Podle některých médií dokonce vedení AvtoVazu zvažuje žalobu za plagiátorství.

Ruský xray se na veřejnosti objevil poprvé v roce 2012 na autosalonu v Moskvě. Pro Ladu patřící do aliance Renaultu s Nissanem mělo být malé SUV odrazovým můstkem do budoucnosti. Jeho design vznikal ve spolupráci s designérským studiem v italském Turíně. „Na moskevském autosalonu v roce 2012 jsme odhalili naši DNA, novou strategii a novou tvář naší značky,“ popisuje Steve Mattin. A právě maska ve tvaru písmene X se má stát poznávacím znakem nových lad.

Mitsubishi XR-PHEV

Mitsubishi XR-PHEV

Mitsubishi v Ženevě

Koncept XR-PHEV II. je evolucí konceptu z roku 2013. Koncept je dlouhý 449 cm, široký 189 a vysoký 162 centimetrů, rozvor je 267 cm. Pohon obstarává hybridní ústrojí o výkonu 120 kW s bateriemi o kapacitě 12 kWh. Koncept má poháněná výhradně přední kola. 

O rok později představilo Mitsubishi svoji první verzi konceptu XR-PHEV na japonském autosalonu. Oba vozy si sice byly velice podobné, ale zatím tomu nikdo nevěnoval větší pozornost. Než se totiž koncepty dostanou k sériové výrobě, změní se často k nepoznání.

Jenže když AvtoVaz představil v roce 2014 druhou verzi konceptu Xray na autosalonu v Moskvě, která už téměř odpovídala tomu, co chce Lada vyrábět, a na stejném místě stál koncept Mitsubishi, byla podoba obou modelů tak zřetelná, že to odnesl šéf moskevského studia ruské značky, Belgičan Thomas Brickwood vyhazovem. A to rovnou v den otevření autosalonu.

Dva vozy, jeden design? Mitsubishi údajně okopírovalo novou Ladu Xray.

A jak se později ukázalo, podobnost obou konceptů asi nebude dílem obyčejné náhody. Brickwood je teď totiž právě u Mitsubishi. A když se pár dnů před probíhajícím ženevským autosalonem objevily fotky druhé verze japonského XR-PHEV II, došla ruskému výrobci trpělivost.

Fotogalerie

„Byli jsme první, neměli jsme nejmenší tušení o tom, na čem Mitsubishi pracuje. A pokud okopírovali naše auta, nemám na to co říct,“ řekl Mattin, jehož tým u AvtoVAZu čítá asi 140 lidí.

Zajímavé je, že vedení ruského výrobce zvažuje žalobu až teď. Možná totiž nevěřilo, že by Mitsubishi vzhled konceptu udrželo i v sériovém provedení.

Podle informací iDNES.cz má z japonského konceptu vzniknout nová generace Mitsubishi ASX. Sériová verze dorazí v druhé půlce příštího roku a vzhled konceptu XR-PHEV II má zachovat na nějakých 85 procent. A taková podoba už je podle AvtoVazu na žalobu.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.