Sunu se v koloně po ulici okresního města a kromě auta před sebou sleduji ještě paní s malým chlapečkem, který si zjevně prohlíží auta.
Zprvu znuděný klučina najednou ožívá, obličej se mu rozzáří a natažená ruka s prstíkem míří na mě. Z té kolony nudných aut ho totiž vytrhlo až to, v čem jedu já - Lancia Delta.
Teď udělám něco, co je v novinařině zakázané - použiji klišé. Tak tedy: Italové umí dělat hezká auta. A i když jsem našel jednoho člověka, který se mnou nesouhlasil, tak Lancia Delta pěkná prostě je.
Může se hoditŠirokou nabídku nových i ojetých automobilů nabízí www.automodul.cz |
Zobákovitá maska, stále ještě efektní proužek LED diod pod světlomety, při pohledu z boku zarazí obrovský rozvor a hlavní pecka přijde při pohledu zezadu - červenobílé proužky zadních světel znovu složené z LED diod.
Na žádném jiném autě nic podobného nenajdete. Zkrátka zkuste Lancii Delta postavit vedle nové Škody Octavia a bude to asi jako když vedle sebe bude stát modelka Alena Šeredová a nový premiér Jan Fischer. Je jasné, kdo se vám bude líbit víc.
Elegance pokračuje
Když nakouknete dovnitř, důraz na výjimečnost pokračuje. Nečekejte materiály, design a zpracování jako u auta za milion, ale v rámci konkurence střední třídy se delta drží na vysoké úrovni. Kdo má rád chladné a hlavně funkční interiéry volkswagenů a škodovek, ten asi jásat nebude. Kdo má rád uvnitř auta trochu zábavy, zaplesá.
Různými prolisy tvarovaný volant, luxusně vypadající displej autorádia a klimatizace. Hodnotně a pohodlně působí i sedadla, která jakoby vypadla z Alfy Romeo. Výborně je na tom delta s prostorem pro cestující.
I když si dopředu sedne dlouhán, vzadu je pořád pro nohy místa tolik, že skoro nevíte, co s ním. V této třídě jasný vítěz. Příčinou je rozvor dlouhý 2 700 milimetrů. Volkswagen Golf a octavia má 2 578, Kia cee´d 2 650, Opel Astra 2 614 a Fiat Bravo 2 600 milimetrů.
Nejsilnější benzin pod kapotou
Testovaná Lancia Delta je k dostání s jedním benzinovým motorem 1.4 Turbo Jet. Jen si musíte vybrat, jestli chcete jezdit s výkonem 88 nebo 110 kilowattů (120 a 150 k). Obě varianty jsou možné. My jsme měli silnější agregát. Jízda se 150 koňmi pod kapotou je svižná, ale při její definici mě nejvíc napadá výraz bezpohlavní.
Není to ani vyloženě pohodlné auto, jemuž nějaký ten náklon v zatáčce odpustíte, ale není to ani žádný sportovně nastavený švihák, který by esíčkem prosvištěl jako lasička. Tomu brání i hodně přeposilovaný volant bez výrazné zpětné odezvy. Z jízdních dojmů jsem byl celkem rozpačitý. Pochvalu si zaslouží přesná šestistupňová převodovka a spotřeba, která se v průměru nepřehoupla přes osm litrů benzinu na 100 kilometrů.
Obavu není potřeba mít ani z hluku uvnitř auta. Když se nerozjíždíte stylem "plyn na podlaze", je benzinová delta téměř bezhlučná.
Kdo chce diesel, i ten uspěje. Na výběr jsou motory o objemu 1.6, 1.9 a 2.0 litru.
Cena? Radši ji moc neřešit
Přemýšlím, kolik Lancií Delta jsem na silnici dosud potkal. No... Není to těžké. Myslím, že nebyly víc než tři. A to v Praze a v okolí jezdí různé automobilové úchylky.
Jedním z důvodů může být cena. Dát nejméně půl milionu za auto nižší střední třídy (pravda s přesahem do střední třídy) s výkonem 120 koní, se chce asi málokomu. Námi testovaný model s výkonem 150 koní vyjde nejméně na 535 tisíc korun. Ve výbavě bude stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, manuální klimatizace nebo šest airbagů. Takže standardní nabídka, kterou delta nijak nevybočuje.
Výjimečnost někomu může stačit
Lancia Delta je krásné auto, které svého majitele doslova vyrve z průměru českých silnic. Lidé ho budou okukovat, ukazovat si na něj a říkat, jak se jim líbí. Ovšem jen do chvíle, než jim řeknete, kolik jste za něj dali, případně do doby, než je pustíte za volant. Zážitek z řízení totiž bude jen průměrný.
Lancia Delta v číslech | |
motor | 1.4 Turbo Jet |
max. výkon | 110 kW (150 k) |
zrychlení | 8,7 s |
max. rychlost | 210 km/h |
prům. spotřeba | 7 l/100 km |
délka/šířka/výška/rozvor | 4520/1 797/1 499/2 700 mm |
objem kufru | 465 - 760 l |
cena | 535 000 Kč |