Lamborghini Sesto Elemento

Lamborghini Sesto Elemento | foto: Lamborghini

Dárek k padesátinám: plastové superlambo za 50 milionů

  • 2
Býčí značka ze Sant'Agaty Bolognese letos slaví kulaté výročí. První sporťák značky Lamborghini vyjel v roce 1963, bylo to velké kupé 350 GTV. Letos vyrazí brázdit okruhy, ale spíš zdobit soukromé depozitáře sbírek milovníků aut převratný koncept Sesto Elemento, který vznikne v limitované edici.

Dárků k narozeninám si Lamborghini letos nadělí určitě víc, první z nich ohlásila ovšem už teď. Firemní časopis Audi magazine prozradil, že v laboratoři Pre-Series Center už ručně sestavují první z dvacítky unikátního modelu Sesto Elemento, který bude Lamborghini nabízet za dva miliony eur.

Jeho výrobu oznámil už na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011 šéf automobilky Stephan Winkelmann. Už tehdy bylo rozhodnuto o tom, že jich bude jen dvacet a dorazí v roce 2013.

Puristický a radikální supersport, k jehož produkci pobídli značku i zákazníci, nebude mít silniční homologaci, majitelé si ho budou tedy moci užívat jen na okruhu. Spíš kolem něj však budou chodit po špičkách v garáži, nedá se očekávat, že by vznikly další kusy. Sesto Elemento má tak našlápnuto mezi nejvzácnější auta posledních desetiletí.

Hypersport

Před třemi roky to byla největší bomba autosalonu v Paříži. Malý hypersport, který vystřelí na stovku za dvě a půl sekundy a přitom váží díky speciálnímu plastu vyztuženému uhlíkovými vlákny, ze kterého je vyroben, jen 999 kilogramů.

Až auto vyjede z laboratoří v Sant'Agatě Bolognese v plné síle, nebude se podle informací magazínu Quattroruote vzhledem příliš lišit od pařížského prototypu.

Konstruktéři přepracovali rám, aby zvýšili tuhost karoserie. Z unikátního materiálu CFRP, což je plast vyztužený nasekanými uhlíkovými vlákny, je monokok kabiny, pomocné rámy i karoserie.

U konceptu stejný materiál použili také na díly náprav a převodovky i na ráfky kol. Zda je dostane i produkční verze se teprve dozvíme.

Interiér vytvoří na míru zákazníkovi, sedačky nahradí odlitky vyrobené doslova podle jeho zadku. Pro správnou pilotní pozici si pak nastaví volant i pedály.

Lambo z plastového karbonu

O Lamborghini Sesto Elemento ČTĚTE ZDE

Desetiválec 5,2 litru s výkonem 570 koní z Lamborghini Gallardo LP570-4 zůstane beze změn stejně jako pohon všech kol. V roce 2010 na autosalonu v Paříži Lamborghini udávalo maximálku 350 km/h. Poměr hmotnosti a výkonu je ohromujících 1,75 kg/koně.

S karbonem má Lamborghini velké zkušenosti. Už v roce 1983 postavili první prototyp s karbonovým rámem, byl to legendární countach.

Sesto Elemento

italsky "šestý prvek"

V Mendělejevově tabulce prvků je šestým prvkem uhlík. A právě prvek schovaný pod písmenem C (carbonium) je na novém superlambu nejdůležitější.