Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer | foto: Mitsubishi

Lancer: konkurent pro octavii?

  • 113
Japonská technika + osvědčený nafťák od VW + dobrá cena = nový vyzyvatel Škody Octavia. Mitsubishi Lancer jsme si vyzkoušeli v evropské premiéře a zaujala nás právě dieselová verze. Nejslabší patnáctistovka moc nenadchla.

Mitsubishi vybředává z několikaleté krize a do Evropy přiváží už devátou generaci Lanceru, vozu nižší střední třídy.

Začíná "sportovním sedanem“, prodávat se počíná v těchto dnech; pětidvéřový hatchback (i ostřejší verze Evo) přijdou napřesrok. S těmi třídami je to ale sporné: nový sport sedan je dlouhý jako česká octavia, a ta stojí na pomezí střední třídy.

Mitsubishi Lancer

Rozvor má japonec dokonce o šest centimetrů delší; je pravda, že také užší. Rovněž má o 160 litrů menší kufr, navíc hůře přístupný. Ale i tak je díky dobře nastaveným cenám a bohaté základní výbavě zajímavou alternativou českého bestselleru.

Ceníky mluví pro japonce
Začneme proto tentokrát trochou čísel: Octavia s motorem 1.6 (75 kW) stojí v základní verzi 460 tisíc korun; Lancer s 1.5 (80 kW) o deset tisíc méně.

Navíc má ovšem klimatizaci, tři airbagy (celkem 7), rádio s mp3, kompletní elektrickou výbavu... Opravdový hit je však už zmíněný diesel.

Volkswagen přenechal japonské značce osvědčený dvoulitrový turbodiesel systému čerpadlo-tryska (PD) o výkonu 103 kW; sám přechází na modernější motory typu common rail.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mitsubishi můžete koupit na www.automodul.cz

Lancer s označením 2.0 DI-D se dá koupit už za 530 tisíc; výbavu má ještě lepší než základní verze, mj. třeba stabilizační systém ESP (nazvaný u něj M-ASTC).

Oktávie s odpovídající výbavou přijde na 662 tisíc korun – tedy o propastných 133 tisíc dráže. Mitsubishi má navíc tradičně o rok delší záruku než standardně dvouletá škodovka.

České plány jsou skromné
Jaké ale je auto samotné? Už dravým vzhledem (příď má připomínat žraločí čumák, zadní světla masku samuraje) připomíná sportovní dědictví značky, která už téměř dvacet let boduje v rallye.

"Podle nás je to auto pro levou polovinu mozku, která řídí emoce, ne pro tu pravou, řídící rozum. Chceme být vnímáni po boku značek jako Alfa Romeo, Saab či Volvo, ne chladných a spolehlivých Toyot nebo Fordů," tvrdí obchodní ředitel evropské divize Mitsubishi Alex Blazejak.

Od nové generace lanceru čeká, že zvedne současné prodeje modelu o 50 procent. Pomoci tomu má i verze Ralliart, označovaná jako "přístupnější EVO". Ale i samotný legendární model EVOlution čeká na podzim nová, už desátá generace.

Mitsubishi Lancer

Naproti tomu nejsou plány českého zastoupení příliš ambiciózní.

"Plánujeme roční prodej 260 vozů, nejen sedanu, ale i sportbacku, který přijde v létě 2008," říká šéf českého zastoupení značky Martin Krob. Podle něj si Češi sedany moc neoblíbili: tvoří asi sedm procent prodaných vozů; třeba na Slovensku je to dvojnásobek.

Prostor jako ve střední třídě
Subjektivně nám lancer připadá při pohledu zvenčí velmi povedený, dalo by se říci i krásný. Ostrá příď možná skutečně připomíná žraloka, nám ovšem spíš evokovala bývalou vlajkovou loď značky, velmi elegantní model Galant.

Auto má - i proto, že je to sedan - vyvážené proporce a tvary. Ve srovnání se vzhledem auta nás jeho interiér zklamal - vše je sice funkční, ale nudně černé.

Ani monotónně červená barva ovladačů klimatizace a rádia nenadchne, v noci je navíc těžší nastavit kolečko "klimy", protože červená ryska splývá s pozadím.

Dílenské zpracování výhradně tvrdých plastů je solidní, ale třeba k pevné dokonalosti a preciznosti VW Golf ještě něco chybí. Nadchl nás ale vnitřní prostor, i dvoumetrový mohutný řidič si bez problémů sedne "za sebe", a ještě mu před koleny zbývá deset centimetrů.

Opravdu se dá srovnat s vozy střední třídy. Sedadlo řidiče je také všestranně nastavitelné, neplatí to ale o volantu: Japonci stále ještě podceňují v Evropě naprosto běžnou možnost ho podélně seřídit, tedy povytáhnout k sobě. V některých polohách tak má příliš strmý úhel.

Základní motor je hlučný
Při testovacích jízdách jsme mohli vyzkoušet dvě motorizace ze tří dostupných: základní 1.5 s variabiním časováním ventilů (u Mitsubishi zvaným MIVEC) a už zmiňovaný dvoulitrový turbodiesel.

Základní motor má sice hezkých 80 kilowattů a slušně táhne odspodu (dá se rozjet i na trojku), v kopcích mu ovšem dochází dech. To není výhrada, jen konstatování.

Je nutné častěji řadit a při takové razantní jízdě se naše spotřeba pohybovala kolem osmi litrů. Ve vyšších dálničních rychlostech nad 120 kilometrů pak motor dostává dunivý zvuk, který se přenáší i dovnitř, a kolem 140 (na tachometru, což odpovídá skutečným 130) je hluk už obtěžující.

V horských serpentinách nás navíc neuspokojilo řízení, přišlo nám nepřesné, chyběla přesná vazba s předními koly - občas nebylo hned zřejmé, kam už jsou natočena, a bylo třeba je dorovnávat. Jízda tak byla trochu trhavá.

Dvoulitrový diesel = ideál
To se ovšem zcela změnilo při přesednutí do auta s naftovým dvoulitrem. Ten mnohem víc zatížil předek a řízení bylo nesrovnatelně přesnější. Pak jsme si řezání serpentin vysloveně užívali, i díky velmi solidnímu komfortu a tlumení rázů od nerovností; auto se přitom v zatáčkách vůbec nenaklání.

Dvoulitr se nám vůbec líbil mnohem víc: ať už spotřebou 6,3 litru, nebo příkladným utlumením dieselového klapání. To je díky tlumicí plastové vložce přední kapoty lepší než u některých vozů koncernu VW, v nichž je agregát doma.

Zanedbatelný je také turboefekt. Zkrátka, tento motor se nám jevil pro lancer jako ideální (nezkoušeli jsme ovšem benzinovou 1.8).

Mitsubishi sice chystá na rok 2009 vlastní modernější common rail, v passatech a octaviích prověřený turbodiesel ovšem stále odvádí výbornou práci, zdobí jej výkon i nízká spotřeba. Uvidíme, jestli si díky němu japonská novinka najde ve větší míře cestu do českých garáží...

Mitsubishi Lancer Sport Sedan v číslech
motory 1.5 (80 kW), 1.8 (105 kW),
2.0 DI-D (103 kW)
délka/výška/šířka 4 570/1 760/1 490 mm
rozvor 2 635 mm
kufr 400 l (sedan)

zákl. cena

449 900 Kč

,