O tom, že Lamborghini Aventador potřebuje jakákoli opatření pro úsporu paliva, lze s úspěchem pochybovat. U brutálního italského supersportu na spotřebu paliva snad žádný z majitelů nehledí. Přesto může být úspora nějakého deci drahého benzinu příjemná, obzvlášť když úpravy prospějí celkovým vlastnostem vozu.
Krocení neurvalého býkaLamborghini Aventador v testu - čtěte zde |
A nemluvíme teď o systému vypínání poloviny válců, který má podle interních dokumentů, jež získal švédský server Auto Motor Sport, uspořit při dálničním tempu až 20 procent paliva. Ten bude vcelku standardní, vychází z toho, co už používají jiné značky koncernu Volkswagen (třeba Bentley a Audi). Podle Lamborghini řidič vůbec fungování systému nepostřehne. V rychlostech do 135 km/h může aventador v případě částečné zátěže jet jenom na šest místo dvanácti válců.
Vylepšené lamborghiniAventador 2013 dostane novinky Kromě stop-start systému a vypínání válců dostane Lamborghini Aventador pro modelový ročník 2013 i další vylepšení. Například nové tužší tlumiče a přepracované odpružení, což má zlepšit komfort bez dopadu na jízdní vlastnosti. Zákazníci také budou moci zvolit nový design kol Dione ve třech barvách (stříbrná, titan a lesklá černá) a nově bude k dispozici řada volitelných karbonových doplňků. Nově bude možné připlatit až za pětiletou prodlouženou záruku oproti standardním třem rokům. Změny u aventadoru pravděpodobně Laborghini oznámí současně s uvedením očekávaného roadsteru, ke kterému by mělo dojít v září v Paříži. |
Daleko zajímavější bude stop-start systém, který aventador modelový ročník 2013 dostane také. A to navzdory tomu, že nám jeho přítomnost může připadat naprosto nesmyslná. Vždyť kdo by u supersportu za miliony korun chtěl, aby hukot jeho dvanáctiválce na každé křižovatce utichl.
Jenže stop-start systém bude další technickou perličkou aventadoru. Namísto běžného řešení, které při startování spoléhá na baterii, bude totiž stop-start systém lamborghini využívat výkonného kondenzátoru. To bude mít dva praktické důsledky: systém bude schopen rychlejší reakce a také uspoří hmotnost.
Použitím lehkého a výkonného kondenzátoru totiž nebude aventador vybavený stop-start systémem potřebovat tak velkou baterii jako doposud. Důvod je jednoduchý, baterie totiž nebude sloužit ke startování motoru vůbec. V případě potřeby totiž jen vždy nabije kondenzátor a teprve z něj poputuje energie ke startéru. Baterie nebude muset podávat tak špičkové výkony a celkově dojde k úspoře tří kilogramů hmotnosti. Navíc by baterie měla v automobilu vydržet po celou dobu jeho životnosti.
Start-stop systém má smyslSystémy vypínající motor při čekání na semaforu nebo postávání v kolonách jsou u mnoha řidičů v nemilosti. Pokud jezdíte hlavně ve městě, má start-stop systém smysl. Jeden z nejlépe fungujících systémů tohoto druhu používá Peugeot 208. V případě francouzské novinky se motor vypíná ještě když je auto v pohybu (když rychlost klesne pod 20 km/h). Kromě toho má ještě zajímavou specialitku: stopky, které měří, jak dlouho byl při každé jízdě motor vypnutý. Když jsme s malým peugeotem jezdili po Praze, stálo auto na křižovatkách a v kolonách s vypnutým motorem klidně třetinu času. Po půlhodinové cestě ukázaly stopky deset minut "bez motoru". Podobné hodnoty naměřili před několika lety při netradičním testu v ulicích Vídně, čtěte zde |
Stop-start systém bude také výrazně rychlejší než ty u konkurentů. Motor má díky kondenzátoru a jeho výkonu naskočit za pouhých 180 milisekund, zatímco běžné systémy nastartují motor za 250 milisekund a třeba ten u Ferrari zvládá operaci během 230 milisekund. Stop-start systém v kombinaci s vypínáním válců u aventadoru uspoří asi sedm procent paliva, průměrná udávaná spotřeba klesne ze současných 17,2 litru na 16 litrů na 100 kilometrů.
Příspěvek Lamborghini na pole stop-start systémů tak znamená další fázi jejich vývoje. Zhruba před rokem jsme například zkoušeli různé pokročilé stop-start systémy na testovacím okruhu firmy Bosch v německém Boxbergu. Pokročilý stop-start systém s přídomkem Advanced například vypíná motor ještě za pohybu automobilu, zhruba v rychlosti pod 20 km/h. Zatímco před rokem jsme s ním jezdili v prototypech, dnes už je takový systém v prodeji a je jím vybaven například nový Peugeot 208.
S využitím kondenzátorů počítá podobně jako Lamborghini i Mazda. Nová šestka bude prvním modelem výrobce se systémem i-ELOOP (více o i-ELOOP v článku o kondenzátorech v automobilech), který bude do kondenzátorů ukládat energii rekuperovanou při brzdění. Ta bude následně využita pro pohon elektrického příslušenství a teoreticky by tedy mohla pohánět i start-stop systém.