Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: La Ferrari je největší bomba ženevského autosalonu

  17:09
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Italové umí nejlepší supersporty nebo kolem nich umí udělat aspoň největší humbuk. Nejdřív tajnůstkaří, pak ohromí vzhledem a nakonec dají autu snů jméno, které je jiné než každé jiné. LaFerrari, to si musí zapamatovat každý. A navíc to zní vznešeně a tajemně.

Ferrari F40, Enzo Ferrari, LaFerrari, zní to hezky. Tato auta ze sebe umí udělat legendy už svým jménem ještě před představením. A svým slibům pak dostojí. Jsou obdivovaná, krásná, strašidelně rychlá. A také drahá a vzácná. Vždyť to nové ferrari bude stát přes milion eur.

A stejně by za ně miliardáři maranellským utrhali ruce. Je to největší hvězda ženevského autosalonu. A možná i posledních několika ročníků. Ferraristé na něj čekali jedenáct let. Vznikne jich jen 499, ale už teď mají více než dvojnásobek poptávek.

A nakonec ho pojmenovali nejjednodušeji, jak to šlo: LaFerrari, tedy "prostě ferrari" nebo "to ferrari". Slůvko "la" je italský určitý člen. Když se vás zeptají, co řídíte, odpovíte "la ferrari". Stručně, jasně. Každému je jasné, že máte něco výjimečného. Zkoumat, jaký je to model, je podružné. V případě toho nejnovějšího je zbytečné cokoliv dodávat, myslí si v Maranellu.

"Chtěli jsme ho pojmenovat LaFerrari, protože je vyjádřením nejvyšších schopností naší firmy," vysvětluje  Luca di Montezemolo, šéf Ferrari.

Značka zdůrazňuje, že vývoj nového modelu, který stojí na vrcholu její modelové řady, byl příležitostí osahat si technologie, které časem dostanou i ostatní ferrari. Hlavně hybridní (termicko-elektrický) pohon HY-Kers. Ten v LaFerrari pracuje tak, že neumí pohánět auto jen elektromotorem. Ferrari však vysvětluje, že je to naschvál, protože by se to nehodilo k naturelu jejich supermodelu. Systém však jízdu jen na elektřinu umožňuje, v dalších modelech tedy bude i čistě elektrický mód.

LaFerrari je také první model značky, jehož systémy ovládající různé jízdní režimy ovládají i prvky aktivní aerodynamiky (přenastavuje se profil difuzorů nebo sklon zadního křídla).

Na vývoji se podíleli jezdci Scuderie Ferrari ve Formuli 1 Fernando Alonso a Felipe Massa. Design nemá na svědomí u Ferrari obvyklý Pininfarina, ale samo Centro Stile automobilky vedené Flaviem Manzonim. Samozřejmě, do tvarování karoserie mluvili hlavně odborníci na aerodynamiku, kteří mají přímo v Maranellu moderní větrný tunel.

V systému HY-KERS pracuje atmosferický dvanáctiválec a dva elektromotory. Vzadu uložený V12 objemu 6262 cm³ má výkon 800 koní při 9250 ot./min. Elektromotor má dalších 120 kW (163 koní). LaFerrari tedy uvádí maximální výkon 963 koní. Elektrický a spalovací motor si pomáhají při akceleraci, v nízkých otáčkách dodává newtonmetry na zadní kola elekromotor, ve vysokých zase dvanáctiválec. Ferrari udává celkový točivý moment 900 Nm.

V systému jsou dva elektromotory od Magneti Marelli: jeden posílá sílu na zadní kola, druhý pohání pomocné systémy. Živí je šedesát kilogramů baterií uložených v podlaze. Hmotnost je rozložena mezi nápravy téměř rovnoměrně. Zadní náprava nese 59 procent hmotnosti.

Baterie se dobíjejí rekuperací při brzdění. HY-Kers není na palubě jen ke zlosti milovníků puristických sporťáků, ale také pomáhá pilotovi. Například v zatáčkách, ve kterých se nejede pod plynem, drží dvanáctiválec v otáčkách, aby měl dost síly na výjezdu.

Převodovka je dvouspojková sedmistupňová. Brzdy, jak už je u ferrari posledních let zvykem, jsou karbokeramické a podvozek nesou magnetoreologické tlumiče. Přední pirellky mají rozměr 265/30-19, zadní 345/30-20.

Základní rozměry: délka 4702 mm, šířka 1992 mm, výška 1116 mm a rozvor 2650 mm.

LaFerrari

LaFerrari je už teď mezi automobilovými ikonami tohoto desetiletí. A to teprve odhodilo plachtu na ženevském autosalonu. Ty výkony za to stojí: z nuly na stovce pod tři sekundy, z nuly na dvoustovce pod sedm sekund, a z nuly na třístovce za patnáct sekund.

I na továrním okruhu ve Fioranu LaFerrari dokázalo, že je nejrychlejším ferrari všech dob, které může na silnici. Kvůli LaFerrari má smysl do vážit do Ženevy tisícikilometrovou cestu.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...