Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lamborghini zbohatl na traktorech, a tak začal se sporťáky

aktualizováno 
Úspěšný italský poválečný výrobce traktorů či klimatizací Ferruccio Lamborghini se nakonec proslavil výrobou luxusních automobilů. Tomu předcházel spor s Enzem Ferrarim, který ho vyhodil s rozbitou spojkou s tím, že ji neumí ovládat. Lamborghini při opravě zjistil, že je stejná jako u jeho traktorů.

Lamborghini Miura | foto: Lamborghini

A tak se na jaře 1963 rozhodl začít vyrábět vlastní sportovní auta v továrně nedaleko Boloni.

Století od narození

Ferruccio Lamborghini, který se narodil před 100 lety, 28. dubna 1916, zemřel v únoru 1993. Automobilka Lamborghini patří od roku 1998, kdy ji koupilo Audi, do skupiny Volkswagen.

Výrobce proslulých traktorů, které změnily tvář celého italského venkova po druhé světové válce, se narodil ve vesnici Renazzo, jež dnes patří k městu Cento v provincii Ferrara. Jeho rodiče byli rolníci a obchodníci s dobytkem, syn však odmalička tíhl ke strojům.

Za druhé světové války sloužil v letectvu jako opravář a na ostrově Rhodos byl posléze zajat Brity. Po návratu se v roce 1946 oženil a o dva roky později založil ve městě Cento firmu na výrobu traktorů. V roce 1959 pak začal vyrábět i klimatizace, hořáky, kamna či větráky.

PROHLÍDKA ZDARMA

Muzeum Lamborghini v supergalerii na iDNES.cz

Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini

Stále však toužil po odpovídajícím luxusním autě. Maserati ho zklamalo, zdálo se mu těžké a pomalé. Spokojen nebyl ani s britskými sportovními automobily Aston Martin či Jaguar, ani s německým Mercedesem. Pořídil si několik modelů značek Alfa Romeo a Lancia, ale na každém našel nějaký nedostatek. A tak si po roztržce s Ferrarim založil vlastní automobilku.

Mezinárodní veletrh zemědělské techniky Techagro 2016

Traktory Lamborghini dnes vyrábí někdo jiný než supersporty. S původním majitelem už nemají nic společného.

Ferrari se s ním prý nejprve nechtěl bavit a pak mu odsekl, že někdo, kdo „neumí řídit ferrari a vyrábí leda traktory, mu nebude radit, jak dělat sporťáky“. Lamborghini pak přeplatil schopné Ferrariho konstruktéry v čele s Giottem Bizzarinim. První model nové společnosti byl představen v roce 1964 a nesl typové označení 350 GT. Oproti vozům Ferrari, které v té době měly značně spartánský interiér, působila kabina novinky luxusnějším dojmem. Průlomovým modelem pak byla legendární Miura z roku 1966.

V roce 1969 obdržel Lamborghini nejvyšší italské státní vyznamenání udělované za rozvoj průmyslu a hospodářství, ale poté postupně odešel do ústraní. Kvůli velkým ztrátám totiž musel továrnu na zemědělské stroje prodat koncernu Fiat, který ji přenechal firmě SAME. Dnes je původní podnik součástí velké nadnárodní skupiny SDF s centrálou v italském Trevigliu, která stále nabízí i traktory Lamborghini.

Osud automobilky byl ještě složitější. Produkci supersportů převzal v roce 1972 švýcarský podnikatel Georges-Henri Rossetti. Zbývajících 49 procent akcií pak Ferruccio prodal v roce 1973 po ropné krizi, úpadek značky totiž pokračoval dál. Slávu automobilky oprášilo až Diablo z roku 1990, poslední významné „lambo“ zkonstruované za Ferrucciova života.

Po složitých peripetiích včetně bankrotu v roce 1978, revitalizace, podvázaného rozvoje v područí Patricka Mimrama (1980-1987), Chrysleru (1987-1994) a indonéského Megateku (1994-1998) Lamborghini v roce 1998 zakotvilo v přístavu Volkswagen.

Zakladatel se po prodeji automobilky stáhl na svůj statek La Fiorita v Umbrii. Věnoval se pěstování révy a výrobě vína a také byl jedním z prvních průkopníků agroturistiky. Zemřel 20. února 1993 ve věku 76 let na následky infarktu. Jeho syn Antonio prodává pod označením Tonino Lamborghini oděvy, módní doplňky a parfémy. Dcera Patrizia se věnuje statku a vínu. Její nejslavnější víno se jmenuje Sangue di Miura (krev Miury).

Autoři: ,




Nejčtenější

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování...
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Studebaker Avanti
Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Citroën C1 1.2 Pure Tech 2016 · ČR 1....
Citroën C1 1.2 Pure Tech 2016 · ČR 1....

r.v. 2016, naj. 46 km, benzín, 1. majitel
220 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.