Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lamborghini zbohatl na traktorech, a tak začal se sporťáky

aktualizováno 
Úspěšný italský poválečný výrobce traktorů či klimatizací Ferruccio Lamborghini se nakonec proslavil výrobou luxusních automobilů. Tomu předcházel spor s Enzem Ferrarim, který ho vyhodil s rozbitou spojkou s tím, že ji neumí ovládat. Lamborghini při opravě zjistil, že je stejná jako u jeho traktorů.

Lamborghini Miura | foto: Lamborghini

A tak se na jaře 1963 rozhodl začít vyrábět vlastní sportovní auta v továrně nedaleko Boloni.

Století od narození

Ferruccio Lamborghini, který se narodil před 100 lety, 28. dubna 1916, zemřel v únoru 1993. Automobilka Lamborghini patří od roku 1998, kdy ji koupilo Audi, do skupiny Volkswagen.

Výrobce proslulých traktorů, které změnily tvář celého italského venkova po druhé světové válce, se narodil ve vesnici Renazzo, jež dnes patří k městu Cento v provincii Ferrara. Jeho rodiče byli rolníci a obchodníci s dobytkem, syn však odmalička tíhl ke strojům.

Za druhé světové války sloužil v letectvu jako opravář a na ostrově Rhodos byl posléze zajat Brity. Po návratu se v roce 1946 oženil a o dva roky později založil ve městě Cento firmu na výrobu traktorů. V roce 1959 pak začal vyrábět i klimatizace, hořáky, kamna či větráky.

PROHLÍDKA ZDARMA

Muzeum Lamborghini v supergalerii na iDNES.cz

Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini

Stále však toužil po odpovídajícím luxusním autě. Maserati ho zklamalo, zdálo se mu těžké a pomalé. Spokojen nebyl ani s britskými sportovními automobily Aston Martin či Jaguar, ani s německým Mercedesem. Pořídil si několik modelů značek Alfa Romeo a Lancia, ale na každém našel nějaký nedostatek. A tak si po roztržce s Ferrarim založil vlastní automobilku.

Mezinárodní veletrh zemědělské techniky Techagro 2016

Traktory Lamborghini dnes vyrábí někdo jiný než supersporty. S původním majitelem už nemají nic společného.

Ferrari se s ním prý nejprve nechtěl bavit a pak mu odsekl, že někdo, kdo „neumí řídit ferrari a vyrábí leda traktory, mu nebude radit, jak dělat sporťáky“. Lamborghini pak přeplatil schopné Ferrariho konstruktéry v čele s Giottem Bizzarinim. První model nové společnosti byl představen v roce 1964 a nesl typové označení 350 GT. Oproti vozům Ferrari, které v té době měly značně spartánský interiér, působila kabina novinky luxusnějším dojmem. Průlomovým modelem pak byla legendární Miura z roku 1966.

V roce 1969 obdržel Lamborghini nejvyšší italské státní vyznamenání udělované za rozvoj průmyslu a hospodářství, ale poté postupně odešel do ústraní. Kvůli velkým ztrátám totiž musel továrnu na zemědělské stroje prodat koncernu Fiat, který ji přenechal firmě SAME. Dnes je původní podnik součástí velké nadnárodní skupiny SDF s centrálou v italském Trevigliu, která stále nabízí i traktory Lamborghini.

Osud automobilky byl ještě složitější. Produkci supersportů převzal v roce 1972 švýcarský podnikatel Georges-Henri Rossetti. Zbývajících 49 procent akcií pak Ferruccio prodal v roce 1973 po ropné krizi, úpadek značky totiž pokračoval dál. Slávu automobilky oprášilo až Diablo z roku 1990, poslední významné „lambo“ zkonstruované za Ferrucciova života.

Po složitých peripetiích včetně bankrotu v roce 1978, revitalizace, podvázaného rozvoje v područí Patricka Mimrama (1980-1987), Chrysleru (1987-1994) a indonéského Megateku (1994-1998) Lamborghini v roce 1998 zakotvilo v přístavu Volkswagen.

Zakladatel se po prodeji automobilky stáhl na svůj statek La Fiorita v Umbrii. Věnoval se pěstování révy a výrobě vína a také byl jedním z prvních průkopníků agroturistiky. Zemřel 20. února 1993 ve věku 76 let na následky infarktu. Jeho syn Antonio prodává pod označením Tonino Lamborghini oděvy, módní doplňky a parfémy. Dcera Patrizia se věnuje statku a vínu. Její nejslavnější víno se jmenuje Sangue di Miura (krev Miury).

Autoři: ,


Témata: Ferrari, Lamborghini


Nejčtenější

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.