Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Utajený koncept, ze kterého vznikla ikona

aktualizováno 
Tu fotku jste na iDNES.cz v průběhu letoška už viděli, je to jeden z nejzajímavějších snímků uplynulého roku. Je na něm koncept, o kterém se dlouho nevědělo a moc jeho fotek ani neexistuje. To žluté auto navrhl slavný autodesignér Giorgetto Giugiaro, ale znalec v něm odhalí jeden ikonický sporťák.

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Lamborghini Miura je jedno z nejslavnějších aut historie. Krásné, ladné tvary sportovní ikony šedesátých a sedmdesátých let jsou připisovány dalšímu slavnému designérovi Marcellu Gandinimu, ale to žluté auto na fotce naznačuje, že to mohlo být trochu jinak.

Pro koho to malujeme?

Giorgetto Giugiaro, jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob, se řemeslu naučil u Bertoneho (ale začínal u Fiatu) a v říjnu 1964 naskicoval design sporťáku s motorem uprostřed. Existují dvě verze okolností vzniku původního návrhu. Podle jedné měl být určen pro malovýrobce jménem Bizzarini, ale až následně ho místo toho šéf studia Nuccio Bertone nabídl Lamborghinimu, který shodou okolností hledal designéra pro chystaný model. Kromě Bertoneho oslovil také Pininfarinu, Vignaleho (mimo jiné autor původního designu Tatry 613), Michelottiho a studio Ghia.

A právě Ghia figuruje ve druhé verzi příběhu. Bertone totiž už v té době věděl, že mu do úspěšného konkurenčního studia chce talentovaný a v té době už slavný Giugiaro odejít. A tak si měl Bizzariniho jako zadavatele vymyslet, aby si Giugiaro návrh neodnesl. Giugiaro odešel ke Ghii na podzim 1965. Že byl celý projekt od začátku plánovaný pro Lamborghini, naznačuje i to, že na složce, ve které se po letech skici našly, bylo napsáno jednoduše „Lamborghini“.

Bertone zakázku na design Miury získal a konečná podoba dnes nese oficiálně podpis Marcella Gandiniho. Všechno ovšem nasvědčujte tomu, že vyšel z návrhu svého předchůdce.

Concours of Elegance ve Windsoru:  Lamborghini Miura SV (1972)
Lamborghini Miura

Giugiaro před několika lety prohlásil, že neví, jestli Gandini jeho návrh použil. Na druhou stranu se při jiné příležitosti nechal slyšet, že návrh Miury je ze 70 procent jeho. Posuďte sami, jak moc si jsou auta podobná.

Když v roce 1966 představilo Lamborghini na autosalonu v Ženevě Miuru, mladý výrobce svým sporťákem ohromil svět a z krásného vozu se okamžitě stala celebrita. Pikantní je, že supersportovní kupé, které stálo u zrodu této kategorie aut a proslavilo značku ze Sant ́Agaty Bolognese (dnes patří VW), postavili inženýři značky Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani a Bob Wallace ve volném čase.

Fotogalerie

Ferrucio Lamborghini byl jejich výtvorem nadšen, i když sám raději jezdil v pohodlnějších kupé. Čtyřlitrových dvanáctiválcových miur, které uměly jezdit kolem 270 kilometrů v hodině (na přelomu šedesátých a sedmdesátých let!) nakonec vzniklo 764 kusů.

Tátovi k sedmdesátinám

Původní návrh objevil po letech Giugiarův syn Fabrizio a nechal mu k sedmdesátinám v roce 2008 podle něj vyrobit maketu v životní velikosti. Donedávna stála ukrytá v sídle studia Italdesign, které Giugiaro založil v roce 1968. Fotograf Auto.iDNES.cz Michal Šafránek tam žlutý koncept, o kterém ví jen pár zasvěcených, nafotil letos na jaře. Giugiaro své studio kompletně opustil v červenci letošního roku. Jestli si s sebou vzal na památku i „svoji miuru“ se neví.



Témata: Fiat, Lamborghini




Nejčtenější

Expediční Tatra 72 manželů Baumových
První tatra kolem světa. Cestovali s ní manželé Baumovi v roce 1935

Přezdívkou „Miss Australia“ nazývali láskyplně svoji expediční tatru Jiří a Růžena Baumovi, kteří s ní v roce 1935 podnikli cestu kolem světa. Jak se dá...  celý článek

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.