Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lamborghini Gallardo: pět set koní pod kapotou

  17:38aktualizováno  17:38
Čtyři metry třicet délky, dvě sedadla, či spíše křesla, pro pilota a spolujezdce a rychlost přesahující tři sta kilometrů v hodině. To jsou základní parametry, které nalezneme v rodném listě nového Lamborghini.

Gallardo - "malé" Lamborghini, které se narodilo proto, aby prohánělo (a především přetáhlo zákazníky) soupeře typu  Ferrari 360 Modena a Porsche 911 v těch nejvyšlechtěnějších verzích.

Zařazuje se tak mezi supersportovní vozy, které se nejlépe cítí především při řádění na závodních okruzíchGallardo však neodmítne ani běžný provoz na "civilních" komunikacích. Záleží na majiteli, bude-li nové Lamborghini trápit v městském provozu, při jízdách do práce, za nákupy, či zábavou a nebo jej nechá proběhnout na okruhu. 

Design
Základní stylistický koncept menšího bratra murciélaga byl nastíněn v roce 2000. Zadáním pro designéry bylo vymyslet vůz, který bude i přes nový a atraktivní kabát identifikovatelný jako typické Lamborghini.

Úkolu se zhostil Giugiaro se svým studiem Italdesign. Na základě jeho základního konceptu tak vznikl vůz hlásící se na jedné straně k dravému, jednoduchému a "svalnatému" designu vozů s býkem ve znaku, na druhou stranu gallardo reprezentuje moderní design, který rozhodně pouze neopakuje v minulosti osvědčené postupy a jde svou vlastní cestou. Rozhodně patři, alespoň v otázce designu k tomu lepšímu, co si může dnešní milionář se slabostí pro rychlé vozy pořídit.

Jednoduchý profil vozu naznačuje výborné aerodynamické vlastnosti. Ani zpracování luxusem čišícího interiéru u Lamborghini neodbyli, prostor pro pilota a spolujezdce je tak pevně zakomponován do struktury vozu, pasažéři jsou tak obklopeni nejen luxusem a pohodlím, ale především bezpečím.

Ostře řezané rysy, které jsou umně zakomponované do jinak relativně jednoduchých základních linií vozu, podporují sportovní a dynamický vzhled. Agresivitu podtrhují výřezy vstupů vzduchu v předním spojleru, výsledný dojem potom podtrhují nad nimi umístěné světlomety.
 
Zadním partiím pak dominují hranaté světlomety navazující na zadní horizontální lapače vzduchu, zadním světlometům zdatně sekundují výrazné koncovky výfuků. Při vyšších rychlostech pak mohou diváci obdivovat křídlo zadního spojleru optimalizující svou polohu podle aktuální rychlosti. 

Vůz této cenové kategorie by si možná zasloužil kamerový systém informující řidiče o dění za vozem. V automobilu, hýřícím elektronickými pomocníky by si své místo určitě zasloužil. Gallardo prozatím zůstává u klasických zrcátek. Za jejich provedení se sice stydět nemusí, svými nemalými rozměry však na čistých liniích vozu působí lehce rušivě. Nemluvě o aerodynamické "náročnosti", která je u vozu, u kterého výrobce věnuje nemalý čas a prostředky na optimalizaci aerodynamiky, jistě výrazná.   

Výrazným stylistickým prvkem jsou též devatenáctipalcová kola obutá na pětipaprskových discích.

Systém vzhůru otevíraných dveří je "rezervovaný" pouze pro dvanáctiválcové vozy ze Sant´Agata Bolognese, gallardo se tak musí spokojit s klasicky otevíranými dveřmi.

Motor
Srdce nového Lamborghini má objem pět litrů rozdělených do deseti válců. Maximální výkon činí 500 koní, točivý moment je též pozoruhodný - 510 Nm.

Narozdíl od klasického dvaasedmdesáti stupňového V, na které jsme u Lamborghini zvyklí, svírají válce v motoru gallarda 90 stupňů. Více otevřené V napomohlo snížit těžiště celého vozu, nemluvě o snížení výšky celého motoru. 

Zvláštní pozornost italští konstruktéři věnovali optimalizaci sacího potrubí. Nejen jeho variabilní délka, ale i další technické inovace napomohly k lepším výkonovým charakteristikám.

Desetiválec pod kapotou gallarda tak dosáhne 80% točivého výkonu při 1500 ot/min, maxima (510Nm) pak dosáhne při 4500 ot/min.
Pro úplnost dodejme, že maximálních 500 koní (367kW) výkonu dosáhne motor při 7800 otáčkách.

Výkon motoru je přes šestistupňovou převodovku přenášen na všechna čtyři kola.

Pohodlnější řidiči uvítají variantu se sekvenční automatickou převodovkou.

Systém Lamborghini Viscous Traction obstarává přísun a nejefektivnější rozdělení výkonu na každé z kol.

Lamborghini Viscous Traction
Při jízdě konstantní rychlostí na povrchu s dostatečnou přilnavostí je výkon rozdělen v poměru 30/70 procentům mezi přední a zadní nápravu. Při ztrátě trakce však viskózní spojka přerozdělí co nejefektivněji výkon.

Při zrychlení na přilnavých površích je větší část výkonu přenášena na zadní nápravu. Naopak při ztrátě trakce, je výkon přenášen ve větší míře na přední nápravu. Pro zachování bezpečnosti a ovladatelnosti vozu.

Rám
Pro Gallardo, inženýři od Lamborghini postavili extrémně tuhý a lehký hliníkový rám. Při jeho konstrukci si nechali poradit od odborníků od Audi.Ve spolupráci s dalšími hi-tech materiály tak vůz dosahuje hmotnosti pouhých 1430 kg.


Podvozek
Je už tradicí Lamborghini, že architektura odpružení je čtyřúhelníková. Propracovaná konstrukce tak má v souhře s přesně definovanými parametry pružin a stabilizačních tyčí hlavní zásluhu na kvalitních jízdních vlastnostech gallarda.

Volba devátenáctipalcových pneumatik umožnila použít obří kotouče brzd (vpředu 365mm, vzadu 335mm), které mohou být ve spolupráci s třmeny Brembo (osmipístkovými vpředu, čtyřpístkovými vzadu) pro nepřipoutané pasažéry při pouhém razantnějším zabrždění velmi nebezpečné.

Pro bezpečnost jsou kvalitní brzdy hlavním předpokladem, jsou-li doplněny nejmodernějšími systémy ABS a ESP, jako v případě gallarda, je o bezpečnost posádky postaráno více než dobře.


Nepřehlédnutelné "boty" od Pirelli o úctyhodných rozměrech 235/35 ZR19 pro přední a 295/30 ZR19 pro zadní nápravu jasně napoví s kým máte tu čest.

Pro fanoušky zimních sportů malá kuriozita: pro ty, kteří se rozhodnou své gallardo vyvézt na hory, připravil milánský výrobce sadu zimních pneumatik ve stejných rozměrech - "hurá do bílé stopy":

Co umí?
Vysoký výkon v kombinaci s minimální hmotností napovídá, že malé Lamborghini je spíše ušlechtilé závodní nářadí, než přibližovadlo na ranní cesty do práce, nebo večer do kina.

Maximální rychlost 309 km/h i tak pravděpodobně okusí velmi málo z nich.

Specifikace:

Rám a karoserie:

Rám prostorový hliníkový 
Karoserie vnější panely příchycené na rám šrouby, příp. příchytkami z termoplastického materiálu 
Nápravy čtyřúhelníkové schéma, zkrutné tyče, tlumiče KONI - samoregulovatelné
ESP kompletní výbava ABS, ASR a ABD
Brzdy Power vacuum assisted. Třmeny z hliníkové slitiny 8 pístků vpředu, 4 vzadu. Chlazené kotouče 365 x 34 vpředu; 335 x 32 vzadu
Rízení s posilovačem, hřebenové
Pneumatiky Pirelli Pzero 235/35 ZR19 vpředu; 295/30 ZR19 vzadu
Kola hliníková slitina 8,5´x 19´´vpředu; 11´x 19´´ vzadu
Průměr otáčení 11,5 metru
Zadní spojler elektricky nastavitelný
Airbagy přední dvoustupňové pro řidiče a spolujezdce, boční a hlavové

 Motor:

Typ 10 válců do V 9  stupňů, DOHV 4 ventily na válec 
Objem 4961 ccm
Vrtání x zdvih 82,5 mm x 92,8 mm
Sání proměnná geometrie
Kompresní poměr 11:1
Max. výkon 500 koní (367 kW) při 7800 ot/min
Max. točivý moment 510 Nm při 4500 ot/min
Kontrola emisí třícestný katalyzátor s lambda sondou
Chlazení dva chladiče vody + chladič oleje + chladič motoru
Řídící jednotka Lamborghini L.I.E.; sekvenční vstřikování multipoint, systém Drive-by-Wire 
Mazání suchá skříň


Pohon:

Pohon permanentní 4x4 se systémem viscious traction
Převodovka 6+1 manuální; (automatická E_GEAR s ovládáním na sloupku volantu) 
Spojka dvojitá, průměr 215 mm
Zadní diferenciál s omezeným prokluzem  45%
Přední diferenciál s omezeným prokluzem, řízeno systémem ABD

Maximální rychlost:

Maximální rychlost 309 km/h

Rozměry:

Rozvor 2560 mm
Délka 4300 mm
Šířka 1900 mm
Výška 1165 mm
Rozchod   1622 mm - vpředu; 1592 mm - vzadu
Hmotnost (bez paliva) 1430 kg
Rozdělení hmotnosti 42/58  (vpřed/vzad)

Objem nádrží provozních kapalin:

Nádrž 90 litrů
Olej 10 litrů
Chladící kapalina 20 litrů

Stáhněte si tapetu Lamborghini Gallardo:




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

 




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

 

 

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.